2014-09-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Denna bok måste jag läsa! Tack för tipset.

Hej!

Ja, men varning, boken är småkul men samtidigt är den väldigt mastig, 428 välmatade sidor plus efterord. Tyckte det var omotiverade hopp i boken också, bäst man läste om 1200-talet osv så var man plötsligt på 1900 och nutid. För att sen börja om på medeltiden igen. En snabbkoll nu visar att detta beror på att Chrispinsson berättar om städerna som var involverade i skeendet som Riga, Viborg, Åbo och så vidare, orkar inte slå i boken nu och räkna upp dem. Varje stad får sin historia berättad.

Lycka till!
Citera
2014-09-10, 22:18
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Läst klart boken nu. Vet inte vad det är med Strindbergs författarskap som gör att jag har svårt för honom, kanske är det att allting är så vinklat, så högst personligt att det saknar djup. Boken var i alla fall en 300 sidor lång beskrivning av vilken hemsk människa hans hustru - karaktären heter Maria, men antar att det är Siri von Essen det handlar om - var och avslutas/sammanfattas med orden:

''Nu är historien slut, min älskade. Jag har hämnats, vi är kvitt.''

Bara jag som tycker att Strindberg är en överskattad författare?

Nej du har helt rätt -Överskattad & ibland, om ni ursäktar -tråkig.. Har läst 2 av hans verk mest för att jag känt mig tvungen.. Nåja kanske blir nått verk längre fram & blir äldre & på allvar fattar grejen med Strindberg för just nu gör jag det inte i varje fall..
Citera
2014-09-10, 22:22
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannyya
Bok fyra är släppt, Att inte vilja se släpptes för ett par veckor sedan. Förhandsbeställde boken men har tyvärr inte påbörjat den ännu, men jag tror och hoppas precis som du att denna ska ge serien ett lyft.

Själv läser jag Det stora kriget för mänskligheten, kampen om mellanöstern av Robert Fisk.
Har betat av ungefär 100 sidor av 1000, så jag återkommer med en utvärdering så fort jag läst ett par hundra till.

Ja just det så hette den.. Då blir de nog att hoppa på den snarast möjligt då minnet ännu är färskt av dom tidigare böckerna.. Just andra världskriget fascinerar mig samtidigt som de skrämmer mig.. Antar hela boken kommer kretsa kring andra världskriget så kommer väl få min beskörda del av de hela. !
Citera
2014-09-11, 09:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nej du har helt rätt -Överskattad & ibland, om ni ursäktar -tråkig.. Har läst 2 av hans verk mest för att jag känt mig tvungen.. Nåja kanske blir nått verk längre fram & blir äldre & på allvar fattar grejen med Strindberg för just nu gör jag det inte i varje fall..

Har också tvingat mig igenom flera verk av Strindberg av olika anledningar. Bland samtida författare föredrar jag lätt Hjalmar Söderberg.

OnT: Börjat läsa ''On the road'' av Jack Keourac. Än så länge intresseväckande.
Citera
2014-09-11, 11:59
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Har också tvingat mig igenom flera verk av Strindberg av olika anledningar. Bland samtida författare föredrar jag lätt Hjalmar Söderberg.

Är Söderberg verkligen samtida med Strindberg? Han började ju skriva böcker när Strindberg var i slutet av sin karriär (och liv för den delen).

Strindbergs romaner är däremot rätt tråkiga i jämförelse med Söderbergs, däremot så skrev Strindberg väldigt bra dramer. Fröken Julie är ju ett mästerverk.

OnT: Själv försöker jag ta mig igenom den franske sociologen Pierre Bourdieus stora bok Konstens regler. Det litterära fältets uppkomst och struktur som handlar om utvecklingen av den franska 1800-talslitteraturen, typ. Visserligen skrev Donald Broady en bra inledning till boken men såhär 70 sidor in känner jag mig mest förvirrad. Men det är väl så det ska vara med fransk kulturvetenskap.
Citera
2014-09-11, 12:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Är Söderberg verkligen samtida med Strindberg? Han började ju skriva böcker när Strindberg var i slutet av sin karriär (och liv för den delen).

Strindbergs romaner är däremot rätt tråkiga i jämförelse med Söderbergs, däremot så skrev Strindberg väldigt bra dramer. Fröken Julie är ju ett mästerverk.

OnT: Själv försöker jag ta mig igenom den franske sociologen Pierre Bourdieus stora bok Konstens regler. Det litterära fältets uppkomst och struktur som handlar om utvecklingen av den franska 1800-talslitteraturen, typ. Visserligen skrev Donald Broady en bra inledning till boken men såhär 70 sidor in känner jag mig mest förvirrad. Men det är väl så det ska vara med fransk kulturvetenskap.

Ok. Någorlunda samtida då. Däremot brukar jämförelsen Strindberg-Söderberg vara vanlig, åtminstone använder jag mig av den jämförelsen.
Citera
2014-09-11, 13:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
OnT: Börjat läsa ''On the road'' av Jack Keourac. Än så länge intresseväckande.

Vad tycks så här långt?

Själv läser jag Alla vilda av Birgitta Stenberg.
Citera
2014-09-11, 15:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad tycks så här långt?

Mest skummat igenom de första sidorna, men den verkar intressant i alla fall. Ska ta mig an den boken mer seriöst i helgen
Citera
2014-09-11, 15:26
Medlem
MrKryptonites avatar
London Bridge av Céline, en engelsk översättning av Pont de Londres, fortsättningen på Guignol´s Band (den som på svenska kallades Kasperligan).
Den har fortfarande inte översatts till svenska, vilket jag tycker är en skandal av Norstedts.
Tur att den åtminstone fanns på engelska.
Citera
2014-09-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad tycks så här långt?

Tyckte den var helt ok. Dina tankar?

Löjligt förtjust i Stenbergs debut "Mikael och Poeten" samt hennes andra roman "Vit av natten". Ja, å givetvis trilogin med "Apelsinmannen", "Kärlek i Europa" samt "Spanska trappan" (med reservation för att förväxlar ngn titel).
Citera
2014-09-11, 16:00
Medlem
qhz.s avatar
Friedrich Glauser - Morfin / Överkonstapel Studer.

Ett intressant författarskap och ett, om möjligt, ännu intressantare livsöde. Dock mycket tragiskt lär sägas.
Citera
2014-09-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Hej!

Ja, men varning, boken är småkul men samtidigt är den väldigt mastig, 428 välmatade sidor plus efterord. Tyckte det var omotiverade hopp i boken också, bäst man läste om 1200-talet osv så var man plötsligt på 1900 och nutid. För att sen börja om på medeltiden igen. En snabbkoll nu visar att detta beror på att Chrispinsson berättar om städerna som var involverade i skeendet som Riga, Viborg, Åbo och så vidare, orkar inte slå i boken nu och räkna upp dem. Varje stad får sin historia berättad.

Lycka till!
Just det bredspektrumperspektivet var en av bokens styrkor, i mina ögon. Lite kosmopolitisk outlook...
Annars är vissa delar av Grimbergs svenska historia rolig läsning om man är ute efter anekdoter och kött på benen. Säkert en föråldrad preferens vilket inte bekymrar mig nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in