2014-09-14, 07:57
Medlem
stevenstillss avatar
Maria Wetterstrand uppehåller sig mycket i Finland där hennes man är politiker. Kanske den mer socialkonservativa miljön i Finland och distansen till Sverige påverkar henne. Människor uppträder artigt och respektfullt i Finland på ett gammaldags sätt medan Sverige håller på att bli en distanslös bananrepublik. Jag blir illa berörd av hur Dagens Eko agerar mot Åkesson. Jag blir illa berörd av Expressens uppmaning att rösta mot SD i dag. Oavsett om jag själv är SD:are eller inte. Jag blir illa berörd av att Yougov tillåts komma med en vallokalsundersökning idag kl 16.00. Helt otillständigt. Kanske vill man påverka röstare att rösta på Fi eftersom det kan påstås att Fi ligger på 3,6% och är nära att klara spärren? Jag blir också illa berörd av att opinionsinstituten blivit kundorienterade sista året och ger kunden det resultat kunden vill ha. Det är som i USA, där allt går att köpa. Vad är det som händer i landet?
Citera
2014-09-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag förstår inte den här inställningen att SD inte skulle vara ett regeringsalternativ och partiledaren statsministerkandidat. Man kommer att vara tredje största parti med god marginal. Om invandringen tillåts fortsätta så har vi någon form av systemkollaps tidigt i nästa mandatperiod, vilket kan orsaka stora opinionsströmmar. Antingen har vi en svag minoritetsregering som kan falla när som helst eller en S-M-regering vilket innebär att vi bara har två block i svensk politik och där SD ensamt utgör det ena blocket och är enda hoppet om ett maktskifte.

Då kan man inte ha en partiledare som kommer oförberedd till alla debatter för att han har "kopplat av" med nätpoker.

SD har mycket riktigt potentialen att bli för det mångkulturella Sverige vad S blev för det industrialiserade.

Problemet är att de inte har samma ambitioner som S hade. S brydde sig inte om att vädja till borgerlig press - de skapade egna tidningar. S uteslöt inte medlemmar efter borgerlig underrättelsetjänsts önskemål. S sökte inte det gamla paradigmets accepterande, man byggde hela tiden målmedvetet mot ett eget. S var helt enkelt mycket mer radikala i sin ambition än SD är.

Vad värre är - SD delar inte min analys att deras uppgift är att vara ett intresseparti för svenskarna i det nya, mångkulturella Sverige. Att tolerans, harmoni med minoriteter och välstånd kommer som en naturlig bieffekt av att majoritetsbefolkningen har det tryggt och ses som huvudrollsinnehavare och existenberättigandet för nationalstaten.

Istället ser de som sin mission att ro fan i land nu när han sitter i båten. Att armbåga sig in på efterfesten och hjälpa till med disken. Att formulera och uppifrån påbjuda en ny, konstlad "svensk entitet" för att hålla ihop det som enligt all historisk erfarenhet är permanent splittrat och bortom politikens makt att sammanfoga.

SD:s nuvarande "nationalistiska" målbild är lika förfelad och vansläktad som om S haft som primär ideologi att säkerställa företagens aktieutdelning och borgerlighetens värderingar - även om den praktiska politiken för att uppnå dessa visioner händelsevis också gynnade arbetarklassen.

Att minskad invandring och motstånd mot islam är bra för svenska folket är en sak - men det är negationer som inte är fundament för ett statsbärande parti eller håller samman en folkrörelse i längden.

Som jag ser det är det SD själva som tills vidare degraderat sig till rollen av katalysator och åskådare för förändringar som fortfarande kan och bör ske inom de etablerade partier som önskar överleva. En uppgörelse över blockgränsen - typ pensionsuppgörelsen - om ett minskat migrationstryck behöver inte vara långt borta.

Det jävliga för etablerade partier är dock att bara ett faktiskt tillbakarullande av mångkultur-Sverige kan slå undan benen för SD. Även vid en betydligt lägre nivå på nyinvandringen verkar ju "integrationsproblemen" vara kumulativa.

Framtiden är lång. Inget är slutligt vunnet eller förlorat på länge än.
Citera
2014-09-14, 10:09
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvioss
Jag tror detta kan vara en vändpunkt.

Vändpunkt? Statsminister Negerfeldt har i valrörelsen annonserat att han kommer satsa allt för att dränka landet Sverige i negrer och araber i högre takt de kommande åren. De rödgröna hakar på och lovar att de kommer få hit ÄNNU fler än vad Reinfeldt mäktar med. Media applåderar högljött och klappar takten, men du ser tydligen en vändpunkt? Det är önsketänkande, vi ser ingen vändpunkt för Sverige, medierna eller något annat, bara en acceleration av nedgången.
Citera
2014-09-14, 10:12
Medlem
Man blir lite ledsen när man ser Kasselstrand debattera invandringen och man vet att han sitter i frysboxen så länge Åkesson är kvar. Han har annars exakt rätt anslag.

- Hur ska vi få Europa att ta ett större ansvar för flyktingmottagandet?

- Jag vill naturligtvis inte att de ska ta ett större ansvar. Det vore ju att önska dem olycka.

Många andra svar gick i samma stil. Aldrig acceptera motståndarsidans problembeskrivning. Är väl för övrigt det oyto efterlyser i inlägget ovan.

För övrigt så undrar jag hur det politiska klimatet kommer att förändras efter valet. Jag tror inte svenska folket orkar med så mycket mer av den här typen av uppiskad krigsretorik. Samtidigt kommer naturligtvis problemen med invandringen att accelerera och då måste man kanske fortsätta att måla ut SD som ett ännu större hot för att behålla väljarna. Det känns som om Sverige är inne i en dödsspiral.
Citera
2014-09-14, 10:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Obligatorisk värdegrundsutbildning på alla arbetsplatser kanske? Här kan säkert övertaliga journalister fungera som lärare. De har ju mångårig erfarenhet av s.k. opinionsbildning aka folkuppfostran.
Detta finns redan inom offentlig sektor. Jag känner ett par kvinnor som jobbar inom kommunen & där har dom trevliga kulturmarxistiska gästföreläsare flera gånger om året på diverse temadagar om antirasism, bögvurmande & "värdegrund". Så detta rullar redan på i stor skala.
Citera
2014-09-14, 10:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur skall då mångkulturalister och mediaelit kunna nå ut med sin propaganda?

Har Du lagt märke till att skolan blivit en av valets viktigaste frågor? Det kommer att bli ett ökat propagandatryck på skol- och gymnasieelever de närmaste åren. Sedan finns förstås SR, SVT och möjligen ett ökat tryck genom internetmedia.
Citera
2014-09-14, 11:05
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Maria Wetterstrand uppehåller sig mycket i Finland där hennes man är politiker. Kanske den mer socialkonservativa miljön i Finland och distansen till Sverige påverkar henne. Människor uppträder artigt och respektfullt i Finland på ett gammaldags sätt medan Sverige håller på att bli en distanslös bananrepublik. Jag blir illa berörd av hur Dagens Eko agerar mot Åkesson. Jag blir illa berörd av Expressens uppmaning att rösta mot SD i dag. Oavsett om jag själv är SD:are eller inte. Jag blir illa berörd av att Yougov tillåts komma med en vallokalsundersökning idag kl 16.00. Helt otillständigt. Kanske vill man påverka röstare att rösta på Fi eftersom det kan påstås att Fi ligger på 3,6% och är nära att klara spärren? Jag blir också illa berörd av att opinionsinstituten blivit kundorienterade sista året och ger kunden det resultat kunden vill ha. Det är som i USA, där allt går att köpa. Vad är det som händer i landet?

tror de är skilda nu?
Viktigare! Expressens papparslöp har #detnyalandet som underrubrik
till "Idag röstar vi NEJ till rasism"
Senast redigerad av envackerblomma 2014-09-14 kl. 11:36.
Citera
2014-09-14, 11:28
Medlem
Åsa Linderborg reproducerar tanken om SD som Sveriges största parti och delar delforumets misstro mot opinionsmätningarnas skattning av SD.

Citat:
SD är, med Baas ord, ”skandalresistent”. Vad som än avslöjas – folk röstar på dem i alla fall. Och varför skulle de inte? Sverige är fullt av rasister som söker en politisk hemvist. Det stora med Baas insats, är att han omöjliggör för de borgerliga opinionsbildare som för bara några veckor sen påstod att SD inte ska kallas rasistiskt.

Jag tippar på 13 procent i kväll, men det är ändå långt kvar till det 30-procentsparti som Åkesson drömmer om. Hela valrörelsen har handlat om att SD ”inte ska ges inflytande” de kommande fyra åren, men hey! – det har ju varit ett borgerligt stödparti de senaste tvåhundra veckorna. Nio gånger av tio har de röstat med regeringen. Mer oppositionsparti än så har man faktiskt inte varit.

Med SD som vågmästare har Reinfeldt haft en enkel resa. Löfven får en betydligt svårare huvudvärk i morgon.

Denna BILD av en ohejdbar historisk kraft är det bra för SD att odla. SD - Sveriges största parti 2018 på en t-shirt till samtliga anställda inom SVT och SR kan stämma till eftertanke.
Citera
2014-09-14, 11:29
Medlem
Golonkas avatar
Med anknytning till ovanstående inlägg: Det är kanske en del här som missat att natten mot söndag projicerade kvällstabloiden Expressen sin löpsedel på Riksdagens fasad. Man tar alltså en av de mest symboliska och skyddsvärda byggnaderna i landet, i vilken lagar stiftas och Riket styrs, och lägger en jävla expressenlöpa över hela fasaden! Jag såg detta igår i en post av Vitruvianske Mannen och jag höll på att dö av massiv stroke!

Snacka om att den lille tjocksmocken Mattsson fått total hybris! Snacka om att ta sig friheter!

Budskapet i löpan var alltså att svenska folket ska rösta nej till rasism idag och vad Mattsson och Expressen menar med rasism, är såklart varje ifrågasättande av det vettiga i svensk invandrings och asylpolitik. Med Expressens definition är i princip alla andra länder i Europa rasister och Sverige är som bekant också hopplöst försjunket i rasism, vilket Expressen i samverkan med Researchgruppen bevisat.

Är det någon här som har insyn i om Expressen sökt och beviljats tillstånd för detta tilltag? Om inte, borde inte kuppen vara föremål för någon form av sanktion från förvaltaren av Riksdagens fastighet?
Citera
2014-09-14, 11:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Man blir lite ledsen när man ser Kasselstrand debattera invandringen och man vet att han sitter i frysboxen så länge Åkesson är kvar. Han har annars exakt rätt anslag.

- Hur ska vi få Europa att ta ett större ansvar för flyktingmottagandet?

- Jag vill naturligtvis inte att de ska ta ett större ansvar. Det vore ju att önska dem olycka.

Många andra svar gick i samma stil. Aldrig acceptera motståndarsidans problembeskrivning. Är väl för övrigt det oyto efterlyser i inlägget ovan.

För övrigt så undrar jag hur det politiska klimatet kommer att förändras efter valet. Jag tror inte svenska folket orkar med så mycket mer av den här typen av uppiskad krigsretorik. Samtidigt kommer naturligtvis problemen med invandringen att accelerera och då måste man kanske fortsätta att måla ut SD som ett ännu större hot för att behålla väljarna. Det känns som om Sverige är inne i en dödsspiral.

Intressant debattanslag, liksom att media inte särskilt mycket fokuserat på Kasselstrand. Han klippte till bra mot Expressen, men har annars inte fått så mycket uppmärksamhet. Kanske är han ovanligt skötsam, samt litet farlig "för saken" att lyfta fram. Men mitt intryck av honom är rätt gott, och kanske representerar han en kommande generations SD-politiker som insett hur en slipsten skall dras. Mindre "revolutionär" och mer "radikalreformist" i sin framtoning.
Citera
2014-09-14, 11:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Med anknytning till ovanstående inlägg: Det är kanske en del här som missat att natten mot söndag projicerade kvällstabloiden Expressen sin löpsedel på Riksdagens fasad. Man tar alltså en av de mest symboliska och skyddsvärda byggnaderna i landet, i vilken lagar stiftas och Riket styrs, och lägger en jävla expressenlöpa över hela fasaden! Jag såg detta igår i en post av Vitruvianske Mannen och jag höll på att dö av massiv stroke!

Snacka om att den lille tjocksmocken Mattsson fått total hybris! Snacka om att ta sig friheter!

Budskapet i löpan var alltså att svenska folket ska rösta nej till rasism idag och vad Mattsson och Expressen menar med rasism, är såklart varje ifrågasättande av det vettiga i svensk invandrings och asylpolitik. Med Expressens definition är i princip alla andra länder i Europa rasister och Sverige är som bekant också hopplöst försjunket i rasism, vilket Expressen i samverkan med Researchgruppen bevisat.

Är det någon här som har insyn i om Expressen sökt och beviljats tillstånd för detta tilltag? Om inte, borde inte kuppen vara föremål för någon form av sanktion från förvaltaren av Riksdagens fastighet?

Det är inget fotomontage då? Eller gjort på annat sätt? Utan att vilja gå in på Excessens hemsida, så låter det som ett oerhört tilltag - fullt värdigt Gris-Mattsson.
Citera
2014-09-14, 11:40
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inget fotomontage då? Eller gjort på annat sätt? Utan att vilja gå in på Excessens hemsida, så låter det som ett oerhört tilltag - fullt värdigt Gris-Mattsson.

inget montage - en projicering i skydd av nattens mörker. Att just Riksdagshuset väljs leder tankarna till 1984. Inget hinder för att projicera "här jobbar diktaturens kreatur" på DN-huset alltså
Senast redigerad av envackerblomma 2014-09-14 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in