2014-08-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Direktlänk.

Vad mer - Arenaläsarna uppbyggs även med Marcus Priftis' nyaste "krönika", som i grunden är en utbroderad version av Månas klassiska visdom från 2001, Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka. Tänk att ni tjockskalliga majoritetssvenskar fortfarande inte insett det efter ett åttondelssekel!
Kommentarerna visar att Priftis och hans gelikar fortfarande har mycket att göra ...

Vem bryr sig om människorna i periferin?
http://www.dagensarena.se/opinion/ma...a-i-periferin/

Formuleringar, ordval och användande av citationstecken avslöjar ofta ytterligare information om skribentens åsikter och värderingar (mina fetningar nedan).

Denne Marcus Priftis verkar vara en riktig subversiv vänsterextermist med samhällsomstörtande agenda.

I ett normalt land hade han själv varit i den extermistiska periferin.

I Sverige är han istället en "mediapersonlighet" och debattör som ges medieutrymme av sina åsiktsfränder inom MSM.

Svensken reagerar dock aldrig över detta eller den övriga floden av angrepp på själva nationen och samhällskroppen och därför är det inte konstigt att han kan spy ut sitt budskap eftersom massan drönar vidare.

I dag släppte Mångkulturellt centrum i Botkyrka (MKC) en studie om hur vita majoritetssvenskar i södra Botkyrka upplever sin livssituation.

hur benägna är de ”riktiga svenskarna” att anpassa sig till dagens Sverige?

De klamrar sig fast vid ett samhälle som är dömt att tyna bort.

Det finns inga andra alternativ än att lära sig samexistera.

ansvaret för det här integrationsarbetet kan förstås inte ligga på medborgarna själva, oavsett hur strukturellt privilegierade de är.
Citera
2014-08-29, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
KDU:s Sara Skyttedal skriver nu att Sverige måste begränsa flyktingmottagandet. Hon har alldeles säkert talat med Göran Hägglund innan hon skrev den här artikeln. Kanske fick hon rent av i uppdrag av Hägglund att skriva den. En annan möjlighet är att DN har beställt artikeln av Hägglund och att han då gett uppdraget till Sara Skyttedal. DN kanske vill ha en debatt om detta för att de förstår att invandringspolitiken kommer att kollapsa om max ett år, och att man vill kunna byta åsikt på ett smidigt sätt.

Ingen bör glömma hur föraktfull den neokonservativa Sara Skyttedal varit mot SD de senaste åren. Det enda som är förbluffande vad gäller superkarriäristen Skyttedal är att hon valde loserpartiet KD istället för Moderaterna som kanske överlever tills hon är 40 år, eller så. KD kommer förhoppningsvis att försvinna från svensk politik efter höstens val. Och i så fall kan man hoppas att det svenska folket slipper en av sina mest ondsinta plågoandar, Sara Skyttedal.

http://www.dn.se/debatt/vi-maste-bor...et-flyktingar/

Här gör du en felbedömning. Skyttedal kommer från södra Stockholms förortskommuner - varit kommunpolitiker i Haninge - och torde därmed ha fått en del insikter om mångkultur i praktiken som man bara kan få om man levt och verkat nära "utanförskapsområdena". Artikeln är mycket välformulerad och konkret. De vanliga brasklapparna saknas. Skyttedal anger obekväma fakta som att 40% av asylinvandrarna saknar ett arbete efter 15 år. Om KD får kredd & nu växer pga artikeln är det en tydlig signal som starkt kan påverka strategiska hållningar inom Alliansen & tom på sikt öppna för den nödvändiga nya Allians som för Sveriges framtids skull måste komma: den mellan M & KD & SD.

Skepticism till utspel som dessa från Alliansen är naturlig men att kalla Skyttedal "ondsint" för att hon avböjt en invit från SDU är bara löjligt. Det framgår av Skyttedals text att hon helt begriper problemet & inget talar för att den oro hon uttrycker inte är äkta.
Senast redigerad av BengeRunflak 2014-08-29 kl. 07:31.
Citera
2014-08-29, 07:59
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
KDU:s Sara Skyttedal skriver nu att Sverige måste begränsa flyktingmottagandet. Hon har alldeles säkert talat med Göran Hägglund innan hon skrev den här artikeln. Kanske fick hon rent av i uppdrag av Hägglund att skriva den. En annan möjlighet är att DN har beställt artikeln av Hägglund och att han då gett uppdraget till Sara Skyttedal. DN kanske vill ha en debatt om detta för att de förstår att invandringspolitiken kommer att kollapsa om max ett år, och att man vill kunna byta åsikt på ett smidigt sätt.

Ingen bör glömma hur föraktfull den neokonservativa Sara Skyttedal varit mot SD de senaste åren. Det enda som är förbluffande vad gäller superkarriäristen Skyttedal är att hon valde loserpartiet KD istället för Moderaterna som kanske överlever tills hon är 40 år, eller så. KD kommer förhoppningsvis att försvinna från svensk politik efter höstens val. Och i så fall kan man hoppas att det svenska folket slipper en av sina mest ondsinta plågoandar, Sara Skyttedal.

http://www.dn.se/debatt/vi-maste-bor...et-flyktingar/

Vad säger Jorge Londoño om detta på twitter?

Tyvärr tror jag att detta kommer falla ganska platt. Det är bara twittertokarna som kommer vara otaktiska nog att ge artikeln uppmärksamhet, övriga kommer tiga ihjäl detta.

Anledningen till att tigandet fungerar är såklart att SD är så strykrädda och defensiva så de inte förmår att slå mynt av motståndarnas reträtt.

I en frisk värld hade denna artikel varit ett schysst järnrör att slå minst två flugor med: 1. Bekräfta den egna världsbilden (vad var det vi sade) 2. Gräv fram tidigare uttalanden från Skyttedal och KD där de förnekar att dagens invandring är ohållbar (ni hycklar och röstfiskar).
Citera
2014-08-29, 08:33
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Sverige är statt i förändring. Men många har svårt att acceptera det. Deras blick är vänd bakåt, mot ”det gamla Sverige” – med sina folkrörelser och sin välfärd, sin kulturella homogenitet och fabrikerna där hela orten arbetade. De klamrar sig fast vid ett samhälle som är dömt att tyna bort.

Det mångkulturella samhället är redan här. Trots all rasistisk retorik och alla försök att stänga gränserna går hela Europa mot större kulturell, etnisk och raslig mångfald. Det är en utveckling som inte går att hejda annat än genom folkmord. Det finns inga andra alternativ än att lära sig samexistera.

Ansvaret för det här integrationsarbetet kan förstås inte ligga på medborgarna själva, oavsett hur strukturellt privilegierade de är. Det måste axlas av samhället. Men integrationsdebatten sitter fast i en mental bild av ”svenskar” mot ”invandrare”, när den verkliga splittringen står mellan samhällets centrum och dess periferier.
Många människor tror på fullt allvar på den falska motsättningen Priftis framgångsrikt målar upp.

Om valet står mellan det gamla DDR-Sverige där livet består av jobb på bruket med en tillvaro utan restauranger, matkultur och nöjen, eller ett modernt Sverige med IT-jobb och möjligheten att finna både IPA-öl, ruccola-sallad och mer kaffesorter än gevalia brygg så hade jag också föredragit det senare. Även om priset var en större mängd pigmenterade i landet...

Men vi alla här i tråden vet att motsättningen är falsk; det är inte somaliska analfabeter som startar kunskapsföretag, det är inte irakier som startar sushirestauranger, det är inte romer som gör hippa hamburgare på söder och det är inte palestinier som skapar högteknologiska exportprodukter som försörjer Sverige i en global ekonomi. Vi kan också lyfta blicken från den egna naveln och se att länder runt om oss utan massivt inflöde av MENA minsann också utvecklats från det murriga sjuttiotalet.

Ändå lever den falska motsättningen i högönsklig välmåga, även hos bildade och i övrigt klartänkta människor, jag ser det dagligen hos mina kollegor.

Denna myt ser jag som en minst lika viktig barriär att riva som den tidigare om invandringens lönsamhet. Annars kommer aldrig den bildade och urbana medlelklassen göra ett vettigt val i röstbåset.

När Reinfeldt retirerade från ställningen att invandringen är lönsam även på kort sikt så skapades en hel del oreda i mediakrigets markförband eftersom informationen om reträtten kom via media.

Nu när chocken och förvirringen släpppt så ser man hur det grävs värn kring de nya försvarslinjerna; invandringen är lönsam på sikt och utan invandringen så slingas vi tillbaka till ett slutet och tråkigt DDR-Sverige.
Senast redigerad av Hårboll 2014-08-29 kl. 08:42.
Citera
2014-08-29, 08:57
Medlem
Aftonbladet slår upp Skyttedals utspel, med kommentar från någon ung centerpartistisk politiker:

Citat:
"Att i ett land där vi lägger skattepengar på Operan och fotbollsarenor diskutera om vi har råd att välkomna fler som flyr från bomber...".

– Jag tycker att valrörelsen bör handla om jobb och inte om att ta emot fler eller färre flyktingar, säger han till Aftonbladet.

Det här kan bli intressant. Tänk tanken att KD fångar upp ett par procent instämmande moderatväljare, samtidigt som C trillar ur riksdagen.

Det skulle sända rätt signal till borgerligheten.

För vad är skillnaden på en politiker som anpassar politik och retorik efter folkviljan på grund av ren opportunism eller djup insikt, egentligen?

Det viktigaste är om vi ÄNTLIGEN kan få en konkurrens om svenska väljares gunst, en överbudssituation med populistisk mekanik och fungerande marknadsmekanismer.

Detta kommer inte påverka SD:s röster, men kan fungera inom borgerligheten. Jag lovar - om FP skulle tappa till KD och närma sig 4-procentsspärren så har vi Adam Cwejman på DN Debatt med en text om att inkludera etniska svenskar i hets- och hatlagstiftningen på nolltid. "Dags för oss svenskar med annan etnisk bakgrund att stå upp för etniska svenskar".

Får se om jag hinner trycka "skicka svar" på den här posten innan Göran Hägglund tagit avstånd och kanske dömt sitt parti till undergång.
Citera
2014-08-29, 09:05
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Nu när chocken och förvirringen släpppt så ser man hur det grävs värn kring de nya försvarslinjerna; invandringen är lönsam på sikt och utan invandringen så slingas vi tillbaka till ett slutet och tråkigt DDR-Sverige.

Ännu mer lustigt är att det är vänstern i form av fackföreningsstödda Dagens Arena som skrämmer med DDR-Sverige. DDR-Sverige var ju en direkt produkt av vänstern. Inom fackföreningsrörelsen och socialdemokratin så hypas Palme och sjuttiotalsreformerna fortfarande. Förstår när Timbro-högern gör det. För dem så passar det som hand-i-handsken.

Dessutom så är det rejält löjligt. Vi har en social utveckling som påverkas av politiken. Dessutom har vi en teknisk utveckling. Den stora förändringen till det bättre har skett via teknikutvecklingen. Så är det och kommer alltid vara. Så någon tillbakagång till tiden före internet och masskommunikationer finns inte på pappret.
Citera
2014-08-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den för mig okända förmågan Carina Bergfeldt ikläder sig i en Aftonbladet-krönika rollen av good cop i den ljudisolerade förhörslokal i källarplanet där Sverigedemokratiska väljare in spe förvaras.

Istället för de vanliga kommandovrålen så kommer Carina med en kopp varmt kaffe och cigarett, vinklar ned det bländande sökarljuset och lägger en hand på min axel innan hon med mjuk, överseende röst säger:

"Sverigedemokrat - jag tror inte att du är rasist"

Spontant tar jag nästan till lipen över denna oväntade empati och medhållet min politiska analys aldrig tidigare fått - men jag är fortfarande strykrädd när jag plirar upp mot Carina som tänder cigaretten:

Hon nickar inkännande och jag vill ropa: Ja! Jag är ju snäll egentligen - inte ondskefull! Det var ju bara grytan jag ville röra om i - inte hata alla människor bara för att de kommer från andra länder! Bara de som förstör!

Jag skakar på huvudet - nu när jag är sedd och bekräftad som en BRA PERSON kan jag ju inte beblanda mig med våldsverkande, skuldsatta lättingar! Jag är bättre än så - eller hur Carina?

Eftersom jag inte bara är en BRA PERSON utan dessutom vill se mig som en KLOK MÄNNISKA fylls jag av tvivel och dräneras på självförtroende. Men bara ett flyktigt ögonblick - för är det en sak som är säker så är det ju att just mina problem ingalunda avhjälps av att välja det absolut sämsta alternativet. Uttryckt på det sättet verkar det rentav befängt att ens fundera på att rösta SD. Hur kunde jag vara så dum?

Tack Carina!

Hur desperat måste inte denna Bergfeldt vara när hon hasplar ur sig en sådan text? Hon vet att slaget redan är förlorat, men tänker att om hon räddar en enda förtappad själ - smäktande violiner här - från att rösta på SD så kommer hon att belönas med en chokladbit av Olof Palme i helvetet (© Fula Gubben).

Nej, väljarna går inte på såna fula knep längre. Samhällskontraktet är brutet, och när svensken väl fått nog finns det ingen återvändo. En passage från Njals saga beskriver den nordiska mentaliteten på ett ännu oöverträffat sätt. Gunnar, en av huvudpersonerna, är omringad av fiender. Hans bågsträng har gått av och han ber sin hustru Hallgerd om två lockar av hennes hår så att han kan göra en ny, men hon vägrar.

Citat:
"Gäller det mycket för dig? frågade Hallgerd.

"Det gäller mitt liv", svarade Gunnar, "för så länge jag har bågen, skall de inte komma mig inpå livet."

"Då skall jag nu komma ihåg örfilen, du gav mig", sade Hallgerd, "och om du värjer dig lång stund eller kort, det angår mig inte."

Där är vi nu. "Jävlas inte med svenskarna", som Erik Almqvist uttryckte det med litet mer finsk-ugrisk burdusitet.
Citera
2014-08-29, 09:18
Medlem
Skyttedals artikel har så långt fått ganska svagt stöd av borgerliga tyckare. Staffan Danielsson & PJ Anders Linder har retweetat. En Ella Bohlins knivhugg i ryggen på Skyttedal får lika mkt RT:s som Skyttedals första-tweet med länk till artikeln.

https://twitter.com/skyttedal/status/505222631277477889

https://twitter.com/ellabohlin/statu...48810809843712

De som redan positionerat sig emot Skyttedal i det borgerliga lägret är tex Heinö Johansson (Timbro) & Johan Norbergs frilla Sofia Nerbrand (Fores). Kan bli en intressant dag på Twitter...

Uppdatering:

På twitter är stödet för Sara fortsatt svagt medan Ella Bohlins beskäftiga tweet (se ovan) retwittras genom taket.
Senast redigerad av BengeRunflak 2014-08-29 kl. 09:36.
Citera
2014-08-29, 10:42
Medlem
Frågan är ju vad DN syftar till när de publicerade Skyttedal.

De måste ju inse att utspelet spelar SD i händerna, MÖJLIGEN med undantaget att det faktiskt görs legitimt för etablerade partier att omfatta Skyttedals åsikter.

Om tanken är att ge KDU en plattform att begå karaktärssjälvmord för allom i rest-borgerligheten till varnagel, så är det ju hänsynslöst. Men, inbillar jag mig, ganska atypiskt - för inte brukar väl DN ge den megafon och status en debattartikel på DN fortfarande äger att torgföra åsikter man vill trycka ned, till någon man vill sänka ?

Är det inte möjligt att det följer en ledartext som avviker i uppfattning men ändå gläntar på dörren till debatten och tar avstånd från brösttonerna?

Den dag hundvisslan ljuder och det är dags för synkroniserad konsensusomkalibrering så lär det ju vara DN som blåser. Inte bara för att de har makt, utan för att de vill behålla den.
Citera
2014-08-29, 10:54
Medlem
NSOs avatar
Citat:

De måste ju inse att utspelet spelar SD i händerna, MÖJLIGEN med undantaget att det faktiskt görs legitimt för etablerade partier att omfatta Skyttedals åsikter.

Om tanken är att ge KDU en plattform att begå karaktärssjälvmord för allom i rest-borgerligheten till varnagel, så är det ju hänsynslöst. Men, inbillar jag mig, ganska atypiskt - för inte brukar väl DN ge den megafon och status en debattartikel på DN fortfarande äger att torgföra åsikter man vill trycka ned, till någon man vill sänka ?

Är det inte möjligt att det följer en ledartext som avviker i uppfattning men ändå gläntar på dörren till debatten och tar avstånd från brösttonerna?

Den dag hundvisslan ljuder och det är dags för synkroniserad konsensusomkalibrering så lär det ju vara DN som blåser. Inte bara för att de har makt, utan för att de vill behålla den.
Skyttedal förmedlar samma sak som DN:s huvudledare Nu till sakfrågan publicerad den 27 augusti.
Citera
2014-08-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
En passage från Njals saga beskriver den nordiska mentaliteten på ett ännu oöverträffat sätt. Gunnar, en av huvudpersonerna, är omringad av fiender. Hans bågsträng har gått av och han ber sin hustru Hallgerd om två lockar av hennes hår så att han kan göra en ny, men hon vägrar.

Där är vi nu. "Jävlas inte med svenskarna", som Erik Almqvist uttryckte det med litet mer finsk-ugrisk burdusitet.

Det är samma känsla som i Kiplings dikt om saxaren som sent omsider började hata, fast med en ännu mer talande relevans för svenska förhållanden idag. När Hallgerd vägrar offra sina lockar och minns oförrätterna står ju Mångkultur-Gunnar ensam och försvarslös. För att de rasifierade inte gillar honom annat än som fördelare av resurser och förmåner - och knappt ens då - har de ju redan övertydligt visat. När strängen brister har han bara ovänner.

För övrigt hade jag ju gärna sett "Jävlas inte med svenskarna" som en hurtig, glad valslogan.
Citera
2014-08-29, 11:04
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
4% gränsen är farligt nära för KD

De har nog gjort kalkylen att Alliansen behöver KD i riksdagen, till varje politiska pris som finns.

Alltså startar kampanjen: Rädda KD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in