2014-08-27, 23:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Läser man trådens början, när dådet precis skett så verkar de flesta överens om att
"inte så konstigt att det hände just honom"

Sannolikheten verkar för att pojken, eller pojkens släkt förtjänade detta på
något sätt. Åtminstone är känslan man får att då den "psyksjuke galne mördaren"
avfärdats så måste kopplingen finnas till pojkens familj.
Frågan är då: vem hade sånt agg till familjen att den/de kunde tänka sig att
"märka" pojken. Kan aldrig tänka mig att syftet var att döda pojken, något gick
helt åt h.e snett.

GW var irriterad på att polisen hade fokuserat på teorin med galningen, enligt honom var M tydlig måltavla och man skulle utrett personer runt honom och familjen.

Ännu i Veckans brott 2010 så säger Staaf att man är "inne på att det är en galnings verk". Det har ju inte gått så bra att hitta någon GM på det spåret än så länge.

Sist i programmet pratar Staaf och GW.
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Citera
2014-08-28, 00:02
Medlem
En intressant sak skulle vara att låta vittnet Ingegerd se en bild på brottaren. Nog för att det knappast skulle ge något, men man måste dra i alla trådar.
Citera
2014-08-28, 00:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Från Aftonbladet 2005-10-13, intervju med pappa Ammouri.

"Enligt polisen ska hon ha sagt:

”Han? helt oprovocerat.”

Omkring 22 år och ljushårig.

Vältränad och 180–190 cm lång.

Nästan fyrkantigt ansikte.

Mörka kläder, midjelång jacka.

Mörk stickad mössa.

Vita gymnastikskor.

Anna-Lena Svenson arbetade som språklärare i Linköping och bodde i en bostadsrätt strax intill den plats där hon mördades.
Under sina år som lärare träffade hon många människor och hade hand om ett stort antal elever.
– Jag tror att hon har träffat mördaren, kanske haft med honom att göra, säger Hassan Ammouri."

Fyrkantigt ansikte var nytt för mig.

Edit: Det är alltså det signalement på GM som A-L ska ha uppgett.
Citera
2014-08-28, 00:54
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Från Aftonbladet 2005-10-13, intervju med pappa Ammouri.

"Enligt polisen ska hon ha sagt:

”Han? helt oprovocerat.”

Omkring 22 år och ljushårig.

Vältränad och 180–190 cm lång.

Nästan fyrkantigt ansikte.

Mörka kläder, midjelång jacka.

Mörk stickad mössa.

Vita gymnastikskor.
Fast signalementet är väl inget som tillskrivs Anna-Lenas sista ord?

Citat:
Anna-Lena Svenson arbetade som språklärare i Linköping och bodde i en bostadsrätt strax intill den plats där hon mördades.
Under sina år som lärare träffade hon många människor och hade hand om ett stort antal elever.
– Jag tror att hon har träffat mördaren, kanske haft med honom att göra, säger Hassan Ammouri."

Fyrkantigt ansikte var nytt för mig.

Edit: Det är alltså det signalement på GM som A-L ska ha uppgett.
Jag tvekar faktiskt på att hon i sitt tillstånd skulle ha kunnat lämna ett så detaljerat signalement. Det förefaller dessutom särskilt tveksamt eftersom polisen haft olika versioner på hur gärningsmannen sett ut.

Av Hassan Ammouris uttalande kan man försiktigt dra slutsatsen att han inte tror att gärningsmannen har någon som helst koppling till Muhammed eller Hassans familj i övrigt. Jag ställer mig tveksam till att en gärningsman skulle ha varit så tokig att denne oprovocerat hugger ner ett barn och sedan ser en kvinna bevittna det hela och där känner igen henne (men hon känner inte igen honom, jag menar om hon hunnit säga allt om signalement så kunde hon väl haspla ur sig komplett namn om hon vetat vem det är), så denne gm ska alltså känna igen Anna-Lena i det snabba förloppet och då snabbt bestämma sig för att döda henne också.

Så först agera vansinnigt och galet och sekunderna efter agera kallt och logiskt? Jag köper det inte.
Citera
2014-08-28, 09:54
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Läser man trådens början, när dådet precis skett så verkar de flesta överens om att
"inte så konstigt att det hände just honom"

Sannolikheten verkar för att pojken, eller pojkens släkt förtjänade detta på
något sätt. Åtminstone är känslan man får att då den "psyksjuke galne mördaren"
avfärdats så måste kopplingen finnas till pojkens familj.
Frågan är då: vem hade sånt agg till familjen att den/de kunde tänka sig att
"märka" pojken. Kan aldrig tänka mig att syftet var att döda pojken, något gick
helt åt h.e snett.

Citat:
GW var irriterad på att polisen hade fokuserat på teorin med galningen, enligt honom var M tydlig måltavla och man skulle utrett personer runt honom och familjen.

Ännu i Veckans brott 2010 så säger Staaf att man är "inne på att det är en galnings verk". Det har ju inte gått så bra att hitta någon GM på det spåret än så länge.

Sist i programmet pratar Staaf och GW.
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o

Ni har säkert större koll än mig. Men har familjen Amouris tidigare affärsverksamhet diskuterats i tråden? Har för mig att dom hade en datorbutik i centrala Linköping. Kan man hitta nått intressant där?
Citera
2014-08-28, 15:04
Medlem
Vilka bevis finns det för att pojken var den som först blev attackerad? Tänk om det var kvinnan som var målet, inte helt omöjligt då det inte verkar vara helt klarlagt vem som först blev angripen?
Citera
2014-08-28, 16:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Vilka bevis finns det för att pojken var den som först blev attackerad? Tänk om det var kvinnan som var målet, inte helt omöjligt då det inte verkar vara helt klarlagt vem som först blev angripen?

Inga superstarka bevis som det verkar, men Ms blod hade blandats med A-Ls men inte tvärtom. Minns inte riktigt hur det var men något sånt indikerade att M attackerats först.
Annars är det väldigt rörigt med vittnesmål och händelseförlopp.
Citera
2014-08-28, 17:35
Medlem
Readyfreddies avatar
Kom att tänka på en lite märklig sak som jag inte hört någon koppla tidigare, namnet Leif och vilka som faktiskt brukar heta så, Romer. Hittade en nu 28-årig rom i Linköping. Saker som talar för kan vara knivandet (ingen kommentar om det) och kanske A-Ls yrke.
Dessutom, det som det omtalade vittnet la märke till hos en misstänkt GM, det som inte polisen ville gå ut med. En möjlig förklaring är ju att det inte skulle vara så politiskt korrekt att tala om ett romskt utseende.

Det som kanske gör hela teorin meningslös är det troliga ursprunget hos GM och att om nu polisen hade kunnat sikta in sig på en relativt liten grupp borde det varit löst. Sen kanske han inte bodde i Linköping vid det tillfället,.

Tyckte bara det var roligt att någon som är 28 faktiskt verkar ha tilltalsnamnet Leif.
Citera
2014-08-28, 18:04
Medlem
Såg något inlägg som antydde att M skulle var stökig och att flera inte var förvånade att han blev attackerad. Jag bodde "granne" med honom och kan avfärda att han var stökig eller kaxig. Han verkade tvärtom väldigt snäll..
Citera
2014-08-29, 15:29
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Såg något inlägg som antydde att M skulle var stökig och att flera inte var förvånade att han blev attackerad. Jag bodde "granne" med honom och kan avfärda att han var stökig eller kaxig. Han verkade tvärtom väldigt snäll..

Att han var en "Emil-typ" är det jag har läst officiellt, inget direkt negativt.

Kom att tänka på en annan tes som varit uppe en del tidigare. Att Ammouri inte riktigt hade rent mjöl i påsen. Jag tror ändå inte dataverksamheten gör att någon mördar ett litet barn.
Jag tänker mer på klanstrider, uppgörelser i den undre världen, bråk om marknader.

Vad som stöder det då? Inte så mycket mer än att det förklarar det brutala våldet, det skulle skicka en tydlig signal att Ammouri skulle dra från stan, vilket dom också gjorde.

I dom tidiga intervjuerna vill Ammouri också direkt rikta ljuset mot A-L och det hon som var måltavlan. Tror dom fattade direkt vad det handlade om. Tjallar dom så blir det ännu värre.

Trots att dom inte trodde att det var riktat mot som själva så kände dom sig inte trygga och flyttade snabbt. Resten av släkten fanns i Stockholmsområdet och det är lite märkligt att dom valde att bo i Linköping istället.

Att mörda den yngsta sonen är nog också det absolut hårdaste slag man kunde ge den familjen.

Fiende-klanen kan ha gett uppdraget till någon som vill klättra i hierarkin och gör vad som helst för det.

GM kom ju undan och det kan tyda på att fanns en organisation bakom, snabbt ut med GM ur landet. Flyktbil vid Ica?

Det jag skrev tidigare om en romsk/tattar/resande GM tycker jag är lite intressant. "Piratbyxorna" man pratar om kan vara hederliga gabardinbyxor.

Skulle vara intressant att veta hur den undre världen i Linköping ser ut nu och 2004.
Citera
2014-08-29, 16:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
...
GM kom ju undan och det kan tyda på att fanns en organisation bakom, snabbt ut med GM ur landet. Flyktbil vid Ica?
...
Intressant hypotes i stort. Men inte kastar man mössan och kliver in i en bil. Det där med mössan har stört mig från första dagen. Det är så jävla dumt gjort. Det vore rimligare om han tappat mössan och någon annan lagt den i lådan.
Citera
2014-08-29, 19:51
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Intressant hypotes i stort. Men inte kastar man mössan och kliver in i en bil. Det där med mössan har stört mig från första dagen. Det är så jävla dumt gjort. Det vore rimligare om han tappat mössan och någon annan lagt den i lådan.
Just därför tror jag inte att dådet är planerat.

Jämför för övrigt mordet på Anna Lindh, där gjorde sig gärningsmannen av med mössa (keps) i en papperskorg längst flyktvägen. Och det mordet var inte heller planerat.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-08-29 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in