Citat:
Ursprungligen postat av
Spacetimeparadox
Tack!
1. Vilken är pyridin roll i den första? Efter att -OH gruppen attackerat karbonylkolet så får jag i princip produkten jag önskat. Plockar pyridinen upp acetatjonen?
2. Ja, den var korrekt ritad... Så det är inte möjligt att basen attackerar triolens väte som sitter på svavlet och lämnar en negativ svavelatom på et-kolkedjan. Sedan attackerar det negativa svavlet me-gruppen på molekylen och samtidigt syret snor bindningen?
3. Ok, antar att pyridinet har samma funktion här. Är det bara att reaktionen måste ske i pyradin annars händer inget? Heter mekanismen acylsubstitutinoen med E1?
1. Pyridinet används dels som lösningsmedel och dels som bas för att ta hand om den ättiksyra som bildas från anhydriden. Man kan också göra reaktionen i ättiksyra men detta ser ut att kunna komma från en artikel och då har man troligen optimerat reaktionen.
2. Om eterklyvingen är vad som händer så går det till som du beskriver. Tiolatjonen gör en nukleofil attack på metylkolet och syret med den stora molekylen lämnar. En basisk eterklyvning är inte vad jag i första hand skulle sikta (baserat på pKa) på men om uppgiften är från en artikel så har man gjort reaktionen och då funkar den.
3.Stämmer. Här bildas ju HCl och det tar man hand om med pyridin. Personligen har jag aldrig tyckt om att bilda tosylater i pyridin för det är så meckigt att bli av med. Dessutom funkade det aldrig riktigt bra för mig. Jag körde oftare toluen eller liknande och Et3N som bas. Avskyr förövrigt att jobba men TsCl som luktar riktigt illa
Edit:
Reaktion 3 har inte något direkt namn mer än tosylering. Det är inte en E1 eller liknande. Det närmsta man kommer är nulkeofil acylsubstitution. I tosyleringen attackerar syret S=O svavlet och dubbelbindn går upp. Sedan återbildas S=O bind och Cl lämnar. Samma sak händer med en syraklorid. Syre attackerar C=O och dubbelb går upp. C=O återbildas och Cl lämnar. Mekanismen är alltså identisk så när som på att det är ett svavel som attackeras.
Edit2:
Uppgift 4 tycker jag är riktigt kul (kan iof bero på att jag är nörd...)