2014-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetimeparadox
Hej!
Jag håller på med syntes i organisk kemi men fastnat på dessa. Det är 4 steg som jag har kvar att rita. Är det någon med koll som vet vilka mekanismer som sker? Mycket uppskattat!
http://imgur.com/0W4UY16 (Ritat dem i paint )

1. Detta är en nukleofil acylsubstitution med en anhydrid. -OH attackerar karbonylkolet och en acetatjon kickas ut.

2. Denna känns jättkonstig, har du ritat rätt? Du har en tiol, en bas och lösningsmedel. Blandar du detta rätt av så kommer tiolen deprotoneras (surast) men om du väntar med tiolen så kommer alfa-protonen vid keotnen deprotoneras och bilda ett enolat. Inget av detta kommer klyva din eter. Etrar kan däremot bland klyvas med HI eller någon lewissyra.

3. Mekanismen är mycket lik acylsubstitutinoen i fråga 1. -OH syret attackerar svavlet is TsCl, S=O bryts upp, återbildas och kloridjonen elimineras.

4. Utan att rita så skulle jag spontant säga att detta är en E1-elimination med omlagring. -OTs lämnar och ger en sekundär karbokatjon som sedan omlagar till 5-7 ring för att slutligen deprotoneras av KOAc.
2014-08-17, 18:02
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Hej!
Jag håller på med syntes i organisk kemi men fastnat på dessa. Det är 4 steg som jag har kvar att rita. Är det någon med koll som vet vilka mekanismer som sker? Mycket uppskattat!
http://imgur.com/0W4UY16 (Ritat dem i paint )

Jag vill påstå att eterklyvning är möjligt, den bör ske genom att thiolatjonen gör en nukleofil attack på metylgruppen som lämnar phenolatjonen. Det är väl inte det vanligaste sättet att göra det på dock. Jag skulle också vilja gissa på att lukten inte bidrar till att göra det här till nåt mera populärt.
2014-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag vill påstå att eterklyvning är möjligt, den bör ske genom att thiolatjonen gör en nukleofil attack på metylgruppen som lämnar phenolatjonen. Det är väl inte det vanligaste sättet att göra det på dock. Jag skulle också vilja gissa på att lukten inte bidrar till att göra det här till nåt mera populärt.

Hade det varit en fenyleter skulle jag gått med på det men nu är det en alifatisk alkohol och även om tiolatjonen är ruggigt bra nukleofil så känns det spontant som lite väl stor skilnad i pKa mellan tiolat och alkoxidjonen. De metoder jag sett har tioler tillsammans med lewissyror som aktiverar etern.
2014-08-17, 21:20
Medlem
(FB) Termodynamik, HJÄlp!!!

hjälp!!
2014-08-18, 15:59
Medlem
Duramaters avatar
Jag behöver hjälp med att rita en lineweaver-burk plot graf för hand men problemet är att substratkoncentrationen sträcker sig från värden som 0.05 mM till 10 mM. Problemet för mig blir då att rita en bra LBP som går att tyda, och det för hand.

Jag har försökt att rita själv men det blir svårt då det ökar med så pass mycket i konc.

1/[S]
10
3.33
1.25
0.50
0.14
0.05

Problemet är inte att räkna ut Vmax från grafen, då man ska se var linjen skär y-axeln, och det har jag inget problem med. Det blir dock svårt när man ska uttrycka Km, som sker grafen i -x axeln.

Jag vet att frågan är enkel men jag har svårt att rita grafens x-axel när koncentrationen ökar så mycket.
2014-08-18, 21:04
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Hade det varit en fenyleter skulle jag gått med på det men nu är det en alifatisk alkohol och även om tiolatjonen är ruggigt bra nukleofil så känns det spontant som lite väl stor skilnad i pKa mellan tiolat och alkoxidjonen. De metoder jag sett har tioler tillsammans med lewissyror som aktiverar etern.

Jag får ta tillbaka mitt påstående, jag trodde att det var en aryleter. Jag kollade inte tillräckligt noga helt enkelt.
2014-08-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag får ta tillbaka mitt påstående, jag trodde att det var en aryleter. Jag kollade inte tillräckligt noga helt enkelt.

Jag lovar att inte hålla det emot dig
2014-08-19, 12:08
Medlem
Citat:
1. Detta är en nukleofil acylsubstitution med en anhydrid. -OH attackerar karbonylkolet och en acetatjon kickas ut.

2. Denna känns jättkonstig, har du ritat rätt? Du har en tiol, en bas och lösningsmedel. Blandar du detta rätt av så kommer tiolen deprotoneras (surast) men om du väntar med tiolen så kommer alfa-protonen vid keotnen deprotoneras och bilda ett enolat. Inget av detta kommer klyva din eter. Etrar kan däremot bland klyvas med HI eller någon lewissyra.

3. Mekanismen är mycket lik acylsubstitutinoen i fråga 1. -OH syret attackerar svavlet is TsCl, S=O bryts upp, återbildas och kloridjonen elimineras.

4. Utan att rita så skulle jag spontant säga att detta är en E1-elimination med omlagring. -OTs lämnar och ger en sekundär karbokatjon som sedan omlagar till 5-7 ring för att slutligen deprotoneras av KOAc.
Tack!

1. Vilken är pyridin roll i den första? Efter att -OH gruppen attackerat karbonylkolet så får jag i princip produkten jag önskat. Plockar pyridinen upp acetatjonen?

2. Ja, den var korrekt ritad... Så det är inte möjligt att basen attackerar triolens väte som sitter på svavlet och lämnar en negativ svavelatom på et-kolkedjan. Sedan attackerar det negativa svavlet me-gruppen på molekylen och samtidigt syret snor bindningen?

3. Ok, antar att pyridinet har samma funktion här. Är det bara att reaktionen måste ske i pyradin annars händer inget? Heter mekanismen acylsubstitutinoen med E1?
2014-08-19, 15:30
Medlem
Citat:
Tack!

1. Vilken är pyridin roll i den första? Efter att -OH gruppen attackerat karbonylkolet så får jag i princip produkten jag önskat. Plockar pyridinen upp acetatjonen?

2. Ja, den var korrekt ritad... Så det är inte möjligt att basen attackerar triolens väte som sitter på svavlet och lämnar en negativ svavelatom på et-kolkedjan. Sedan attackerar det negativa svavlet me-gruppen på molekylen och samtidigt syret snor bindningen?

3. Ok, antar att pyridinet har samma funktion här. Är det bara att reaktionen måste ske i pyradin annars händer inget? Heter mekanismen acylsubstitutinoen med E1?

1. Pyridinet används dels som lösningsmedel och dels som bas för att ta hand om den ättiksyra som bildas från anhydriden. Man kan också göra reaktionen i ättiksyra men detta ser ut att kunna komma från en artikel och då har man troligen optimerat reaktionen.

2. Om eterklyvingen är vad som händer så går det till som du beskriver. Tiolatjonen gör en nukleofil attack på metylkolet och syret med den stora molekylen lämnar. En basisk eterklyvning är inte vad jag i första hand skulle sikta (baserat på pKa) på men om uppgiften är från en artikel så har man gjort reaktionen och då funkar den.

3.Stämmer. Här bildas ju HCl och det tar man hand om med pyridin. Personligen har jag aldrig tyckt om att bilda tosylater i pyridin för det är så meckigt att bli av med. Dessutom funkade det aldrig riktigt bra för mig. Jag körde oftare toluen eller liknande och Et3N som bas. Avskyr förövrigt att jobba men TsCl som luktar riktigt illa

Edit:
Reaktion 3 har inte något direkt namn mer än tosylering. Det är inte en E1 eller liknande. Det närmsta man kommer är nulkeofil acylsubstitution. I tosyleringen attackerar syret S=O svavlet och dubbelbindn går upp. Sedan återbildas S=O bind och Cl lämnar. Samma sak händer med en syraklorid. Syre attackerar C=O och dubbelb går upp. C=O återbildas och Cl lämnar. Mekanismen är alltså identisk så när som på att det är ett svavel som attackeras.

Edit2:
Uppgift 4 tycker jag är riktigt kul (kan iof bero på att jag är nörd...)
Senast redigerad av bromzen 2014-08-19 kl. 15:35.
2014-08-19, 19:59
Medlem
Jag har ett problem med hur man räknar ut Ra värdet (aritmetiska medelytavvikelsen)
En profilkurvas referenslängd som är uppdelad i 10 delar. Beräkna den aritmetiska medelytavvikelsen, Ra. (Med andra ord, beräkna var meddellinjen för den aritmetiska medelytavvikelsen går någonstans och mät ut Ra-värdet).
x y x^2 xy
10 31 100 ...
.... 338 50600 20460
660

n · a + b· x(50600) - y(338) =0
a · x(660) + b· x(50600) xy(20460) =0

Hur räknar jag ut a och b och får ut Ra med hjälp av dom på smidigast sätt. Vad står a och b samt n för?
Tack på förhand
2014-08-19, 23:10
Medlem
Citat:

1. Vad händer med vätet i alkoholgruppen när den attackerar Ac2O, och samma fråga i 3. när den attackerar svavlet i TsCl?

2. Vad heter den här mekanismen? "Om eterklyvingen är vad som händer så går det till som du beskriver. Tiolatjonen gör en nukleofil attack på metylkolet och syret med den stora molekylen lämnar."

http://imgur.com/Xri7jqP
Ritade en till bild. Jag undrar vad den här jämnvikten kallas. (Glömde rita pilarna i mitten ‹--›)
Senast redigerad av Spacetimeparadox 2014-08-19 kl. 23:17.
2014-08-20, 08:05
Medlem
Citat:
1. Vad händer med vätet i alkoholgruppen när den attackerar Ac2O, och samma fråga i 3. när den attackerar svavlet i TsCl?

2. Vad heter den här mekanismen? "Om eterklyvingen är vad som händer så går det till som du beskriver. Tiolatjonen gör en nukleofil attack på metylkolet och syret med den stora molekylen lämnar."

http://imgur.com/Xri7jqP
Ritade en till bild. Jag undrar vad den här jämnvikten kallas. (Glömde rita pilarna i mitten ‹--›)

1. Pyridin är inte tillräckligt stark bas för att deprotonera ej aromatiska alkoholer (pKa 5 för protonerad pyridin mot ca 16 för alkoholer). Med pyridinet närvarande får du en sk generell baskatalys som innebär att protonen tas av en bas i övergångstillståndet. Ny vågar jag inte helt svara på vilken nivå denna kursen är på men skulle chansa på att det är en andraårskurs och då brukar inte dessa begrepp ingå.

Hur som helst. Oftast brukar man låta protonen vara kvar till AcO- lämnat för att sedan antingen låta protonen tas av en bas (AcO- eller pyridin, båda har ungefär samma pKa), eller så skriver man bara -H+ under mekanismpilen.

2. Det är en helt vanlig SN2 reaktion. Du har din nukleofil (tiolatjonen) och en lämnande grupp som är din stora molekyl. Samtidigt som tiolaten attackerar CH3-kolet så lämnar alkoxiden. För att det ska vara en SN2 finns inga som helst krav på att det ska vara OH- och haloalkaner som reagerar utan det räcker med nukleofil och en lämnande grupp.

Den jämvikten du ritade kallas keto-enoljämvikt och förekommer spontant hos alla aldehyder och ketoner. Jämvikten kan katalyseras av syror resp baser.

Ett litet tips är att du laddar ner Marwin Sketch som är ett av de bättre fria molekylritprogrammen så slipper du bårka med paint

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in