2015-09-08, 21:00
Medlem
Jag vet varför man skriver n CH2 = CH2 men inte riktigt vad det betyder. Vad menar man egentligen? Och hur vet man direkt att det handlar om att man ska addera en CH2 = CH2 med en annan CH2 = CH2? (Det är ju en polyaddition av två etermolekyler).
2015-09-08, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag vet varför man skriver n CH2 = CH2 men inte riktigt vad det betyder. Vad menar man egentligen? Och hur vet man direkt att det handlar om att man ska addera en CH2 = CH2 med en annan CH2 = CH2? (Det är ju en polyaddition av två etermolekyler).

Vet inte vad du menar. Det är kemiska strukturformeln för eten där = är dubbelbindningen.
2015-09-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Vet inte vad du menar. Det är kemiska strukturformeln för eten där = är dubbelbindningen.

Ja, men om du låter två etenmolekyler reagera kommer det ske en polyadditionsreaktion och jag undrar varför man skriver ut polyeten på det sättet, med n alltså.
2015-09-09, 10:12
Medlem
LABB: Bestämning av Ka på okänd syra med känd C

LABB:

Hej,

Om några dagar ska jag göra en Labb i kemi B (ja prövning)

Min uppgift är att bestämma en okänd syras Ka (syrans styrka) då C (koncentrationen) är känd hos den!

Jag ska självfallet lämna in en Hypotes ,, o några Idéer har jag väll, men skulle ändå uppskatta lite feedback samt hjälp på traven

Med hjälp av en pH-mätare så kan man ta reda på syrans pH-värde.
Med hjälp av det värdet så kan man ta reda på vätejon-koncentrationen. [H3O+]=10^-pH

Sen är jag lite osäker...

Kan nån snälla hjälpa mig?

Ps. Letade efter en skoluppgift tråd utan framgång, ursäkta om en sådan redan finns.
2015-09-09, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ja, men om du låter två etenmolekyler reagera kommer det ske en polyadditionsreaktion och jag undrar varför man skriver ut polyeten på det sättet, med n alltså.

Då är jag med på vad du menar.

n brukar alltid stå för ett ospecifikt stort nummer, vilket som helst.

Det visar bara att n stycken CH2=CH2 (eten) polymeriseras, dvs adderas till [CH2-CH2]n (polyeten)
2015-09-09, 12:30
Bannlyst
Ka-värden är i regel bara intressanta när det gäller svaga syror.
Så...
Antingen titreras syran med NaOH under kontinuerlig mätning (ofta) av pH-värdet. Vid halvtitrerpunkten finnas man syrans pKa-värde genom hendersson hasselbalch-evationen.

pH = pKa + log ([A-]/[HA])

Eller så titrerar du med basen till ekvivalenspunkten med korrekt indikator!. Gör sedan en jämviktsberäkning och tar fram Ka-värdet.
Genom: http://preparatorychemistry.com/images/Ka_expression_CS.gif
2015-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Ka-värden är i regel bara intressanta när det gäller svaga syror.
Så...
Antingen titreras syran med NaOH under kontinuerlig mätning (ofta) av pH-värdet. Vid halvtitrerpunkten finnas man syrans pKa-värde genom hendersson hasselbalch-evationen.

pH = pKa + log ([A-]/[HA])

Eller så titrerar du med basen till ekvivalenspunkten med korrekt indikator!. Gör sedan en jämviktsberäkning och tar fram Ka-värdet.
Genom: http://preparatorychemistry.com/images/Ka_expression_CS.gif

Tack Snälla
2015-09-10, 10:34
Medlem
Jag har prov på laborationssäkerhet imorgon på Kemi 1 och jag undrar om någon skulle kunna förklara varför man inte får hälla tillbaka överblivna kemikalier i förrådsflaskor?
2015-09-10, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenTurtle
Jag har prov på laborationssäkerhet imorgon på Kemi 1 och jag undrar om någon skulle kunna förklara varför man inte får hälla tillbaka överblivna kemikalier i förrådsflaskor?

Eftersom man kan kontaminera den rena eller preparerade kemikalien. Man vill inte har spår av annat i förrådsflaskorna.
2015-09-15, 18:39
Medlem
Quicksandts avatar
Ange för varje reaktion om det är en syra-basreaktion, redoxreaktion, upplösnings-eller utfällningsreaktion.(mer än ett alternativ kan stämma):
a)HCO3- + H3O+->H2CO3(aq)+H2O
b)CH2O+O2(aq)->CO2(g)+H20
c)Ca(2+) +CO3(2-)->CaCO3(s)
d)4Fe(OH)3(s)+CH20+8H30(+)->4Fe(2+)+11H20+CO2(aq)

För redoxreaktioner ange vilket som är oxidationsmedelrespektive reduktionsmedel.

Totalt fastnat på denna uppgift. Första bör väl vara en syrabas och b) en redoxreaktion åtminstone?
Senast redigerad av Quicksandt 2015-09-15 kl. 18:54.
2015-09-16, 19:37
Medlem
Min bok beskriver (i det här fallet vid en eliminationsreaktion) att en kloratom spjälkas av från en CH3CH2Cl-molekylen när en hydroxylgrupp närmar sig en av väteatomerna och gör en nukleofil attack mot den. Varför avlägsnas kloratomen? Det förklaras inte något vidare i boken, varken syntes kemi 2 eller gymnasiekemi B.
2015-09-16, 20:14
Medlem
Quicksandts avatar
http://sv.tinypic.com/r/5xlkxf/8
Är det fråga om en eller två reaktioner på fråga A?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in