2013-05-20, 18:59
Medlem
Hej!

Jag har två frågor nedanför som jag helst skulle vilja ha ett utförligt svar på, måste förstå! Det är typ 2 frågor där man ska gissa vad en orsak beror på:

1. "Vi tänker oftast inte på att föremål kan sväva i luften. Vi är mer vana att tala om saker som flyter i vattnet. Helium har lägre densitet än luft. Med andra ord väger en volym helium mindre än samma volym luft. Det innebär att en heliumballong svävar i luften precis som olja flyter på vatten. När ballongen värms upp ökar dess volym. Det betyder att samma mängd gas fyller en större volym eller att dess densitet minskar. Då kommer den att sväva ännu bättre. Det motsatta händer när ballongen hamnar i en frys".

3 elever har svarat på en killes fråga som löd: "Min heliumballong svävar inte längre!"

Första eleven svarar: Den svävar om du kyler ner den i en frys

Andra eleven svarar: Den svävar om du värmer upp dem med en hårtork.

Själv svarar jag: Den svävar om du släpper ut lite helium (Bara gissar)

Men vad är det riktiga svaret ? Hur kan man utförligt beskriva allt ?
2013-05-20, 19:00
Medlem
Sadomans avatar
Exo låter som explosion. En explosion är ett ganska bra exempel på exoterm reaktion. Det avges energi. En endoterm kräver energi. Värme måste tillföras för att nånting ska hända.

Har du ingredienser som är energirika så kan man gissa sig till att en reaktion är exoterm. Det är väl vad man får gå efter även om det inte alltid stämmer. Att lösa ett salt av något slag i vatten kan vara både och t.ex. NaOH + H2O är exoterm. Det blir varmt. NH4NO3 + H2O är endoterm. Det blir kallt...
2H2 + O2 = exoterm. N2 + 2O2 = endoterm.
2013-05-20, 19:02
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Exo låter som explosion. En explosion är ett ganska bra exempel på exoterm reaktion. Det avges energi. En endoterm kräver energi. Värme måste tillföras för att nånting ska hända.

Har du ingredienser som är energirika så kan man gissa sig till att en reaktion är exoterm. Det är väl vad man får gå efter även om det inte alltid stämmer. Att lösa ett salt av något slag i vatten kan vara både och t.ex. NaOH + H2O är exoterm. Det blir varmt. NH4NO3 + H2O är endoterm. Det blir kallt...
2H2 + O2 = exoterm. N2 + 2O2 = endoterm.

Så det finns alltså ingen regel för vilka dom är exoterma eller endoterma?
2013-05-20, 19:06
Medlem
Polyklorfenols avatar
How can you tell when a reaction is endo or exothermic?
1) if the enthaply(change in H) is greater than 0, it's endothermic. If the change in H is lower than 0, its exothermic.

2) Also,when the chemical bonds of the reactant molecules are greater than the energy stored in the chemical bonds of product molecules, the reaction is exothermic. In endothermic chemical reactions, the situation is reversed: more chemical energy is stored in the bonds of the product molecules than in the bonds of the reactant molecules.
2013-05-20, 19:09
Medlem
Polyklorfenols avatar
Man ser på delta H för reaktionen, som jag citerade ovan.
2013-05-20, 19:41
Medlem
En exoterm reaktion avger energi, till exempel explosioner eller när ljus brinner.
En endoterm reaktion upptar energi, till exempel vid fotosyntes.
2013-05-20, 21:09
Medlem
Knastomtes avatar
Då några redan förklarat vad en endoterm respektive exoterm reaktion är, vilket inte efterfrågades, kan jag ju förtydliga det Polyklorfenol sa.

Det går att förutsäga, men du behöver tillgång till tabulerade värden för bildningsentalpier, från vilka du kan ta reda på ΔH och utifrån detta ser du om reaktionen är exoterm eller endoterm beroende på om ΔH är positivt eller negativt.
2013-05-20, 21:45
Medlem
Skadans avatar
Bra att några visste vad jag ville ha för svar Men jag tror iallafall inte att jag har kommit upp på den nivån ännu... Tack iallafall!
2013-05-21, 11:45
Medlem
mrrandom14s avatar
Hjälp med Polymerkemi

Har gjort en labb där man skulle polymerisera styren med benzoylperoxid. Och en av frågorna var:

Förklara hur mängen av initiator skulle påverka polymerens molekylvikt?

Jag vet inte riktigt vad ska svara men molekylvikten bör väl i allafall öka med ökad mängd initiator.
2013-05-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej!

Jag har två frågor nedanför som jag helst skulle vilja ha ett utförligt svar på, måste förstå! Det är typ 2 frågor där man ska gissa vad en orsak beror på:

1. "Vi tänker oftast inte på att föremål kan sväva i luften. Vi är mer vana att tala om saker som flyter i vattnet. Helium har lägre densitet än luft. Med andra ord väger en volym helium mindre än samma volym luft. Det innebär att en heliumballong svävar i luften precis som olja flyter på vatten. När ballongen värms upp ökar dess volym. Det betyder att samma mängd gas fyller en större volym eller att dess densitet minskar. Då kommer den att sväva ännu bättre. Det motsatta händer när ballongen hamnar i en frys".

3 elever har svarat på en killes fråga som löd: "Min heliumballong svävar inte längre!"

Första eleven svarar: Den svävar om du kyler ner den i en frys

Andra eleven svarar: Den svävar om du värmer upp dem med en hårtork.

Själv svarar jag: Den svävar om du släpper ut lite helium (Bara gissar)

Men vad är det riktiga svaret ? Hur kan man utförligt beskriva allt ?

"När ballongen värms upp ökar dess volym. Det betyder att samma mängd gas fyller en större volym eller att dess densitet minskar. Då kommer den att sväva ännu bättre."
Där har du ditt svar. Det beror på att temperatur är just medelrörelseenergin hos molekylerna i ämnet, i detta fallet gasen helium. I ballongen kan du då tänka att om heliummolekylerna rör sig snabbare när dom är varmare borde dom studsa mer i väggarna och då göra ballongen större. Eftersom mängden gas och vikten är densamma men volymen är större måste densiteten sjunka enl. ρ = m / V.
2013-05-21, 19:12
Medlem
Har själv en fråga från Oorganisk kemi I. Den lyder:
"Hur varierar bindningskaraktären mellan de hydrider som bildas med elektropositiva resp. elektronegativa element. Hur kan man klassificera dessa?"

Mitt svar än så länge är:
Bindningskaraktären varierar från starkt kovalent till svagt jonisk beroende på det bindande ämnets elektronegativitet. HF är exempel på en nästan jonisk bindning medan fosfan är starkt kovalent.
2013-05-21, 22:45
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkblack
Har själv en fråga från Oorganisk kemi I. Den lyder:
"Hur varierar bindningskaraktären mellan de hydrider som bildas med elektropositiva resp. elektronegativa element. Hur kan man klassificera dessa?"

Mitt svar än så länge är:
Bindningskaraktären varierar från starkt kovalent till svagt jonisk beroende på det bindande ämnets elektronegativitet. HF är exempel på en nästan jonisk bindning medan fosfan är starkt kovalent.

Tycker att det verkar bra, du kan ju alltid uveckla ytterligare och ta med lite om övergångsmetallhydridkomplex, det finns en del att läsa på wikipedia om detta gissar jag, engelska varianten givetvis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in