Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej!
Jag har två frågor nedanför som jag helst skulle vilja ha ett utförligt svar på, måste förstå! Det är typ 2 frågor där man ska gissa vad en orsak beror på:
1. "Vi tänker oftast inte på att föremål kan sväva i luften. Vi är mer vana att tala om saker som flyter i vattnet. Helium har lägre densitet än luft. Med andra ord väger en volym helium mindre än samma volym luft. Det innebär att en heliumballong svävar i luften precis som olja flyter på vatten. När ballongen värms upp ökar dess volym. Det betyder att samma mängd gas fyller en större volym eller att dess densitet minskar. Då kommer den att sväva ännu bättre. Det motsatta händer när ballongen hamnar i en frys".
3 elever har svarat på en killes fråga som löd: "Min heliumballong svävar inte längre!"
Första eleven svarar: Den svävar om du kyler ner den i en frys
Andra eleven svarar: Den svävar om du värmer upp dem med en hårtork.
Själv svarar jag: Den svävar om du släpper ut lite helium (Bara gissar)
Men vad är det riktiga svaret ? Hur kan man utförligt beskriva allt ?
"När ballongen värms upp ökar dess volym. Det betyder att samma mängd gas fyller en större volym eller att dess densitet minskar. Då kommer den att sväva ännu bättre."
Där har du ditt svar. Det beror på att temperatur är just medelrörelseenergin hos molekylerna i ämnet, i detta fallet gasen helium. I ballongen kan du då tänka att om heliummolekylerna rör sig snabbare när dom är varmare borde dom studsa mer i väggarna och då göra ballongen större. Eftersom mängden gas och vikten är densamma men volymen är större måste densiteten sjunka enl. ρ = m / V.