2010-08-08, 23:58
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris69
Jag undrar lite hur jag ska gå tillväga på denna. ..

I ett tillslutet borrhål med volymen 0,80 dm³ finns 100 g ammoniumnitrat, NH₄NO₃. Sprängämnet fås att explodera och sönderdelas då enligt formeln:
2NH₄NO₃(s) -> 2N₂(g) + O₂(g) + 4H₂O(g)
I explosionsögonblicket – innan berget sprängs – råder ett högt tryck. Vilket tryck ger ”gaslagen” teoretiskt om temperaturen är 1000 °C?
Allmänna gaslagen: pV=nRT blir p=(nRT)/V

Du har V, R och T, vill lösa ut p. Alltså måste du söka n. Räkna bara ut substansmängden utifrån massan genom n=m/M och multiplicera efter ekvivalensförhållandet.
2010-08-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Om vi leker med mol lite:
1 mol av ett ämne, är ett bestämt antal atomer eller molekyler (ca 6*10^23 stycken)
1 mol kol väger 12 gram
Om du har 1 mol syrgas (O2), kommer det att innehålla precis lika många molekyler, som det finns atomer i 1 mol kol (per definitionen ovan).
1 mol syreatomer väger 16 gram, så ett mol syremolekyler måste väga 32 gram (kom ihåg, 6*10^23 O2-molekyler = dubbelt så många atomer)
Om man reagerar 1 mol kol, med 1 mol O2, får man, eftersom varje kolatom kombineras med en syremolekyl, och det finns 6*10^23 (1 mol) av varje, som resultat 6*10^23 (1 mol) CO2-molekyler.
Klart som korvspad?

Tack för svaret. Har vart på semester nyligen så jag har inte kunnat svara.

Hoppas att det är ok om jag skickar ett par följdfrågor ifall det fortfarande är oklart?
2010-08-11, 16:25
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excentrikern
Tack för svaret. Har vart på semester nyligen så jag har inte kunnat svara.

Hoppas att det är ok om jag skickar ett par följdfrågor ifall det fortfarande är oklart?
Det är bara att posta på i tråden!
2010-08-11, 21:32
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Svaret du får blir vääääligt teoretiskt i alla fall. En explosion genererar en väldig värmeenergi som ökar trycket ytterligare. Allmänna gaslagen gäller ungefär för gaser vid NTP och det i sin tur för ideala gaser som närmast gäller väte, syre, kväve, helium om jag minns rätt. Glöm inte att addera det atmosfäriska trycket 1,013*10^5 Pa också.
2010-08-12, 22:09
Bannlyst
Laborationsrapport - Bestämning av masshalten ättiksyra i vinäger

Hejsan,

Jag håller på med en laborationsrapport som jag senare ska posta för konstruktiv läsning. Det jag undrar är att är ekvivalenspunkten där färgomslagningen sker. Jag tillsatte 20ml NaOH i titrerlösning och när pH blev 9,57 så ändrades färgen, det är väl ekvivalenspunkten?

Sedan undrar jag också hur man kan beräkna ättiksyrans koncentration i den outspädda vinägern och beräkna också masshalten ättiksyra i vinägern?

Hur kan man förklara varför pH i ekvivalenspunkten avviker från 7?

Vilka/vilken indikatorer kan man använda vid titrering av ättiksyra med NaOH? Motivering krävs.
Senast redigerad av Flow91 2010-08-12 kl. 22:13.
2010-08-12, 22:57
Bannlyst
Jag tror att jag har lyckats både räkna ut ättiksyrans koncentration och masshalten ättiksyra i vinägern.

Jag får masshalten till 7% ungefär och koncentrationen är 1,1mol/dm^3.

V(NaOH)= 22ml
C(NaOH)= 0,5mol/dm^3
V(Vinäger)=10,0cm^3
M(CH3COOH)= 60,1g/mol
m(Vinäger)=9,45g

Är det rätt?
2010-08-12, 23:23
Bannlyst
När det kommer till vilkn eller vilka indikatorer som man skulle kunn använda vid titrering av ättiksyra med NaOH kan väl vara t.ex. fenolftlein vara bra att använda? Finns det andra indikatorer som man kan använda? Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera, är det kanske för att den ger bäst utslag?
2010-08-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
När det kommer till vilkn eller vilka indikatorer som man skulle kunn använda vid titrering av ättiksyra med NaOH kan väl vara t.ex. fenolftlein vara bra att använda? Finns det andra indikatorer som man kan använda? Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera, är det kanske för att den ger bäst utslag?

Orkar inte kolla på uträkningarna (men kolla här: http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewforum.php?id=2 och här: http://www.pluggakuten.se/forumserver/search.php?search_id=1980740992)

Fenolftlein funkar bra. När man titrerar en stark bas, som ju NaOH är, behövs en indikator som skiftar vid pH 7. Detta för att basen/syran varierar pH beroende på hur hög/låg koncentration syran/basen har vilket gör att ekvivalenspunkten kan diffa (och därmed få fler konsekvenser; där har du svaret på en till fråga). Du vill ju få ett så säkert värde som möjligt.
2010-08-13, 19:27
Bannlyst
Här är uträkningen:

V(NaOH) = 20ml
pH(Titrerlösning)= 9,57

1. Vi ska först beräkna ättiksyrans koncentration i den outspädda vinägern.
V(NaOH)= 20ml= 20cm^3= 0,02dm^3
C(NaOH)= 0,5mol(dm^3)
n(NaOH)= c * V= 0,01mol
V(Vinäger)= 10,0cm^3= 0,01dm^3
c(CH3COOH)= 1mol/dm^3

2. Nu ska vi beräkna masshalten ättiksyra i vinägern.
n(CH3COOH)=n(NaOH)= 0,01mol
M(CH3COOH)=60,1g/mol
m(CH3COOH)= n * M= 0,6g
m(Vinäger)= 9,45g
Masshalt(CH3COOH)= 0,6/9,45= 6%

OBS: Gjorde lite fel förut så titta inte på de gamla svaren jag postade på förgående inlägg. Jag råkade titta fel på hur mycket NaOH jag hade tillsatt vid ekvivalenspunkten.
2010-08-13, 20:56
Bannlyst
Här är laborationsrapporten, jag hoppas någon kan korrekturläsa den och komma med förslag för förbättring. Tack!
Edit: Kan inte lägga in min titrerkurva.

Bestämning av masshalt ättiksyra i vinäger

Syfte:

Syftet med laborationen är bestämma masshalten av ättiksyra i vinägern. Laborationen går också ut på att rita en titrerkurva där pH och volymen tillsatt natriumhyroxidlösning skall ritas. Man skall också bestämma var i titrerpunkten ekvivalenspunktens läge befinner sig. Minst men inte minst viktigast måste man bestämma ättiksyrans koncentration i vinägern. Man får veta natriumhydroxidens koncentration från början.

Utrustning:

Smal hög bägare 100cm^3(titrerbägare), liten slaskbägare, mätglas 25cm^3, pipett 10cm^3, pipettfyllare, byrett, byrett-tratt, byretthållare, stativ, magnetomrörare med omrörarmagnet, sprutflaska med avjonat vatten, pH.meter med tillbehör.

Metod:

Man skulle börja med att förbereda en tabell där man ska föra in volymen tillsatt NaOH (Natriumhydroxid) och titrerlösningens pH varje gång man har tillsatt NaOH.
Sedan ska man göra i ordning pH-metern och kalibrera den mot buffertlösning med känt pH. När man har gjort det väger man titrerbägaren och sedan anteckna dess massa.
Därefter skulle man mäta 10,0cm^3 av vinägern med en pipett och därefter föra över den i titrerbägaren. Sedan väger man vinägern och antecknar dess totala massa. Differensen mellan den det här värdet och bägarens värde ger oss vinägerns massa.
Nu ska man sätta 25cm^3 avjonat vatten i vinägern i bägaren.
När man är klar med detta skall man sätta fast byretten på stativet. Man fyller i byretten med natriumhydroxidlösning och ”nollställer” byretten. Man ser till att lösningen är på nollstrecket. Kommer den under nollstrecket måste detta antecknas.
Man lägger i omrörarmagneten i titrerbägaren och placerar den därefter på omröraren. Se till att ordna så att byretten, pH-metern och omröraren med titrerbägaren är i bra ordning. Det blir lättare att titrera då.
Då slår man på omröraren. Man ska tänka på att ha en lämplig hastighet så att det inte stänker på bägarens väggar. Omröraren ska vara på hela tiden. När man ska läsa av pH så ska omröraren alltså vara på.
Man sänker ner elektroder i syralösningen samtidigt som man kopplar in mätläget på pH-metern. Därefter läser man av lösningens pH och antecknar det i tabellen som man har gjort(Detta är pH för titrervolymen 0cm^3).
Man måste tillsätta mellan 0,5-1,0cm^3 natriumhydroxid varje gång och därefter avläsa pH när värdet blir stabilt efter varje tillsats. Man antecknar också volymen(0,5-1,0cm^3) NaOH man har tillsatt. Både pH och NaOH-volymen.
Läraren säger till när titreringen skall avbrytas. Det är när lösningen blir grön( neutral).

Resultat:
Nr NaOH pH(Titrerlösning)
1. 1ml 3,59
2. 1ml 4,15
3. 1ml 4,32
4. 1ml 4,46
5. 1ml 4,58
6. 1ml 4,67
7. 1ml 4,77
8. 1ml 4,87
9. 1ml 4,97
10. 1ml 5,04
11. 1ml 5,13
12. 1ml 5,22
13. 1ml 5,32
14. 1ml 5,42
15. 1ml 5,55
16. 1ml 5,7
17. 1ml 5,88
18. 1ml 6,14
19. 1ml 6,65
20. 1ml 9,57 (Färgomslagning)
21. 1ml 11,37 (Gulbrun färg)
22. 1ml 12,12
23. 1ml 12,39
24. 1ml 12,55
25. 1ml 12,66
26. 1ml 12,73
28. 1ml 12,8
29. 1ml 12,86

Ekvivalenspunkten på titrerkurvan är när man har tillsatt 20ml NaOH och där pH är 9,57.
V(NaOH) = 20ml
pH(Titrerlösning)= 9,57
1. Vi ska först beräkna ättiksyrans koncentration i den outspädda vinägern.
V(NaOH)= 20ml= 20cm^3= 0,02dm^3
C(NaOH)= 0,5mol(dm^3)
n(NaOH)= c * V= 0,01mol
V(Vinäger)= 10,0cm^3= 0,01dm^3
c(CH3COOH)= 1mol/dm^3
2. Nu ska vi beräkna masshalten ättiksyra i vinägern.
n(CH3COOH)=n(NaOH)= 0,01mol
M(CH3COOH)=60,1g/mol
m(CH3COOH)= n * M= 0,6g
m(Vinäger)= 9,45g
Masshalt(CH3COOH)= 0,6/9,45= 6 %
En indikator som fungerar bra är fenolftalein. När man titrerar en stark bas( NaOH) behövs det en indikator som skiftar vid pH 7. Det är ju för att basen och syran varierar pH beroende hur hög koncentration basen/syran har som gör så att ekvivalenspunkten kan avvika ifrån 7.

Diskussion:

I övrigt tycker jag att laborationen gick rätt bra, förutom en sak som kanske kan ha betydelse för vår värde. I början av laborationen när vi skulle droppa NaOH i titrerlösningen så bestämde vi oss för att hälla i 0,5ml NaOH varje gång och titta hur pH förändras. Felet vi gjorde efter andra och tredje droppen är att vi tog för lite på den andra(0,3ml) och för mycket på den tredje(0,7ml). Det vi gjorde då var att vi adderade pH för första, andra och tredje och delade på tre för att få ett medelvärde vilket gav oss pH 3,92. Vi tog det som första droppen(0,3+0,7) och fortsatte att ta 1ml istället för 0,5ml varje gång. Det kan ha haft en inverkan på resultatet också.

Slutsats:

Slutsatsen man kan dra av laborationen är att efter vi har en stark bas så krävs det inte så jättemycket volym för att nå ekvivalenspunkten, eftersom syran är ganska svag. Vid ekvivalenspunkten vet vi också att substansmängden tillsatt bas är lika stor som substansmängden syra som fanns i titrerbägaren från början(n(bas)= n(syra)). Vid den punkten har då syran neutraliserats av basen.
2010-08-13, 21:09
Medlem
Carelesss avatar
Metod/utförande brukar skrivas i passiv form imperfekt.

Istället för “Man skulle börja med att förbereda en tabell där man ska föra in volymen tillsatt NaOH (Natriumhydroxid) och titrerlösningens pH varje gång man har tillsatt NaOH.”, så är det bättre att skriva “En tabell där man skulle föra in volymen tillsatt NaOH (Natriumhydroxid) och titrerlösningens pH varje gång man tillsatte NaOH förbereddes.”.

Samt styckindelningar i metoddelen, så det får bättre struktur och blir mer läsbart.
2010-08-13, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Metod/utförande brukar skrivas i passiv form imperfekt.

Istället för “Man skulle börja med att förbereda en tabell där man ska föra in volymen tillsatt NaOH (Natriumhydroxid) och titrerlösningens pH varje gång man har tillsatt NaOH.”, så är det bättre att skriva “En tabell där man skulle föra in volymen tillsatt NaOH (Natriumhydroxid) och titrerlösningens pH varje gång man tillsatte NaOH förbereddes.”.

Samt styckindelningar i metoddelen, så det får bättre struktur och blir mer läsbart.

Tack för dina konstruktiva kritik!

Jag hade redan gjort styckeindelningar på metoddelen, men det blev lite konstigt när jag kopierade från word till hit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in