2014-08-11, 12:29
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Jag har också tänkt i de banorna.. Men det som talar emot är ju att de som söker nästa år också kommer konkurrera med deras föregångare som i år tackade nej till sina platser. Det är ju ett incitament som istället talar för höjd antagningspoäng. Finns flera grejer att lista som talar för/emot att snittet sjunker/ökar. Jag är orolig och ber till gudarna att det sjunker eller behåller samma nivå. Någon annan som har idéer hur kvoten kan komma att utvecklas?

Förresten. Hur kommer det se ut i BI-kvoten till nästkommande år. Man måste väl ändå anta att den övervägande del som haft 19,8+ BI nu draftats till högskola och därför försvunnit från "marknaden". Betyder det BI-gränsen till handels kommer sjunka till kanske 19,6 el liknande, och året efter sänkas vidare? Eller kommer skolan använda sig av gränser från forna år så att typexemplet ~19,8 kommer bestå sig i gruppen. För säg att 2 000 personer söker i BI-gruppen nästa år med de varierande betygen 19,0-19,7 och 2 000 söker sig till BIEX-gruppen med betyg mellan 18,7-20,0. Då kommer de med det gamla betygssystemet tjäna på det hela då deras betygssnitt till högskola successivt kommer sjunka år för år till till kvoterna slår sig samman.

Haha förstår någon hur jag menar? Strategiskt vore ju i sådana fall för mig att råda alla jag känner söka i BIEX-gruppen bara för att ge kvoten fler platser. Eller går det till så eller har jag uppfattat det fel?

Blir ett oroligt år framöver. Har såååååååå många tankar i mitt huvud kring detta

Skriv gärna vad ni tror. Måste få någon jävla klartext kring denna problematik. TACK
Gissningsvis kommer urholkningen av höga betgyg i BI balanseras av att den kvoten krymper. Gränsen kan komma att sjunka marginellt.

Ja, du skulle tjäna på att få så många som möjligt att söka BIex. Dock kommer det krävas ett mycket stort antal sökande för att påverka fördelningen till HHS. Annat vore det ju om det gällde en mindre populär utbildning.

Det mest rättvisa vore ju om kvotfördelningen bara påverkades av sökande med ett betygssnitt som ger en rimlig chans att bli antagen.
Citera
2014-08-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LondonDreams
Här sitter en 18-årig tjej i en stor dilemma just nu Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.

1) Språket: Pluggade på IB-programmet och valde Swedish Standard Level (Som motsvarar Svenska 3 i det svenska skolsystemet), fick en 6:a där som anses som hyfsad bra. Men problemet är att jag har aldrig i mitt liv läst någon akademisk kurslitteratur på svenska, inte heller har jag skrivit en akademisk uppsats på svenska. IB-kursen handlade mestadel om litteratur, så jargonger inom ekonomi har jag verkligen ingen bra koll på. Jag pratar däremot flytande svenska, så de sociala aspekterna är ingenting som jag oroar mig så mycket för. Min fråga här är: Kan man välja att skriva på engelska på tentamen och inlämningsuppgifterna? (Förutom Rättvetenskaplig introduktion då)? Och om man måste skriva på svenska, läggs stor vikt av bedömningen vid språket då?

2) Ålder: Här i London brukar man aldrig ta något sabbatsår efter gymnasiet, men i Sverige är det väl relativt vanligt? Jag är bara arton, kommer jag att ha några problem med att komma in i ''gänget'' med 22 åringar?

Tack i förhand för alla svar som är seriösa och konstruktiva Oseriösa svar undanbedes.

Jag var i precis samma situation förra året. Hade bott i England i 15 år och flyttade till Sthlm förra året när jag var 18 för att plugga på HHS. Jag tog också IB och svenska SL och har hittils klarat mig ganska bra.

Det med språket är inget större problem. Du kan välja att skriva det mesta på Engelska och det du måste skriva på svenska kommer du säkert klara. Rättvetenskapen till exempel, den måste skrivas på svenska men det viktigaste är att man kan alla relevanta begrepp till kursen. Jag kan lova att du inte kommer ligga efter någon eftersom de flesta har inte tagit kursen förr och du kommer lära dig begreppen medans du pluggar.

Åldern är inget större problem, du kommer inte vara den enda 18-åringen och majoriteten av studenter kommer vara 19/20 då de har precis kommit från gymnasiet eller ett sabbatsår. Jag var 18 hela mitt första år (fyllde 19 i sommras) och det ställde aldrig till några problem för mig. Det enda jag kan komma på som skulle möjligtvis vara ett problem är att vissa nattklubbar som HHS studenter brukar gå till släpper inte in 18 åringar (typ Sturecompagniet). Men som sagt, det händer sällan och du kommer klara dig fint utan. Sturecompagniet är ganska överskattad så du kommer inte sakna något av inte vara där ändå.

PM:a mig ifall du har några andra frågor. Annars ha en fortsatt trevlig sommar och välkommen om en vecka.
Citera
2014-08-11, 13:42
Medlem
D.Drogbas avatar
Är det någon som har siffror på eller vet hur man får fram hur många i respektive kvot-grupp som tackade nej till sin antagning?
Citera
2014-08-11, 13:49
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Är det någon som har siffror på eller vet hur man får fram hur många i respektive kvot-grupp som tackade nej till sin antagning?

Går det även att få fram hur många som sökte i vardera kvotgrupp? Alltså hur många BI, hur många BIEX och hur många i HP etc etc
Citera
2014-08-11, 15:53
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Gissningsvis kommer urholkningen av höga betgyg i BI balanseras av att den kvoten krymper. Gränsen kan komma att sjunka marginellt.

Ja, du skulle tjäna på att få så många som möjligt att söka BIex. Dock kommer det krävas ett mycket stort antal sökande för att påverka fördelningen till HHS. Annat vore det ju om det gällde en mindre populär utbildning.

Det mest rättvisa vore ju om kvotfördelningen bara påverkades av sökande med ett betygssnitt som ger en rimlig chans att bli antagen.

Rimligt är väl dock att de som sökte handels med betyg mellan 19,0-19,4 BI inte är tillräcklig tålmodiga att vänta till nästa år och istället börjar annan linje vilket betyder många mindre sökande i BI till nästa år? Jag menar, hur många år orkar man vänta på att bli antagen. De har ju redan liksom väntat två år nu. Hur ofta väntar man ett tredje om det inte är andra förutsättningar som spelar in som att resa och liknande? Är kluven
Citera
2014-08-11, 19:45
Medlem
Asturiass avatar
Tänkte påminna alla antagna om att det imorgon kl. 12:00 är sista tidpunkt man kan svara för att få behålla sin studieplats.
Citera
2014-08-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Tänkte påminna alla antagna om att det imorgon kl. 12:00 är sista tidpunkt man kan svara för att få behålla sin studieplats.

Ehm? Detta kändes konstigt, har man inte svarat på att man vill behålla platsen genom antagning.se senast den 31 juli? Eller har handels ett eget system där man också måste kontakta skolan för att bekräfta att man vill ha platsen?
Citera
2014-08-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Ehm? Detta kändes konstigt, har man inte svarat på att man vill behålla platsen genom antagning.se senast den 31 juli? Eller har handels ett eget system där man också måste kontakta skolan för att bekräfta att man vill ha platsen?

Står klart och tydligt i de papper som skickats ut att man måste tacka ja till sin plats genom att antingen ringa eller skicka mejl till handels.
Citera
2014-08-12, 11:50
Medlem
Blir det någon flashback-öl innan skolstart eller?? vore kül
Citera
2014-08-12, 12:27
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Är det även obligatoriskt upprop sen?
Hängslen och livrem liksom. :/
Citera
2014-08-12, 15:11
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Är det även obligatoriskt upprop sen?
Hängslen och livrem liksom. :/

Ja, obligatoriskt upprop samt obligatorisk närvaro första veckan (ombud kan ej skickas). Förstår faktiskt inte varför man ska behöva ringa in eller maila att man vill behålla sin plats. Det känns som en tråkig fallgrop för personer som varit för dåligt pålästa och missat brevutskicket från HHS.
Citera
2014-08-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ja, obligatoriskt upprop samt obligatorisk närvaro första veckan (ombud kan ej skickas). Förstår faktiskt inte varför man ska behöva ringa in eller maila att man vill behålla sin plats. Det känns som en tråkig fallgrop för personer som varit för dåligt pålästa och missat brevutskicket från HHS.
Det är ett sätt att börja gallra ut de svaga. Darwinismen you know
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in