Citat:
Gissningsvis kommer urholkningen av höga betgyg i BI balanseras av att den kvoten krymper. Gränsen kan komma att sjunka marginellt.Jag har också tänkt i de banorna.. Men det som talar emot är ju att de som söker nästa år också kommer konkurrera med deras föregångare som i år tackade nej till sina platser. Det är ju ett incitament som istället talar för höjd antagningspoäng. Finns flera grejer att lista som talar för/emot att snittet sjunker/ökar. Jag är orolig och ber till gudarna att det sjunker eller behåller samma nivå. Någon annan som har idéer hur kvoten kan komma att utvecklas?
Förresten. Hur kommer det se ut i BI-kvoten till nästkommande år. Man måste väl ändå anta att den övervägande del som haft 19,8+ BI nu draftats till högskola och därför försvunnit från "marknaden". Betyder det BI-gränsen till handels kommer sjunka till kanske 19,6 el liknande, och året efter sänkas vidare? Eller kommer skolan använda sig av gränser från forna år så att typexemplet ~19,8 kommer bestå sig i gruppen. För säg att 2 000 personer söker i BI-gruppen nästa år med de varierande betygen 19,0-19,7 och 2 000 söker sig till BIEX-gruppen med betyg mellan 18,7-20,0. Då kommer de med det gamla betygssystemet tjäna på det hela då deras betygssnitt till högskola successivt kommer sjunka år för år till till kvoterna slår sig samman.
Haha förstår någon hur jag menar? Strategiskt vore ju i sådana fall för mig att råda alla jag känner söka i BIEX-gruppen bara för att ge kvoten fler platser. Eller går det till så eller har jag uppfattat det fel?
Blir ett oroligt år framöver. Har såååååååå många tankar i mitt huvud kring detta
Skriv gärna vad ni tror. Måste få någon jävla klartext kring denna problematik. TACK
Förresten. Hur kommer det se ut i BI-kvoten till nästkommande år. Man måste väl ändå anta att den övervägande del som haft 19,8+ BI nu draftats till högskola och därför försvunnit från "marknaden". Betyder det BI-gränsen till handels kommer sjunka till kanske 19,6 el liknande, och året efter sänkas vidare? Eller kommer skolan använda sig av gränser från forna år så att typexemplet ~19,8 kommer bestå sig i gruppen. För säg att 2 000 personer söker i BI-gruppen nästa år med de varierande betygen 19,0-19,7 och 2 000 söker sig till BIEX-gruppen med betyg mellan 18,7-20,0. Då kommer de med det gamla betygssystemet tjäna på det hela då deras betygssnitt till högskola successivt kommer sjunka år för år till till kvoterna slår sig samman.
Haha förstår någon hur jag menar? Strategiskt vore ju i sådana fall för mig att råda alla jag känner söka i BIEX-gruppen bara för att ge kvoten fler platser. Eller går det till så eller har jag uppfattat det fel?
Blir ett oroligt år framöver. Har såååååååå många tankar i mitt huvud kring detta
Skriv gärna vad ni tror. Måste få någon jävla klartext kring denna problematik. TACK

Ja, du skulle tjäna på att få så många som möjligt att söka BIex. Dock kommer det krävas ett mycket stort antal sökande för att påverka fördelningen till HHS. Annat vore det ju om det gällde en mindre populär utbildning.
Det mest rättvisa vore ju om kvotfördelningen bara påverkades av sökande med ett betygssnitt som ger en rimlig chans att bli antagen.
Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.
Oseriösa svar undanbedes.