Citat:
Här sitter en 18-årig tjej i en stor dilemma just nu
Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.
1) Språket: Pluggade på IB-programmet och valde Swedish Standard Level (Som motsvarar Svenska 3 i det svenska skolsystemet), fick en 6:a där som anses som hyfsad bra. Men problemet är att jag har aldrig i mitt liv läst någon akademisk kurslitteratur på svenska, inte heller har jag skrivit en akademisk uppsats på svenska. IB-kursen handlade mestadel om litteratur, så jargonger inom ekonomi har jag verkligen ingen bra koll på. Jag pratar däremot flytande svenska, så de sociala aspekterna är ingenting som jag oroar mig så mycket för. Min fråga här är: Kan man välja att skriva på engelska på tentamen och inlämningsuppgifterna? (Förutom Rättvetenskaplig introduktion då)? Och om man måste skriva på svenska, läggs stor vikt av bedömningen vid språket då?
2) Ålder: Här i London brukar man aldrig ta något sabbatsår efter gymnasiet, men i Sverige är det väl relativt vanligt? Jag är bara arton, kommer jag att ha några problem med att komma in i ''gänget'' med 22 åringar?
Tack i förhand för alla svar som är seriösa och konstruktiva
Oseriösa svar undanbedes.
Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.1) Språket: Pluggade på IB-programmet och valde Swedish Standard Level (Som motsvarar Svenska 3 i det svenska skolsystemet), fick en 6:a där som anses som hyfsad bra. Men problemet är att jag har aldrig i mitt liv läst någon akademisk kurslitteratur på svenska, inte heller har jag skrivit en akademisk uppsats på svenska. IB-kursen handlade mestadel om litteratur, så jargonger inom ekonomi har jag verkligen ingen bra koll på. Jag pratar däremot flytande svenska, så de sociala aspekterna är ingenting som jag oroar mig så mycket för. Min fråga här är: Kan man välja att skriva på engelska på tentamen och inlämningsuppgifterna? (Förutom Rättvetenskaplig introduktion då)? Och om man måste skriva på svenska, läggs stor vikt av bedömningen vid språket då?
2) Ålder: Här i London brukar man aldrig ta något sabbatsår efter gymnasiet, men i Sverige är det väl relativt vanligt? Jag är bara arton, kommer jag att ha några problem med att komma in i ''gänget'' med 22 åringar?
Tack i förhand för alla svar som är seriösa och konstruktiva
Oseriösa svar undanbedes.Kan svara på din andra fråga; nej, åldersskillnaden kommer inte att vara ett problem. På handels har jag känslan att många går direkt från gymnasiet och in i vidare studier direkt. Men även om medelåldern för nyblivna studenter är något år högre tror jag inte att det skulle vara problem heller.