2014-08-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LondonDreams
Här sitter en 18-årig tjej i en stor dilemma just nu Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.

1) Språket: Pluggade på IB-programmet och valde Swedish Standard Level (Som motsvarar Svenska 3 i det svenska skolsystemet), fick en 6:a där som anses som hyfsad bra. Men problemet är att jag har aldrig i mitt liv läst någon akademisk kurslitteratur på svenska, inte heller har jag skrivit en akademisk uppsats på svenska. IB-kursen handlade mestadel om litteratur, så jargonger inom ekonomi har jag verkligen ingen bra koll på. Jag pratar däremot flytande svenska, så de sociala aspekterna är ingenting som jag oroar mig så mycket för. Min fråga här är: Kan man välja att skriva på engelska på tentamen och inlämningsuppgifterna? (Förutom Rättvetenskaplig introduktion då)? Och om man måste skriva på svenska, läggs stor vikt av bedömningen vid språket då?

2) Ålder: Här i London brukar man aldrig ta något sabbatsår efter gymnasiet, men i Sverige är det väl relativt vanligt? Jag är bara arton, kommer jag att ha några problem med att komma in i ''gänget'' med 22 åringar?

Tack i förhand för alla svar som är seriösa och konstruktiva Oseriösa svar undanbedes.

Kan svara på din andra fråga; nej, åldersskillnaden kommer inte att vara ett problem. På handels har jag känslan att många går direkt från gymnasiet och in i vidare studier direkt. Men även om medelåldern för nyblivna studenter är något år högre tror jag inte att det skulle vara problem heller.
Citera
2014-08-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LondonDreams
Här sitter en 18-årig tjej i en stor dilemma just nu Flyttade till England för sexton år sen, och har bott i London sen dess. Min dröm sen gymnasiet har alltid varit att flytta hem till Sverige och jobba där, och jag blev verkligen överlycklig när jag fick reda på att jag blev antagen på SSE. Men det finns två saker som gör att jag bli lite ambivalent ang. om jag ska verkligen flytta tillbaka till Sverige eller inte.

1) Språket: Pluggade på IB-programmet och valde Swedish Standard Level (Som motsvarar Svenska 3 i det svenska skolsystemet), fick en 6:a där som anses som hyfsad bra. Men problemet är att jag har aldrig i mitt liv läst någon akademisk kurslitteratur på svenska, inte heller har jag skrivit en akademisk uppsats på svenska. IB-kursen handlade mestadel om litteratur, så jargonger inom ekonomi har jag verkligen ingen bra koll på. Jag pratar däremot flytande svenska, så de sociala aspekterna är ingenting som jag oroar mig så mycket för. Min fråga här är: Kan man välja att skriva på engelska på tentamen och inlämningsuppgifterna? (Förutom Rättvetenskaplig introduktion då)? Och om man måste skriva på svenska, läggs stor vikt av bedömningen vid språket då?

2) Ålder: Här i London brukar man aldrig ta något sabbatsår efter gymnasiet, men i Sverige är det väl relativt vanligt? Jag är bara arton, kommer jag att ha några problem med att komma in i ''gänget'' med 22 åringar?

Tack i förhand för alla svar som är seriösa och konstruktiva Oseriösa svar undanbedes.

Det sociala skulle jag absolut inte oroa mig för, utifrån vad jag läst tidigare i tråden är det inte alls ovanligt att börja direkt efter gymnasiet. Att flertalet väljer att ta ett sabbatsår torde inte heller ha någon betydelse, knappast så att någon 94 kommer neka dig vänskap på grund av att du är ett år yngre.

För att svara på din andra fråga har jag för mig att det ska gå att skriva alla uppsatser samt tentor på engelska, tror det står i "studiehandboken" på HHS hemsida. Då den mesta studielitteraturen (vad jag sett) är skriven på engelska torde det faktum att du bott och studerat i London tom kunna vara en fördel (inget jag kan lova då jag börjar i höst).
Citera
2014-08-06, 21:54
Medlem
Holisistics avatar
Har Retail Management fått lite mer "status" nu eller när det ska flyttas till stan? Vad säger ni HHS:are om de som läser RM pga att de inte kom in på B&E?
Citera
2014-08-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Har Retail Management fått lite mer "status" nu eller när det ska flyttas till stan? Vad säger ni HHS:are om de som läser RM pga att de inte kom in på B&E?

Var är källan på att de ska flytta in till stan? Allt som är klart är att det blir nya lokaler närmare huvudbyggnaden, men tror inte att de lär flytta in RM på Sveavägen. Angående utbildningen så är den bra för vad det är, som namnet antyder en spetsutbildning med fokus på detaljhandel. Det är inte B&E och kommer aldrig vara B&E om man så flyttar in i Rosenbad.
Citera
2014-08-08, 00:03
Medlem
Hur fungerar uppropsproceduren och platsfördelningen efter det andra urvalet? Går det bara att komma in om man personligen blir uppringd och erbjuden en plats om man efter det andra urvalet fortfarande står som reserv? Eller brukar det vara möjligt att erhålla en plats om man infinner sig på uppropet och visar intresse om någon inte dyker upp?
Citera
2014-08-08, 14:37
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highroll
Hur fungerar uppropsproceduren och platsfördelningen efter det andra urvalet? Går det bara att komma in om man personligen blir uppringd och erbjuden en plats om man efter det andra urvalet fortfarande står som reserv? Eller brukar det vara möjligt att erhålla en plats om man infinner sig på uppropet och visar intresse om någon inte dyker upp?
Att infinna sig som reserv har aldrig hjälpt någon. Antagning av reserver sker strikt efter reservlistan.
Citera
2014-08-09, 10:57
Medlem
95ans avatar
Vad är intressant med finanssektorn?

Har länge varit intresserad av ekonomi, företagande, marknadsföring, osv. Dock mest på ett teoretiskt plan, typ med olika nationalekonomiska skolor och sånt. Att jobba inom finans- och banksektorn verkar tyvärr ganska trist. Eller hur ser ni på det? Sökte ni HHS främst för lönen, eller har ni ett äkta och genuint intresse för finans/ekonomi/banker, och känner att ni skapar något meningsfullt och av värde? Vad lockar er?

Ursäkta om jag låter negativ, absolut inte min mening, men har funderat en del på det faktiskt.
Citera
2014-08-09, 13:43
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95an
Vad är intressant med finanssektorn?

Har länge varit intresserad av ekonomi, företagande, marknadsföring, osv. Dock mest på ett teoretiskt plan, typ med olika nationalekonomiska skolor och sånt. Att jobba inom finans- och banksektorn verkar tyvärr ganska trist. Eller hur ser ni på det? Sökte ni HHS främst för lönen, eller har ni ett äkta och genuint intresse för finans/ekonomi/banker, och känner att ni skapar något meningsfullt och av värde? Vad lockar er?

Ursäkta om jag låter negativ, absolut inte min mening, men har funderat en del på det faktiskt.

Har man intresse av att investera så är ju finanssektorn ett ganska naturligt val.
Citera
2014-08-09, 21:47
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Har man intresse av att investera så är ju finanssektorn ett ganska naturligt val.
Varför är finans intressant?
- För att man har ett intresse av det.

Inte så mycket till svar kanske..
Citera
2014-08-09, 23:03
Medlem
D.Drogbas avatar
19,27 i urval 2 till handels.. Har någon någon som helst teori huruvida denna siffra kommer utvecklas till nästkommande år? Svävar i ovisshet här borta. Känns som siffran lika gärna kan stiga rätt häftigt likväl som den kan bestå sig. Någon som har en idé? För övrigt känns 19,27 som en rätt trevligt gräns :-) Björklund lyckades ändå
Citera
2014-08-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
19,27 i urval 2 till handels.. Har någon någon som helst teori huruvida denna siffra kommer utvecklas till nästkommande år? Svävar i ovisshet här borta. Känns som siffran lika gärna kan stiga rätt häftigt likväl som den kan bestå sig. Någon som har en idé? För övrigt känns 19,27 som en rätt trevligt gräns :-) Björklund lyckades ändå

Jag kan tänka mig att den sjunker? Är inte riktigt hundra på varför men eftersom att det då kommer vara färre G-MVG-elever och samtidigt nästan dubbelt så många GY11-elever så ges automatiskt ännu fler platser till BIex-kvoten som då borde sänka sin antagningsgräns.
Citera
2014-08-11, 02:58
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xathgor
Jag kan tänka mig att den sjunker? Är inte riktigt hundra på varför men eftersom att det då kommer vara färre G-MVG-elever och samtidigt nästan dubbelt så många GY11-elever så ges automatiskt ännu fler platser till BIex-kvoten som då borde sänka sin antagningsgräns.

Jag har också tänkt i de banorna.. Men det som talar emot är ju att de som söker nästa år också kommer konkurrera med deras föregångare som i år tackade nej till sina platser. Det är ju ett incitament som istället talar för höjd antagningspoäng. Finns flera grejer att lista som talar för/emot att snittet sjunker/ökar. Jag är orolig och ber till gudarna att det sjunker eller behåller samma nivå. Någon annan som har idéer hur kvoten kan komma att utvecklas?

Förresten. Hur kommer det se ut i BI-kvoten till nästkommande år. Man måste väl ändå anta att den övervägande del som haft 19,8+ BI nu draftats till högskola och därför försvunnit från "marknaden". Betyder det BI-gränsen till handels kommer sjunka till kanske 19,6 el liknande, och året efter sänkas vidare? Eller kommer skolan använda sig av gränser från forna år så att typexemplet ~19,8 kommer bestå sig i gruppen. För säg att 2 000 personer söker i BI-gruppen nästa år med de varierande betygen 19,0-19,7 och 2 000 söker sig till BIEX-gruppen med betyg mellan 18,7-20,0. Då kommer de med det gamla betygssystemet tjäna på det hela då deras betygssnitt till högskola successivt kommer sjunka år för år till till kvoterna slår sig samman.

Haha förstår någon hur jag menar? Strategiskt vore ju i sådana fall för mig att råda alla jag känner söka i BIEX-gruppen bara för att ge kvoten fler platser. Eller går det till så eller har jag uppfattat det fel?

Blir ett oroligt år framöver. Har såååååååå många tankar i mitt huvud kring detta

Skriv gärna vad ni tror. Måste få någon jävla klartext kring denna problematik. TACK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in