2025-11-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Menar du att HP-resultat har någon betydelse om man söker in med betyg?
Nej lottning vid lika.
Citera
2025-11-30, 09:31
Medlem
Master i Business Innovation: är programmet "bra"? Satt och kollade nu på masterutbildningar och det verkar som att de tagit bort den gamla "business management". Alternativen är nu Finance, NEK, Accounting valuation and financial management, International Business, och Business Innovation.

De tre först nämnda har alla höga antagningskrav (GMAT-median på 675, 660, och 645 i skriven order, enligt nya normeringen) medan IB och BI har 625 respektive 615.

IB låter lite mer som ett riktigt program, men kräver att man är flytande i ett tredje språk så det är inte relevant för mig.

Business Innovation låter så himla flummigt. Visst känns det som en löjlig anledning att avskriva ett program, men ser inte en master i Business Innovation oseriöst ut på CV:t, speciellt om man läst en kandidat på T2 uni? Kanske hade jag inte reagerat om antagningspoängen var i paritet med de andra programmen, men genomsnittlig GMAT på 615 känns så himla lågt för en skola som HHS att man blir lite orolig.

Hur ser arbetsgivare på denna master? Vore det kanske att föredra att välja någon av de tre förstnämnda trots att man är mer intresserad av att arbeta mer organisatoriskt/strategiskt?
Citera
2025-12-02, 16:30
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Menar du att HP-resultat har någon betydelse om man söker in med betyg?

Ja, om Handels vill vara mer rättvisa vilket verkar vara deras nya strategi kommer de med största sannolikhet slopa lottning och istället börja med att sortera utifrån högst HP-resultat. Vi säger att många med 22,5 i BII söker nästa år, då kommer de säkerligen kolla på de sökandes HP-resultat för att avgöra. Lottning är det väldigt oklart om Handels ens utgår ifrån, oavsett vad folk här säger. För om vi säger att de lottar och inte kollar på HP-resultat då kan ju lottningen medföra att färre tjejer antas och de vill ju ha mångfald så jag skulle tro att de kanske jämför sökandes HP-resultat och kanske även lottar.
Citera
2025-12-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonhaha
Tror ni man lyckas lägga vantarna på en plats till hösten 2026 med 1.9 på HP-resultat? Visserligen lägre än förra året men känns som att det omöjligt kan fortsätta ligga på 1.95.

Sitter också på 1.9 här. Lär bli ett rejält försök till våren att få upp det till 2.0 eller åtminstone 1.95, men det känns ganska hopplöst med 1.9 tycker jag. Hur ser ditt andraval ut? Själv är det nog Indek på LTH som lockar isåfall, men det är såklart något helt annat än BE på HHS :/
Citera
2025-12-09, 08:29
Medlem
Cervidaes avatar
Någon här som har insikt i hur stor differensen i position på arbetsmarknaden är mellan någon som läser både kandidat och master på HHS, och någon som läser kandidaten på något mongouniversitet (lanthandels, Uppsala, Lund, etc) men mastern på HHS?

Fattar att det är att föredra att läsa båda på HHS, men på spektrumet "renodlad HHS student – renodlad UU student", på vilken sida mittpunkten står man?
Citera
2025-12-11, 00:09
Medlem
Underlig fråga, kanske, men mur stora är närvarokraven under terminer 1 och 2 på Business and Economics-programmet? Då menar jag alltså absoluta/definitiva närvarokrav.

Jag kan helt enkelt inte bosätta mig i Stockholm under den aktuella tidsperioden, men skulle inte ha några problem med att lära mig materialet mer eller mindre på egen hand. Att åka till huvudstaden för tentor och seminarier (max 2 seminarier i månaden utöver tentor, typ) skulle däremot inte vara några problem.
Senast redigerad av Apmaskinisten 2025-12-11 kl. 00:12.
Citera
2025-12-12, 14:19
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apmaskinisten
Underlig fråga, kanske, men mur stora är närvarokraven under terminer 1 och 2 på Business and Economics-programmet? Då menar jag alltså absoluta/definitiva närvarokrav.

Jag kan helt enkelt inte bosätta mig i Stockholm under den aktuella tidsperioden, men skulle inte ha några problem med att lära mig materialet mer eller mindre på egen hand. Att åka till huvudstaden för tentor och seminarier (max 2 seminarier i månaden utöver tentor, typ) skulle däremot inte vara några problem.

De har inget närvarokrav. Jag frågade en Handelselev om det men enligt honom hade de inget närvarokrav. Studierna kan du säkerligen klara av utan att närvara på skolan särskilt mycket, men du missar ju andra aktiviteter och möjligheter som skolan erbjuder.
Citera
2025-12-13, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
De har inget närvarokrav. Jag frågade en Handelselev om det men enligt honom hade de inget närvarokrav. Studierna kan du säkerligen klara av utan att närvara på skolan särskilt mycket, men du missar ju andra aktiviteter och möjligheter som skolan erbjuder.

det tycks finnas närvarokrav ibland, i form av presentationer av grupparbeten eller en handfull viktiga seminarier, men de verkar framförallt dyka upp under termin 3 och 4. då kan jag flytta till stockholm, och det innebär därför inget problem.

tack för svar.
Citera
2025-12-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apmaskinisten

Du kommer dock behöva åka in för 1) literature test, 2) obligatoriskt mattetest, 3) happiness day som är under en helg, 4) tentorna i höst (economics, DA, global challenges) 5) någon "how to study" grej på 1 timme där de faktiskt tog närvaro, 6) ett seminarium i reflection series i november, 7) tentorna i december (management, accounting). Blir ungefär 2 gånger i månaden.

Även några aktiviteter under småttingveckorna är obligatoriska, men jag tycks ej minnas att de tog närvaro.
Citera
2025-12-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
Du kommer dock behöva åka in för 1) literature test, 2) obligatoriskt mattetest, 3) happiness day som är under en helg, 4) tentorna i höst (economics, DA, global challenges) 5) någon "how to study" grej på 1 timme där de faktiskt tog närvaro, 6) ett seminarium i reflection series i november, 7) tentorna i december (management, accounting). Blir ungefär 2 gånger i månaden.

Även några aktiviteter under småttingveckorna är obligatoriska, men jag tycks ej minnas att de tog närvaro.

Tack så mycket för infon! Ska tänka igenom, känns som att det ligger precis på gränsen till det genomförbara. Kanske kan hitta något slags märkligt deltidsboendearrangemang med någon jag känner eller så.
Citera
2025-12-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Sitter också på 1.9 här. Lär bli ett rejält försök till våren att få upp det till 2.0 eller åtminstone 1.95, men det känns ganska hopplöst med 1.9 tycker jag. Hur ser ditt andraval ut? Själv är det nog Indek på LTH som lockar isåfall, men det är såklart något helt annat än BE på HHS :/

Jag har faktiskt fått upp ögonen för Indek på KTH, då med master i finansiell matematik. Egentligen passar det nog mig bättre då jag gärna söker en mer kvantitativ roll inom finans. Så länge du lyckas profilera dig som en tydligt finans-intresserad och ambitiös student så skulle jag säga att du har goda möjligheter även med Indek (gissning baserat på egen research).

Finns finansföreningar samt många alumner från Indek som jobbar inom IB, PE etc. Deppa inte för mycket över att inte komma in på HHS, jag var definitivt i den sitsen när antagningsbeskedet kom i år men har på senare dagar insett att man inte är en misslyckad liten skit bara för det. Vart du än går så kommer man oavsett attbehöva kriga med internships etc.
Citera
2025-12-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonhaha
Jag har faktiskt fått upp ögonen för Indek på KTH, då med master i finansiell matematik. Egentligen passar det nog mig bättre då jag gärna söker en mer kvantitativ roll inom finans. Så länge du lyckas profilera dig som en tydligt finans-intresserad och ambitiös student så skulle jag säga att du har goda möjligheter även med Indek (gissning baserat på egen research).

Finns finansföreningar samt många alumner från Indek som jobbar inom IB, PE etc. Deppa inte för mycket över att inte komma in på HHS, jag var definitivt i den sitsen när antagningsbeskedet kom i år men har på senare dagar insett att man inte är en misslyckad liten skit bara för det. Vart du än går så kommer man oavsett attbehöva kriga med internships etc.

Undrar själv över vad som är bäst för mer kvantitativa roller, är ju såklart ett brett område men är det inte teknisk fysik eller teknisk matematik som främst gäller för mer kvantitativa roller? Givet att man kompletterar med ekonomi och finanskurser. Då tar man master i tillämpad matematik med spåret finansmatte. Med indek så får man endast en master att välja på (alltså master i indek), det ända man får välja är spåret. Har själv ingen aning, spekulerar också bara. Beror ju också på vad som menas med "kvantitativ roll".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in