2014-08-07, 20:10
Medlem
GunsAndHorsess avatar
i loved den här serien. bästa som gjorts sen gudfadern och scarface.
Citera
2014-08-07, 21:32
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Och den största snackisen måste va slutet: Jag tolkar det som att Tony blir klippt, direkt när Meadow öppnar dörren går snubben ut från toaletten och skjuter honom, helt enkelt så är det svarta mörkret det man får se från Tonys perspektiv. Inte mycket till closure när det gäller andra karaktärer men vafan, de kändes lite mer realistiskt än en "fairy-tale ending".

Fick reda på slutet åratals innan jag börja kolla på Sopranos men ändå fick jag gåshud när Just A Small Town Girl går igång och man vet vad som ska ske, att han sitter där med sin familj intet ont anande om vad som händer är mästerligt.

https://www.youtube.com/watch?v=cAXPpDihQMc !!
Ja, så tolkar jag det också. Varenda gång dörren plingar tittar Tony upp och man får se någon komma in genom dörren ur hans perspektiv. Sista gången är det istället helt svart, klart han blev klippt där och då. Klockrent slut för övrigt!

Btw, låten heter Don't Stop Believin' (av Journey).
Citera
2014-08-07, 23:27
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Men och det är ett stort men, så tycker jag det glöms bort för mycket grejer i serien vilket gör att det blir ett stort minus, när Christopher blev skjuten var han otroligt paranoid över att hamna i helvetet men i avsnittet efteråt är allt normalt, samma sak med Paulie. Man fick aldrig veta vad som hände med Furio. Janice sökande efter pengar i morsans hus tog slut lika snabbt som det börja osv..
Ja, det är väl inte helt onormalt att man kan känna så periodvis för att sedan glömma det. Skulle vi alltid gå runt och fundera på vad som sker när vi dör skulle vi inte fungera. Försvarsmekanism...

Furio åkte hem till Sicilien. Räcker inte det som svar? Eller måste allting förklaras?

Jag älskar serier som vågar berätta - låt säga - 70% och lämnar resten till oss att fylla i.
Citera
2014-08-08, 00:04
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ja, så tolkar jag det också. Varenda gång dörren plingar tittar Tony upp och man får se någon komma in genom dörren ur hans perspektiv. Sista gången är det istället helt svart, klart han blev klippt där och då. Klockrent slut för övrigt!

Btw, låten heter Don't Stop Believin' (av Journey).
Hehe aldrig varit en höjdare på musik Hört den nån enstaka gång förut men nu efter Sopranos kommer jag knarka den tills låten blir dålig i mina öron.
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ja, det är väl inte helt onormalt att man kan känna så periodvis för att sedan glömma det. Skulle vi alltid gå runt och fundera på vad som sker när vi dör skulle vi inte fungera. Försvarsmekanism...

Furio åkte hem till Sicilien. Räcker inte det som svar? Eller måste allting förklaras?

Jag älskar serier som vågar berätta - låt säga - 70% och lämnar resten till oss att fylla i.
Furio åkte hem till Italien ja, men Tony sa till Carmela att det inte skulle bli utan konsekvenser och detta förklaras aldrig. Att du gillar serier som förklarar 70% av handlingen låter lite mysko men jag tror många vill ha "closure" och Sopranos lämnar många dörrar öppna. Om man nu ska va kritisk gentemot en grym serie, tycker dom borde vänt på ett par stenar istället för att låta folket ha vilda teorier om vad som skett/inte skett.

Periodvis? Om jag är paranoid till den gräns att min personlighet påverkas å de grövsta kan jag garantera att det inte glöms bort på kort tid..
Citera
2014-08-08, 00:44
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Hehe aldrig varit en höjdare på musik Hört den nån enstaka gång förut men nu efter Sopranos kommer jag knarka den tills låten blir dålig i mina öron.

Furio åkte hem till Italien ja, men Tony sa till Carmela att det inte skulle bli utan konsekvenser och detta förklaras aldrig. Att du gillar serier som förklarar 70% av handlingen låter lite mysko men jag tror många vill ha "closure" och Sopranos lämnar många dörrar öppna. Om man nu ska va kritisk gentemot en grym serie, tycker dom borde vänt på ett par stenar istället för att låta folket ha vilda teorier om vad som skett/inte skett.

Periodvis? Om jag är paranoid till den gräns att min personlighet påverkas å de grövsta kan jag garantera att det inte glöms bort på kort tid..
chris slår mig inte som en stor tänkare, tvärtom. och då är det väl inte uteslutet att de där tankarna kan försvinna. minns inte just det du beskriver men var det genomgående under flertalet episoder eller i en episod? jag är eventuellt ute på hal is

jag orkade inte förklara vad jag menade särskilt ingående men du får anta vad som hände med Furio. tror du att det blivit bättre om de sagt i förbifarten "the italian pony tail is gone" eller dylikt? hade förvisso inte blivit sämre heller, så ptja de hade kunnat vänt på den stenen likväl som de kunnat hoppa över det, tycker jag.
Citera
2014-08-08, 08:47
Medlem
Citat:

Angående Furio så sa antagligen Tony så mest för att jävlas med Carmella. Med största sannolikhet hände det inget speciellt med Furio, då hade vi nog fått se det. Janice hittade aldrig någon pengagömma, då hade vi antagligen fått se det med. IMO är det bättre att dom lägger ner tid på andra viktigare saker än att visa vad som "inte" hände. Håller med Fred Frendley där, att man behöver inte visa allt. Likadant med ryssen i skogen, gillar att man aldrig få veta vad som hände där.

Paulie var paranoid och skrockfull in i det sista. Han ville ju knappt ta över "aprile" gänget efter Carlo, då alla som hade lett de hade dött i förtid. Chris var ju bara lite parnoid efter sin nära döden upplevelse. Kraftigt morfinpåverkad och feber. Det är nog inte så ovanligt att feber yra lite när man blivit skjuten. Så fort man mår bättre antar jag att det släpper. Tycker inte det är något konstigt, han har ju aldrig visat tecken på att vara paranoid innan. Inte så som Paulie.
Senast redigerad av stearling_morrison 2014-08-08 kl. 08:53.
Citera
2014-08-08, 11:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Angående Furio så sa antagligen Tony så mest för att jävlas med Carmella. Med största sannolikhet hände det inget speciellt med Furio, då hade vi nog fått se det. Janice hittade aldrig någon pengagömma, då hade vi antagligen fått se det med. IMO är det bättre att dom lägger ner tid på andra viktigare saker än att visa vad som "inte" hände. Håller med Fred Frendley där, att man behöver inte visa allt. Likadant med ryssen i skogen, gillar att man aldrig få veta vad som hände där.

Paulie var paranoid och skrockfull in i det sista. Han ville ju knappt ta över "aprile" gänget efter Carlo, då alla som hade lett de hade dött i förtid. Chris var ju bara lite parnoid efter sin nära döden upplevelse. Kraftigt morfinpåverkad och feber. Det är nog inte så ovanligt att feber yra lite när man blivit skjuten. Så fort man mår bättre antar jag att det släpper. Tycker inte det är något konstigt, han har ju aldrig visat tecken på att vara paranoid innan. Inte så som Paulie.
Kan va så att han sa så för att jävlas med Carmella men som Italienarn sa till Furio: "Att ragga på bossens hustru är självmord" eller nåt i den stilen.

Paulie var ju orolig för att företrädarna dött i förtid och han precis besegrat sin prostatacancer. Ingenting om svart magi där inte (vilket förövrigt är ett par riktigt underhållande scener )

Mycket möjligt angående Christopher, men lite väl enkelt släppte han tankarna på sin reinkarnation. Kanske för att manusförfattarna inte ville gå vidare därifrån eller så var det helt enkelt så att de glömdes bort.

Men att jag letar fel i Sopranos ska inte ses som nån allvarlig kritik, serien är grym och jag håller den som nummer 2 efter Breaking Bad
Citera
2014-08-08, 12:38
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Konstigt ändå att leva som katoliker, hata bögar, vara av den gamla skolan när det kommer till kvinnor och vad deras plats är, vara strikt mot sina barn o.s.v. men samtidigt vara råbrutal i sitt "yrke", kriminell, kunna skjuta någon utan att blinka, till och med en ur din egen crew/familj, inte ha några moraliska spärrar, vara otrogen, ta knark. Hur går det ihop egentligen med en gudstro? Deras tro säger att hela bunten hamnar i helvetet. Det fattar dem ju själva, så inte mycket att noja över. Fast gangstrar kanske ändå funderar över sånt.

Tony var en mycket komplex karaktär, mångbottnad. Även om han alltid återvände till vad han kände till bäst. Han både hatade och älskade sitt brutala och ansvarslösa liv. "This thing of ours" på gott och ont.

Eftersom man enligt katolsk tradition har kunnat köpa sig fri från synd (avlatsbrev) och bikta sig och där få höra att man kan få gå hem och göra bättring genom att säga tio "Ave Maria" gör att de lätt hittar kryphål för sig själva. Tony och gubbarna skänker massor av pengar till kyrkan, och hans far Johnny var väl t.o.m med och finansierade kyrkans byggande.
Citera
2014-08-08, 15:07
Avslutad
Fast det förutsätter väl att personen ifråga verkligen ångrar sina synder och lovar bättring, på riktigt. Känns knappast som om Tony och hans gäng skulle avstå gangsterlivet för att inte hamna i helvetet. När Carmela känner ånger och skuld över att ha tagit emot "blodspengar" genom sitt liv med Tony så säger prästen och psykologen hon pratar med att hon måste sluta. Men det blir ju sådär med det...Carmela är väl den frun som ändå funderar i dem banorna, de andra gangsterkvinnorna bryr sig inte nämnvärt.
Senast redigerad av GenesisP 2014-08-08 kl. 15:26.
Citera
2014-08-09, 13:45
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Fast det förutsätter väl att personen ifråga verkligen ångrar sina synder och lovar bättring, på riktigt. Känns knappast som om Tony och hans gäng skulle avstå gangsterlivet för att inte hamna i helvetet. När Carmela känner ånger och skuld över att ha tagit emot "blodspengar" genom sitt liv med Tony så säger prästen och psykologen hon pratar med att hon måste sluta. Men det blir ju sådär med det...Carmela är väl den frun som ändå funderar i dem banorna, de andra gangsterkvinnorna bryr sig inte nämnvärt.

De andra gangsterfruarna är inte lika smarta, eller de är allmänt inga tänkare känns det som. Kan ju också vara så att vi bara inte fått komma dem in på livet.
Jag upplever nog ändå att gubbarna har en viss underliggande ångest över sitt leverne och hur det kommer drabba dem i livet efter detta.
Citera
2014-08-09, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
De andra gangsterfruarna är inte lika smarta, eller de är allmänt inga tänkare känns det som. Kan ju också vara så att vi bara inte fått komma dem in på livet.
Jag upplever nog ändå att gubbarna har en viss underliggande ångest över sitt leverne och hur det kommer drabba dem i livet efter detta.

Samma här. Jag tror inte de vill ha andra liv, men att de samtidigt har ångest över livet de valt.

Jag tyckte för övrigt att scenen där den synske talar med Paulie om/för en kille han knäppte 30 år sen är sjukt bra och rolig, synd att manusförfattarna inte utvecklade det mer.
Citera
2014-08-09, 14:54
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Samma här. Jag tror inte de vill ha andra liv, men att de samtidigt har ångest över livet de valt.

Jag tyckte för övrigt att scenen där den synske talar med Paulie om/för en kille han knäppte 30 år sen är sjukt bra och rolig, synd att manusförfattarna inte utvecklade det mer.

Det var ett riktigt speciellt avsnitt faktiskt, där man kom honom in på livet lite mer. Han är en av mina (och alla andras med gissar jag) favoritkaraktärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in