2023-08-17, 19:26
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Tonys hus är skitfult.

Krampaktigt litet kök och vardagsrum. Få sovrum. Plastigt och äcklig inredning.

Det enda huset har som fördel är baksidan med poolen och utrymmet för privata sammankomster, och biorummet.

Carmela är en kossa med offermentalitet. Folk försvann helt plötsligt, och Tony drog lögner om att de ingått i vittnesskyddsprogram, ändå blev aldrig några i ligan dömda till långa straff, eller andra polisinsatser från det, särskilt inte Tony, som hade varit den ett åtal med ett huvudvittne inifrån hade riktat in det på.
Solklart att de var döda, mördade.

Det är ju inte menat att vara ett modernt hus heller. Carmela säger i en scen "I dont have antiques. My house is traditional". Tycker inredningen stämmer rätt väl ihop med Carmelas och övriga maffiafruars stilar - smaklös.

Carmelas liv kretsar ju kring en lögn och hon vet om det. Så att vissa grejer inte går ihop med verkligheten är inte konstigt. Men hon verkade i och för sig innerligt tro på att Jackie dog på grund av en droguppgörelse. Vissa lögner var mer lättköpta än andra förstås.
Citera
2023-08-18, 19:02
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Om ni inte har sett filmen Gotti från 1996, så se den genast.

En härlig uppvisning i klassiska maffia-skådisar inklusive från Sopranos.

Många som dött nu eller är gamla. Men det är ett förträffligt tidsfördriv att grotta ner sig i maffiafilmer och återse många kära bekanta, som de känns som.

Maffian är sjuk i huvudet. Men den är också komisk. Mörkt komiskt, med en fascinerande hierarki, underbara smeknamn och sättet man pratar.

Jag är kluven inför Sopranos. En solid serie. Men ju fler gånger jag ser om den, ju fler irriterande saker upptäcker jag. Första gången, dock, är den en sällsynt pärla.
Men Tonys person kanske inte klarar för mycket fokusering. Bra att Tony dog i sista avsnittet. Han blev för osympatisk och döden var det rätta.
Den mest underskattade maffiafilmen. Alla andra är antingen kända och bra eller bortglömda och dåliga. Gotti är bortglömd och bra. Finns på youtube.
Citera
2023-08-18, 19:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Tonys hus är skitfult.

Krampaktigt litet kök och vardagsrum. Få sovrum. Plastigt och äcklig inredning.

Det enda huset har som fördel är baksidan med poolen och utrymmet för privata sammankomster, och biorummet.

Carmela är en kossa med offermentalitet. Folk försvann helt plötsligt, och Tony drog lögner om att de ingått i vittnesskyddsprogram, ändå blev aldrig några i ligan dömda till långa straff, eller andra polisinsatser från det, särskilt inte Tony, som hade varit den ett åtal med ett huvudvittne inifrån hade riktat in det på.
Solklart att de var döda, mördade.
Hur många hur har den uppfarten? Bara den delen av trädgården måste vara 600-700 kvm stor. Och läget längst upp på en kulle är nog ännu mer unikt. Men ja, de borde ha visat mer av huset. Några saker som jag stör mig på

Det syns utifrån att huset är minst 500kvm. Ändå så bor alla vägg i vägg. Varför är exempelvis inte meadows rum i andra änden av huset?

Vad finns mer på ovanvåningen än de tre sovrummen? Även om de ár typiskt amerikanskt stora så fattas det ca 150 kvm boyta som man aldrig ser.
Citera
2023-08-20, 08:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Jag vill gärna vara den som är den, så därför uppmanar jag dig att inte se om serien.
Får man fråga hur många gånger du har sett om den?

Givetvis kommer jag att se om serien.

Men jag spolar förbi alla tråkiga hem-episoder med Tonys barn och med Carmela.
Maffia-affärerna och samspelet mellan the wise guys, det älskar jag.

Men sex säsonger att lida sig igenom ett ändlöst tjat om college-ansökningar, löjliga utbrott, och bölande och gråtande från AJ? Nej!

Tonys ungar är det mest meningslösa i hela serien. Och vad fan är "Meadow" för jävla namn på en italiensk maffia-prinsessa?

Svaret på din fråga är ca. 10 gånger.
Citera
2023-08-20, 08:59
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur många hur har den uppfarten? Bara den delen av trädgården måste vara 600-700 kvm stor. Och läget längst upp på en kulle är nog ännu mer unikt. Men ja, de borde ha visat mer av huset. Några saker som jag stör mig på

Det syns utifrån att huset är minst 500kvm. Ändå så bor alla vägg i vägg. Varför är exempelvis inte meadows rum i andra änden av huset?

Vad finns mer på ovanvåningen än de tre sovrummen? Även om de ár typiskt amerikanskt stora så fattas det ca 150 kvm boyta som man aldrig ser.

Jag håller med till fullo!

Kanske därför som jag inte gillar huset. För det ser mindre ut på insidan än på utsidan, och det tar bort känslan av lyx som Tony ska bo i med sin position.

Alla är för nära varandra hela tiden, som du skriver, och det gör att huset får en krampaktig överblick. Baksidan med poolen och trädgården tillåter mig som tittare att äntligen andas.
Baksidan är väldigt vacker och inspirerande. Där kan man få vara i fred och tänka.
Senast redigerad av -GG 2023-08-20 kl. 09:07.
Citera
2023-08-20, 21:05
Medlem
-GGs avatar
Familj hit och familj dit.

Alla försöker mörda varandra, planerar mord på varandra, eller faktiskt mördar varandra.

Och sedan impulserna när de blir arga eller känner sig kränkta. Psykopater, som de är.

Jag fattar inte ens hur man vågar gå med i maffian. Man vet aldrig när man kan bli skjuten även från de som kallar sig din familj. De är trevliga och som vanligt upp till sekunden de skjuter dig.

En läskig värld.
Citera
2023-08-20, 22:11
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Jag har alltid sett närheten av rummen som typiskt för alla tv-serier. Något som helt enkelt är så för att det vore ohållbart annars att filma.

Jag menar vem skulle vilja se två minuter av Tony klampa över till barnens rum i andra ändan av huset när något ska ske.

Varje gång. Istället för ett snabbt klipp från ett sovrum till ett annat.
Citera
2023-08-27, 19:02
Medlem
-GGs avatar
Det finns ingen annan genre som är så genuint bra på att skämta på ett allvarligt mörkt vis som maffians är. Underbar humor mitt i allt våld. Många klassiska citat och minnesvärda ögonblick i detta.

-Peeps? It's a fucking nickname. Family name is Pepparelli.

-They're gonna redo it.
Fucking Jason. He's dyslexic.

-What's that got to do with it?

Quasimodo predicted The Sopranos.
Senast redigerad av -GG 2023-08-27 kl. 19:04.
Citera
2023-09-02, 19:22
Medlem
-GGs avatar
Det känns verkligen som att säsong 6, det ballar ur.

-Adriana är borta. Hon var egentligen mest jobbig och ganska korkad. Men när hennes öde förseglades var det som om serien dog en aning och Tonys maffia får en äcklig smak i munnen.
-Vitos bögande avslöjas, och effekterna det och hans död sedan har på hans son/familj.
-Junior skjuter Tony och hamnar i det värsta av deprimerande världar.
-AJ blir en gnälligare version av Tony, och utan pondusen, med tillhörande självmordsförsök.
-Bobby blir beordrad att döda någon. Tony vill visa sin makt när han förlorade slagsmålet. Bara därför ska oskulden tas.
-Chris börjar knarka igen, och dör.
-Gene tar plötsligt livet av sig, när han fått ett stort arv. Vilket inte alls kändes som hans karaktär. Dock var han en tjallare åt FBI, vilket kan ha spelat in, att han ville sitta på tryggare avstånd när han skulle lämna ut maffian i en rättssal. Vilket arvet skulle gjort möjligt, men som Tony satte stopp för.

Den säsongen är något alldeles extra, även för Sopranos. Mycket död och lidande.

Annars stör jag mig på att de ska distansera sig när de får morduppdrag, för att inte bli misstänkta, genom att använda personer från Italien eller negrer. Som om detta skulle vara så svårt för motståndarsidan att räkna ut, och som om de inte resonerar i liknande termer.

Tony nämner också att alla deras hus är bevakade, men ändå åker de mellan varandra och hjälper till att städa undan mord och åker för att ta hand om gamla lik. Deras bilar är heller aldrig avlyssnade.
Senast redigerad av -GG 2023-09-02 kl. 19:25.
Citera
2023-09-03, 00:36
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Det känns verkligen som att säsong 6, det ballar ur.

-Adriana är borta. Hon var egentligen mest jobbig och ganska korkad. Men när hennes öde förseglades var det som om serien dog en aning och Tonys maffia får en äcklig smak i munnen.
-Vitos bögande avslöjas, och effekterna det och hans död sedan har på hans son/familj.
-Junior skjuter Tony och hamnar i det värsta av deprimerande världar.
-AJ blir en gnälligare version av Tony, och utan pondusen, med tillhörande självmordsförsök.
-Bobby blir beordrad att döda någon. Tony vill visa sin makt när han förlorade slagsmålet. Bara därför ska oskulden tas.
-Chris börjar knarka igen, och dör.
-Gene tar plötsligt livet av sig, när han fått ett stort arv. Vilket inte alls kändes som hans karaktär. Dock var han en tjallare åt FBI, vilket kan ha spelat in, att han ville sitta på tryggare avstånd när han skulle lämna ut maffian i en rättssal. Vilket arvet skulle gjort möjligt, men som Tony satte stopp för.

Den säsongen är något alldeles extra, även för Sopranos. Mycket död och lidande.

Annars stör jag mig på att de ska distansera sig när de får morduppdrag, för att inte bli misstänkta, genom att använda personer från Italien eller negrer. Som om detta skulle vara så svårt för motståndarsidan att räkna ut, och som om de inte resonerar i liknande termer.

Tony nämner också att alla deras hus är bevakade, men ändå åker de mellan varandra och hjälper till att städa undan mord och åker för att ta hand om gamla lik. Deras bilar är heller aldrig avlyssnade.

Jag tror du ser på det hela ur fel perspektiv för att uppskatta serien. Det är ingen pusseldeckare utan en psykologisk inblick i yrkeskriminella levendet.

Och också inte väldigt långt ifrån hur det verkligen var 70-90-tal. Ser man dokumentärer därifrån är dom precis så dumma ofta. Jag tror du vill se det mer filmiskt och att man måste vara ett mastermind för att komma undan med allt. Verkligheten är ofta betydlig mer banal, något som exempelvis är väldigt tydligt idag i Sverige då fullkomliga idioter kan skjuta varandra helt vilt utan att någonsin åka dit.

Om du äger samhället du lever i kan du göra precis vad som helst. Ingen snackar för då råkar man riktigt illa ut. Den stackars restauranten är väl det tydligaste exemplet i serien. Han vill bara laga mat och ha en bra krog. Men har absolut inget val när alla hans barndomsvänner och kundkrets begår mord, stölder mm.

Det driver honom till vansinne och närapå självmord men aldrig är han ens nära att gå till polisen. För han vet att det är ett sämre alternativ för honom och hans familj.

Och då har jag inte ens nämnt hans inre kval då han trots allt ser Tony som en barndomsvän som har hjälpt honom med allt genom åren. Inte ens när frugan lämnar honom kan han byta sida. För han vet vad hon inte vet att Tony är inte den glada gästen på restaurangen bara. Hon tror att man kan bara stå upp för sig själv, han vet att han kan dö på en pisskvart.
Citera
2023-09-03, 00:46
Medlem
Kongruensbojds avatar
Minns när jag såg Sopranos i HD på datorn för över 15 år sen nu. Då märktes det tydligt att vissa artiklar i morgontidningen bara var ditklistrade med vanligt lim. Sånt som inte märks i SD-upplösning.

Det är egentligen en hemsk tv-serie med få - om ens några - goda personer i handlingen. Jag gillade verkligen Sopranos när det gick, men har också utvecklat ett slags äckelkänsla för liknande tv-serier sedan dess.
Citera
2023-09-03, 02:34
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tror du ser på det hela ur fel perspektiv för att uppskatta serien. Det är ingen pusseldeckare utan en psykologisk inblick i yrkeskriminella levendet.

Just därför skulle man struntat i att ha med polisen och FBI över huvud taget.

Man kan inte ha med det inslaget och sedan inte vänta sig att publiken analyserar polisens agerande i kriget mot maffian.

Personligen tycker jag att FBI känns malplacerad varje gång den är med i serien. Onödiga bildrutor.
Juniors rättegångstjafs pågår hela jävla tiden, och har egentligen ingen mening eller plats i seriens psykologiska universum. Vi fattar liksom att samhället jagar dem och maffian. Men är det vad man ska förmedla här? Inte då i och med vad du själv skriver ut som kärnan med berättandet.
Senast redigerad av -GG 2023-09-03 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in