2014-08-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Jo, klart att om du releasar höfterna för tidigt så hamnar armarna efter och det blir slice?
Är väl snarare så att om höfterna INTE följer med ordentligt tenderar man att få ett outside-in svingspår, vilket ger slice?
Citera
2014-08-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Är väl snarare så att om höfterna INTE följer med ordentligt tenderar man att få ett outside-in svingspår, vilket ger slice?
Finns många anledningar till varför man slicear, men jag kan inte se att det du nämner skulle ge ett utifrån in svingspår. Men jag kan ha tolkat din beskrivning fel.
Citera
2014-08-02, 20:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jo, klart att om du releasar höfterna för tidigt så hamnar armarna efter och det blir slice?

Om det är så att höfterna roterar för tidigt - vilket är väldigt ovanligt. Då är det snarare så att armarna "fastnar" bakom kroppen och tvingas ta igen senare i sekvensen. 9 fall av tio skapar det en hook, stundtals en push hook då händer och armar kommer inifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av optimize

Detta är betydligt vanligare. Dålig eller sen höftrotation alternativ en dålig start av svingen där armarna går först resulterar oftast i ett svingspår som är utifrån och in.
Citera
2014-08-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om det är så att höfterna roterar för tidigt - vilket är väldigt ovanligt. Då är det snarare så att armarna "fastnar" bakom kroppen och tvingas ta igen senare i sekvensen. 9 fall av tio skapar det en hook, stundtals en push hook då händer och armar kommer inifrån.

Detta är betydligt vanligare. Dålig eller sen höftrotation alternativ en dålig start av svingen där armarna går först resulterar oftast i ett svingspår som är utifrån och in.
Vi har ett hål på min hemmaklubb där man måste slå en drive med högerskruv, där det inte är någon fara att hamna för mycket höger. Där brukar jag slå en rejäl slice, jag som är dålig på den skruven brukar göra som jag skrev, skicka fram höfterna och låta armarna kommer efter.

Någon här som har någon erfarenhet av detta årets wedgar? Sitter på ett par trötta cg15 nu, vill ha en wedge som spinner mycket och ligger bra om man öppnar upp den.
Citera
2014-08-02, 20:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Vi har ett hål på min hemmaklubb där man måste slå en drive med högerskruv, där det inte är någon fara att hamna för mycket höger. Där brukar jag slå en rejäl slice, jag som är dålig på den skruven brukar göra som jag skrev, skicka fram höfterna och låta armarna kommer efter.

Någon här som har någon erfarenhet av detta årets wedgar? Sitter på ett par trötta cg15 nu, vill ha en wedge som spinner mycket och ligger bra om man öppnar upp den.

Som du själv skrev tidigare så finns det mängder av sätt att slå en slice. Det är inte omöjligt att slå
En slice på det sättet, faktum är att allt som krävs är ett blad öppet i förhållande till spåret, varken mer eller mindre. Hur det skapas beror på spelaren. Att skicka fram höften är ju inte direkt väl beskrivet men har du dålig seperation kan även en höftrotation leda till en högerskruv.

Kika på Vokeys M-grind wedgar om du vill ha något att leka med runt greenerna.
Citera
2014-08-02, 20:37
Medlem
Vad har ni här inne för loft på era wedgar? Själv har jag 50, 54 och 58 men tror jag ska gå över till 49, 54 och 59. En fråga, om man böjer ner en wedge, då ökar bouncen?
Citera
2014-08-02, 21:07
Medlem
52, 56 och 60. Fungerar grymt bra.
Citera
2014-08-03, 10:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
AOhlsson skrev

När jag kom efter på det sätt som du beskriver med min tidigare, mer vänsterdominerande sving, så brukade jag blocka ut till höger eller slå en push-slice, bollen startar höger och skruvar sig mer ut till höger.
Citera
2014-08-03, 11:24
Medlem
preben12s avatar
Var nere i Skåne förra helgen och spelade några rundor på Flommen. Riktigt trevlig och utmanande bana att spela på. Tanken var att spela Flommen-Falsterbo-Bokskogen men 850 kr i greenfee på Falsterbo och 700 kr på Bokskogen gamla banan skrämde iväg en fattig student. Så blev tre rundor på Flommen istället, då han jag spelade med är medlem där och jag kunde spela som gäst.

Har 22 i hcp och det gick tyvärr inte speciellt bra med spelet. Puttingen, som annars är min starka sida, satt inte alls och det blev väldigt många treputtar. Utslagen gick sisådär också, har haft problem hela året men det går sakta men säkert framåt.

Överlag några väldigt trevliga dagar med sol,bad och golf. Falsterbo och Flommen som bana rekommderas absolut.

Bäst: Vädret och greenerna som var i fantastiskt skick.

Sämst: Flommens range, den är dryga 200 m och bakom den ligger 8:ans green. Så går tyvärr inte att slå några driver eller metalwood-slag där.
Citera
2014-08-03, 19:42
Medlem
Ingen mer som spelat med människor som aldrig säger bra gjort eller liknande. Dåligt hyfs!
Citera
2014-08-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Ingen mer som spelat med människor som aldrig säger bra gjort eller liknande. Dåligt hyfs!

Inte ofta jag säger "bra slag" eller liknande till främmande människor om det inte är ett ovanligt bra slag, typ sänker en chipp eller något. Vet själv att det suger när folk säger bra slag när man slår en klackad slice mitt i fairway.
Citera
2014-08-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Inte ofta jag säger "bra slag" eller liknande till främmande människor om det inte är ett ovanligt bra slag, typ sänker en chipp eller något. Vet själv att det suger när folk säger bra slag när man slår en klackad slice mitt i fairway.
De jag tänkte på i det här fallet spelar jag med ofta.
Och jag gör en del sjuka slag runt greenerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in