Citat:
Ursprungligen postat av
kroxie
Tack för ditt svar!
Hur mycket fick du betala totalt för ditt set?
Jag sitter på ett par gamla Ping Eye 2 klubbor. Som sagt så fungerar de men efter att ha känt på andra klubbor känner jag att jag måste byta upp mig. Testade min flickväns lillasysters klubbor. Hon har varit en lovande junior och hade riktigt fina klubbor från ett Japanskt märke. Jävlar vilken skillnad det var.
Det är mycket viktigare att klubborna passar än att dom är nya. Tänk på det.
Själv är jag i nästan exakt samma läge som du fast 10 resor värre. Jag kör fortfarande på dom gamla klubborna som jag köpte begagnat när jag började spela golf i början på 90-talet. Och dom var bra gamla redan då. Ett set Ping Karsten 1, det absolut första järnsetet som inte var bladklubbor. Dom började tillverkas -75. Riktigt antika grejer alltså.
I alla fall så gick jag förra sommaren till Innesvingen i Göteborg med samma tanke som du, att byta ut mot nått modernare, men efter en halvtimme med en av deras pro och genomgång av alla siffrorna i deras bollradar så sa han näst intill ordagrant: "Jag känner mig som en usel säljare just nu men det finns ingen anledning alls för dig att köpa nya klubbor, dina gamla går precis lika bra som dom som vi har testat ut här idag."
Har för mig att det var 500:- dom skulle ha för customfittingen där också (som man får tillbaka när man köper setet), men han bjöd på det eftersom vi inte hittade nått bättre än mina klubbor från 70-talet.
Och jag har 18 i handicap så det är inte direkt så att jag är nått proffs som kan spela med vad som helst heller. Jag hade ju en fruktansvärd tur en gång i tiden när jag köpte klubborna och man kan ju inte räkna med att det funkar för alla, men det är nått att tänka på i alla fall. Det absolut viktigaste är att klubborna passa, då kan även antika grejer vara lika bra som dom senaste modellerna.
Och en sak ska man ha klart för sig också, den största anledningen till att dagens klubbor går längre är att tillverkarna fuskar. Min gamla järn-3:a går lika långt som en modern järn-5:a, men det är för att dagens järn-5:a är lika lång som järn-3

rna var då och dom har även fuskat med loftet. Kort sagt så är en järn-5:a idag exakt samma klubba som en järn-3:a var då. Inte konstigt att dom går längre. Så går det när cheferna kräver att varje ny generation ska gå längre än den förra, helt plötsligt så är det en järn-3:a man håller i handen även fast det står 5 på den...