Citat:
Ursprungligen postat av
Sune123
Skrev jag att jag får en hundraprocentig träff varje gång? Skillnad i att veta hur långt man slår med sina klubbor, än att lyckas med det vid varje slag. Så för dig spelar det ingen roll om du drar fram tex j6 eller j7 när du har 160 meter kvar till flaggan? Det här trodde jag faktiskt var en sak som de flesta hade koll på. Sen att man såklart inte slår bra slag varje gång är ju en sak, men har man ingen längdkontroll alls så måste det vara svårt. Vind och väder är ju en annan sak också. Där blir det ju ett villt chansande ibland. Mitt höga hcp beror främst på att jag bara spelat drygt en säsong och ej kan putta eller chippa.

Jag håller med dig, tror det blev något fel i kommunikation där bara. En laserkikare rekommenderar jag för alla som slår bollen någorlunda konsekvent. En kompis har 17-18 i HCP och han har definitivt haft nytta av sin. Sen skiljer det sig väldigt mycket spelare till spelare, en del får en viss säkerhet av att veta exakt hur långt det är till flagg. Medans det för många förmodligen skulle vara bättre att bara ha ett hum och spela utifrån mitten av green hela tiden.
Man får tänka på att man behöver bara 3 GIRs för att breaka 90(8 girs för att breaka 80,13 för att breaka 70) - statistiskt.
Argumentet med hundraprocentig bollträff är ju irrelevant(även om det hade varit GTO). Det som är relevant är din genomsnittliga träff och det är bara den du kan utgå ifrån ur en spelteoretiskt synpunkt. Många höghandikappade utgår alltid från sitt bästa slag, när de egentligen borde utgå från sitt genomsnittsslag(både längd och riktning).
Eftersom spelare missar i riktning mer än i längd i takt med ju längre det blir, så skulle det gå att argumentera för att veta längden blir både viktigare och mindre viktigt ju längre ifrån du är.
Sanningen är dock att där en laserkikare,gps-klocka eller caddie kan hjälpa dig mest är 35 - 120m - birdie zonen(dvs där du kan komma tillräckligt nära för att en putta).