2014-08-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Om du vet exakt hur långt du slår med dina klubbor borde du spela på någon större tour och inte ha hcp 13. Jag som har en tiondel av vad du har i hcp kanske har en felmarginal på 10m med mina klubbor om jag spelar hyffsat och ännu mer än dålig dag.

Skrev jag att jag får en hundraprocentig träff varje gång? Skillnad i att veta hur långt man slår med sina klubbor, än att lyckas med det vid varje slag. Så för dig spelar det ingen roll om du drar fram tex j6 eller j7 när du har 160 meter kvar till flaggan? Det här trodde jag faktiskt var en sak som de flesta hade koll på. Sen att man såklart inte slår bra slag varje gång är ju en sak, men har man ingen längdkontroll alls så måste det vara svårt. Vind och väder är ju en annan sak också. Där blir det ju ett villt chansande ibland. Mitt höga hcp beror främst på att jag bara spelat drygt en säsong och ej kan putta eller chippa.
Citera
2014-08-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Det här var bland det dummaste jag läst. Spelar du golf själv? Vad har du för hcp isf? Vad är en "medelgolfare" enligt dig? Du skriver att en spelare med 10 i hcp inte vet hur långt denne slår så börjar man ju undra. Jag har 13 i hcp och vet precis hur långt jag slår med alla mina tretton klubbor. Köpte en kikare inför säsongen, som är min andra, och den har hjälpt mig otroligt mycket. Att enbart gå efter banmarkeringarna blir väldigt luddigt tycker jag. Står du vid tex 150m + 10-20 meter och inte vet exakt var på green flaggan står är det fan inte lätt. Hur det kan vara en dålig idé att försöka göra den här svåra sporten lite lättare förstår jag verkligen inte. Då främst för lite sämre spelare framförallt.

Man ska ju även få de träffar, jag kan ärligt säga att jag får enbart några få slag som blir bra per 9/18hål. Så även om jag skulle ha kikare så är jag egentligen för dålig för att jag så sällan träffar bra. banmarkeringarna räcker oftast, spelar ingen roll om det skiljer 5m hit eller dit, för jag vet inte hur jag kan slå 5 meter kortare med klubba x.

Har man pengar så varför inte.
Citera
2014-08-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Man ska ju även få de träffar, jag kan ärligt säga att jag får enbart några få slag som blir bra per 9/18hål. Så även om jag skulle ha kikare så är jag egentligen för dålig för att jag så sällan träffar bra. banmarkeringarna räcker oftast, spelar ingen roll om det skiljer 5m hit eller dit, för jag vet inte hur jag kan slå 5 meter kortare med klubba x.

Har man pengar så varför inte.

Ok jo det är såklart sant. Och nej jag tror inte jag är världsbäst som nån skrev. Och ja jag lät nog lite dryg så sorry för det. Men om du har chans att testa någon gång så tycker jag du ska göra det. Jag tycker faktiskt det blivit mycket roligare sen jag började använda en.
Citera
2014-08-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Bara förbjudna på tävling va? Vet att nya leupold har 2 olika linser man kan välja på den ena gör så att kikaren är i "tävlingsskick" dvs bara visar längd, med andra linsen på visar den höjdskillnader osv.

Nja för att en runda ska vara handicapgrundande så ska du ju spela enligt reglerna och då får kikaren bara mäta avstånd.
Citera
2014-08-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ok jo det är såklart sant. Och nej jag tror inte jag är världsbäst som nån skrev. Och ja jag lät nog lite dryg så sorry för det. Men om du har chans att testa någon gång så tycker jag du ska göra det. Jag tycker faktiskt det blivit mycket roligare sen jag började använda en.
Jag håller med dig Sune.
Citera
2014-08-01, 22:22
Medlem
Citat:

Ja absolut ska jag testa om jag får chansen, men för priset ser jag inte att jag behöver en. I framtiden kanske jag köper en.
Citera
2014-08-01, 23:16
Medlem
J.Ks avatar
Kom precis hem från en 9 håls runda, det var tungrott idag.

2 vattenbesök som fuckade upp scoren rätt rejält, slutade på 21 poäng, ett par som bäst.

Bara på't igen som gäller, dessvärre är det tävling på hemmabanan denna helg så det lär inte bli nåt spelat innan Måndag.

Har knåpat ihop ett eget litet scorekort i excel som jag tänkte spara och följa min utveckling..
Citera
2014-08-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Har knåpat ihop ett eget litet scorekort i excel som jag tänkte spara och följa min utveckling..

Kolla golfshot appen för statistik.
Citera
2014-08-01, 23:55
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Skrev jag att jag får en hundraprocentig träff varje gång? Skillnad i att veta hur långt man slår med sina klubbor, än att lyckas med det vid varje slag. Så för dig spelar det ingen roll om du drar fram tex j6 eller j7 när du har 160 meter kvar till flaggan? Det här trodde jag faktiskt var en sak som de flesta hade koll på. Sen att man såklart inte slår bra slag varje gång är ju en sak, men har man ingen längdkontroll alls så måste det vara svårt. Vind och väder är ju en annan sak också. Där blir det ju ett villt chansande ibland. Mitt höga hcp beror främst på att jag bara spelat drygt en säsong och ej kan putta eller chippa.

Jag håller med dig, tror det blev något fel i kommunikation där bara. En laserkikare rekommenderar jag för alla som slår bollen någorlunda konsekvent. En kompis har 17-18 i HCP och han har definitivt haft nytta av sin. Sen skiljer det sig väldigt mycket spelare till spelare, en del får en viss säkerhet av att veta exakt hur långt det är till flagg. Medans det för många förmodligen skulle vara bättre att bara ha ett hum och spela utifrån mitten av green hela tiden.
Man får tänka på att man behöver bara 3 GIRs för att breaka 90(8 girs för att breaka 80,13 för att breaka 70) - statistiskt.

Argumentet med hundraprocentig bollträff är ju irrelevant(även om det hade varit GTO). Det som är relevant är din genomsnittliga träff och det är bara den du kan utgå ifrån ur en spelteoretiskt synpunkt. Många höghandikappade utgår alltid från sitt bästa slag, när de egentligen borde utgå från sitt genomsnittsslag(både längd och riktning).

Eftersom spelare missar i riktning mer än i längd i takt med ju längre det blir, så skulle det gå att argumentera för att veta längden blir både viktigare och mindre viktigt ju längre ifrån du är.
Sanningen är dock att där en laserkikare,gps-klocka eller caddie kan hjälpa dig mest är 35 - 120m - birdie zonen(dvs där du kan komma tillräckligt nära för att en putta).
Citera
2014-08-02, 09:48
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Eftersom spelare missar i riktning mer än i längd i takt med ju längre det blir, så skulle det gå att argumentera för att veta längden blir både viktigare och mindre viktigt ju längre ifrån du är.
Sanningen är dock att där en laserkikare,gps-klocka eller caddie kan hjälpa dig mest är 35 - 120m - birdie zonen(dvs där du kan komma tillräckligt nära för att en putta).

Jo, det är där man verkligen har nytta av avståndsmätare om man vet hur man får stopp på bollen och kan skjuta någorlunda rakt.

Annars tycker jag kikare bara gör att spelet blir ännu segare, gps är bättre, synd att klubbarna inte satsar mer på vettiga banguider i stället för caddeeguiderna.
Citera
2014-08-02, 12:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Svårt att säga men oftast är det så att man roterar höfterna för tidigt

Nja, det där var väl inte riktigt sant va?
Citera
2014-08-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Nja, det där var väl inte riktigt sant va?
Jo, klart att om du releasar höfterna för tidigt så hamnar armarna efter och det blir slice?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in