Citat:
Ursprungligen postat av
Phyrex
Jag måste dock säga att efter ha läst första terminens cellbiologi i Lund, ångrar jag att jag inte läste i Stryers från början. The Cell är rätt bra, Essentials är rätt dålig (om man vill ha djupare förståelse), men Stryers har de bästa sammanfattningarna och detaljkunskapen.
Stryer är lite väl tilltagen för min smak, lite väl "pratig" ibland också. Jag klarade mig på endast Lippincott's. Essentials fungerade väldigt bra för mig till cellbiologin, kompletterade dock med The Cell när vi skulle läsa om apoptos.
Citat:
Ursprungligen postat av 613125
Jodå, man är tvungen att köpa Lippincotts Biochemistry. Det roliga är att om du öppnar de första sidorna i boken så står det en tacktext till olika personer. Där får en person vid namnet Åke R*ke*us *=ö *=a ett speciellt tack som har bidragit med mycket korrekturläsning i boken. Han är alltså kursledare under T1 och ansvarar för biokemidelen. Gissa om T1 ät köttigt?
Haha, låter som han kan vara ganska petig med andra ord. De föreläsare jag hade i biokemi totaldissade allt som inte var Stryer (de blev nästan lite högtidliga när Stryer kom på tal), som tur var blev det inte så mycket biokemi på tentan.
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Ska själv börja på KI nu till hösten.
Farhåga: Kommer bo i Uppsala och läsa 50% Kinesiska kvällstid + inte ta csn utan jobba. Kan bli lite slitigt.
Förväntning: Tror det kommer lösa sig, orubblig tilltro till min inlärningsförmåga. Har tyvärr dock ingen studieteknik.
Det var ambitiöst av dig, du får skriva hur du bär dig åt sedan. Lyckas man vara effektiv i sitt studerande borde det gå.
På tal om KI, ni får väl ha riktiga dissektioner med humana preparat?