2017-11-24, 19:39
Medlem
Tropicanans avatar
Hur lång tid kan det ta innan man får en ST tjänst inom neurokirurgi?
Citera
2017-11-25, 15:56
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheFlies
Du kommer ju i så fall ta en plats för någon som verkligen vill läsa till läkare. Det som man läser under de första fyra terminerna är sådant som vem som helst kan lära sig genom att plocka upp en bok, läsa något annat program eller söka strökurser.

Jag skulle dock rekommendera dig att läsa biomedicin istället och fullfölja utbildningen så du får någon användning av den. Jag tror att det är något som skulle kunna passa dig eftersom det påminner mycket om prekliniska delen av läkarprogrammet: http://ki.se/selma/programme-syllabus/1BI17#header-6

Vilka böcker rekommenderar du?
Citera
2017-11-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Hur lång tid kan det ta innan man får en ST tjänst inom neurokirurgi?

Hur lång tid av vadå? Några års forskning och leg.vik efter AT får man räkna med.
Citera
2017-11-25, 22:07
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Hur lång tid av vadå? Några års forskning och leg.vik efter AT får man räkna med.

Ja asså efter avslutad AT, Hur lång tid kan det ta innan man får en ST tjänst?
Jag har hört skräckhistorier om att konkurrensen är så pass hård att det kan ta upp till 5 år innan man ens hittar en ledig ST tjänst.
Citera
2017-11-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ja asså efter avslutad AT, Hur lång tid kan det ta innan man får en ST tjänst?
Jag har hört skräckhistorier om att konkurrensen är så pass hård att det kan ta upp till 5 år innan man ens hittar en ledig ST tjänst.

Fast det gäller väl bara dom mest attraktiva st tjänsterna?
Citera
2017-11-26, 11:03
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Fast det gäller väl bara dom mest attraktiva st tjänsterna?

Ja och som jag förstått så är neurokirugi en av dom, Det är vad jag vill göra ST i men när jag berättade det för en läkare jag känner sa han att jag kan få räkna med att vänta 5 år innan jag får tjänsten ens.
Ska det vara så pass lång väntetid så får det nog bli ortoped istället
Citera
2017-11-27, 10:05
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ja och som jag förstått så är neurokirugi en av dom, Det är vad jag vill göra ST i men när jag berättade det för en läkare jag känner sa han att jag kan få räkna med att vänta 5 år innan jag får tjänsten ens.
Ska det vara så pass lång väntetid så får det nog bli ortoped istället

Man kan säga att neurokirurgi står högt upp på i hierarkin då det är en av de mest respekterade specialiteterna. Att den är väldigt populär är jag lite tveksam till eftersom väntetiden kan lika gärna bero på att det är inte särskilt många ST-platser för neurokirurgi totalt sett i Sverige.
Citera
2017-11-27, 15:10
Medlem
Vad tror ni Uppsala BII hamnar på i U1 och U2 nu till VT18?
Citera
2017-11-27, 17:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pampini
Vad tror ni Uppsala BII hamnar på i U1 och U2 nu till VT18?

Förmodligen väldigt lika som förra våren om det är ungefär lika mkt sökande.
Citera
2017-11-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Förmodligen väldigt lika som förra våren om det är ungefär lika mkt sökande.

Okej, tänkte för i höstas låg U1 på 22,29. Denna VT har ungefär 100 färre sökanden. Tror ni att det blir lägre för VT18 än HT17, dvs att det sänks?
Citera
2017-11-27, 17:49
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pampini
Okej, tänkte för i höstas låg U1 på 22,29. Denna VT har ungefär 100 färre sökanden. Tror ni att det blir lägre för VT18 än HT17, dvs att det sänks?

Det lär väl inte höjas åtminstone. Det beror på var i betygsskalan dessa 100 st färre sökande befinner sig, om man säger så. Om det är bland lägre betyg så ger det nog ingen egentlig påverkan på antagningsgränserna.

Sen ska man inte glömma bort att många sitter på lika betyg, vilket gör att färre sökanden inte alltid innebär lägre antagningsgräns. I det här fallet tror jag nog ändå det, även om det kanske bara handlar om 0,01 poäng.
Senast redigerad av lighten-up 2017-11-27 kl. 18:14.
Citera
2017-11-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det lär väl inte höjas åtminstone. Det beror på var i betygsskalan dessa 100 st färre sökande befinner sig, om man säger så. Om det är bland lägre betyg så ger det nog ingen egentlig påverkan på antagningsgränserna.

Sen ska man inte glömma bort att många sitter på lika betyg, vilket gör att färre sökanden inte alltid innebär lägre antagningsgräns. I det här fallet tror jag nog ändå det, även om det kanske bara handlar om 0,01 poäng.

Jag förstår, skulle sitta fint ifall det skulle sänkas med 0,1 i U1 så att U1 blir typ 22,20-22,19... Men det är för osannolikt känns det som, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in