Citat:
Ursprungligen postat av
Kritstrecksrandigt
Axelrotationen i samband med höftrotationen överstiger lätt(?) 90 grader har jag för mig, jag har 127 i snitt. Antar att det är precis i träffögonblicket du menar att du har så mycket vikt på främre foten vilket låter sjukt mycket i mina öron. Hur har du viktfördelningen från början? Själv kör jag 60/40 fördel främre foten. Att svingen är aggressiv ser inte jag som något direkt problem, så länge du inte har en snabb baksving och skär bollen.
Vill du ha någon övning för tempo så ta två klubbor och svinga, ha sedan samma hastighet i baksvingen med en klubba och tryck på framåt sen.
Alltså min baksving är alldeles för rörlig i knä och höfter, det är de jag vill bli stabilare i, det är inget jätteproblem egentligen men det tar rätt mycket kraft, orken börjar oftast tryta i slutet av runderna och bollträffen blir sämre.
Viktfördelningen brukar jag försöka hålla ganska mycket 50/50 i början (förutom drivern, där ligger jag kanske på 60/40 på bakfoten) men eftersom jag har en ganska lång baksving (tycker jag själv) blir det mycket vikt på bakre foten i baksvingen som jag sen trycker fram till 93 i träffögonblicket och de är där jag vill ner till 80% typ. Där jag vill ha tips på övningar, hugger för mycket ner i marken som de e nu.
Ska testa de med 2 klubbor, tack för tipset.