2014-07-16, 17:19
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Vilket svenskt golfforum är bäst enligt er?

Har sett typ Everythinggolf, finns det något som är större och bättre eller är det det som gäller?

Detta forum tycker jag är överlägset bäst när det gäller svenska forum. Mest tack vare personer som KinG-NothinG och Treamz som gör ett häst jobb här inne. Nu har jag inte kollat på andra svenska forum på 1 år ungefär så det är ju inte precis dagsfärsk information, men då jag kollade verkade alla andra forum ganska stela på nått sätt.

Ska man läsa på golfforums så är det dock engelska som gäller om man vill ha lite drag i antalet posts om dagen. De flesta svenska är ganska slöa då det inte är nog med användare.
Citera
2014-07-16, 19:45
Medlem
Jag undrar angående det här med att det blir allt vanligare med klubbor där man kan justera loft och träffytans vinkel.

Skulle någon kunna förklara det här mer för mig? Jag har förstått det som om man har tendens att slica, då skall man kunna justera klubban så man skulle kompensera för det. Men blir det inte lite som att man låtsas att det regnar? Man lurar väl sig själv att man slår rakare än man skulle göra?
Citera
2014-07-16, 20:03
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Svensktgolfforum.se verkar ju helt dött? Eller ja, väldigt lite aktivitet.
Citera
2014-07-16, 20:41
Medlem
Puckotts avatar
Kan rekommendera golfsupport.com om någon letar efter återförsäljare i England!

Fick hem mina saker idag (7 dagar efter beställning). Hade glömt att lägga till lite småsaker precis innan jag beställde, men det ordnade dom efter ett mail.
Citera
2014-07-16, 21:34
Medlem
Theomans avatar
Håller på att träna om min puttning lite. Har aldrig tagit någon lektion i närspelet vilket jag så klart borde göra. Men det jag har kommit underfund med och insett är att man "ska" titta på bollen eller en fast punkt i linjen man vill slå. Jag vet att det såklart inte finns något "ska" i puttning men ni kan väl berätta hur ni gör och vad som fungerar bäst för mig. Även kanske tipsa om någon video där de går igenom grunderna om puttning.

För som jag gör nu är att jag följer bladet med ögonen och vid långa puttar rör jag även på huvudet något.

Snart nere på singel iaf! 12.1 nu
Senast redigerad av Theoman 2014-07-16 kl. 21:40.
Citera
2014-07-16, 22:38
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Jag undrar angående det här med att det blir allt vanligare med klubbor där man kan justera loft och träffytans vinkel.

Skulle någon kunna förklara det här mer för mig? Jag har förstått det som om man har tendens att slica, då skall man kunna justera klubban så man skulle kompensera för det. Men blir det inte lite som att man låtsas att det regnar? Man lurar väl sig själv att man slår rakare än man skulle göra?

Du måste skilja på vad som händer och vad du gör. Bollen och scorecardet bryr sig inte om det är du eller din klubba som slår den rakt. Om en person inte kan/vill lära dig att slå bättre så går det att kompensera med en "anti-slice" inställning vilket i sin tur ger rakare slag och därmed (förmodligen) en bättre score och det är ju det som är målet.

Det beror lite på hur man ser på det om det ska gå att säga "jag slår rakt" med en driver som har "anti-slice" inställning, bollen går ju rakt så det skulle gå säga så. Det är lite skit samma i mitt tycke, det är slutresultatet som räknas.

Hur bra en sådan inställning överhuvudtaget funkar kan jag inte svara på, det får någon som faktiskt slagit/slår med en sådan klubba säga.
Citera
2014-07-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Du måste skilja på vad som händer och vad du gör. Bollen och scorecardet bryr sig inte om det är du eller din klubba som slår den rakt. Om en person inte kan/vill lära dig att slå bättre så går det att kompensera med en "anti-slice" inställning vilket i sin tur ger rakare slag och därmed (förmodligen) en bättre score och det är ju det som är målet.

Det beror lite på hur man ser på det om det ska gå att säga "jag slår rakt" med en driver som har "anti-slice" inställning, bollen går ju rakt så det skulle gå säga så. Det är lite skit samma i mitt tycke, det är slutresultatet som räknas.

Hur bra en sådan inställning överhuvudtaget funkar kan jag inte svara på, det får någon som faktiskt slagit/slår med en sådan klubba säga.

Blir det inte så att man kan få ännu mer problem med slice när man ändrar till neutralt läge eller kör andra klubbor? Inte för jag är någon instruktör fast jag tycker ju att det är ju bättre att fixa sin swing, greppet och allt där stället för ställa in klubban/orna och tro problemet är fixat.

Däremot så kan jag tycka det är ju smidigt att man kan ändra loft efter behov.
Citera
2014-07-16, 23:14
Medlem
berra17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Var främst en spoon han var ute efter som jag förstod men både 910 och 913 serierna är riktigt fina från Titleist. Nu spelar jag bara driver och trä5 men spoonen ser riktigt bra ut också från Titleist. Dock skulle jag inte köpa en 913 nu då 915 börjar vara på gång.

Så dem(915) beräknas kanske komma i slutet av detta år elr början av nästa?

En annan fråga, letar efter bra rescue som kan användas på fairway och i semi ruffen. Någon som har något bra tips?
Citera
2014-07-17, 07:58
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Blir det inte så att man kan få ännu mer problem med slice när man ändrar till neutralt läge eller kör andra klubbor? Inte för jag är någon instruktör fast jag tycker ju att det är ju bättre att fixa sin swing, greppet och allt där stället för ställa in klubban/orna och tro problemet är fixat.

Däremot så kan jag tycka det är ju smidigt att man kan ändra loft efter behov.

Varför skulle man ändra tillbaka till neutralt läge om man har en slice med t ex drivern och en driver med "anti-slice" läge? Som sagt, för en person inte vill/kan träna på det så är ju faktiskt problemet fixat på ett sätt. Målet är att bollen ska gå rakare med klubban som personen har problem med, vilket den gör (förutsatt att det fungerar) om personen har en klubba med den inställningen. Målet är på så vis uppfyllt och alla är glada.

Om det blir värre med de andra klubborna om man använder en sån klubba har jag ingen aning om faktiskt, bra fråga. Skulle tro att det går att undvika om man tänker på det när man tränar.
Senast redigerad av ToblaT 2014-07-17 kl. 08:31.
Citera
2014-07-17, 11:10
Medlem
En fråga angående Foursome, Greensome.
Om min partner ska putta och innan partnern gör det. Får jag då titta hur linjen går innan eller får jag inte göra det vid något tillfälle?

Vore bra att kunna hjälpa till då jag anser mig rätt bra på att läsa greener.
Citera
2014-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
En fråga angående Foursome, Greensome.
Om min partner ska putta och innan partnern gör det. Får jag då titta hur linjen går innan eller får jag inte göra det vid något tillfälle?

Vore bra att kunna hjälpa till då jag anser mig rätt bra på att läsa greener.

I foursome/greensome är ni ett lag, och får således hjälpa varandra med allt från greenläsning till diskussion och råd om klubbval osvosv.
Citera
2014-07-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
I foursome/greensome är ni ett lag, och får således hjälpa varandra med allt från greenläsning till diskussion och råd om klubbval osvosv.
Gött!
Det blir ju roligare om man får arbeta som ett lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in