2014-07-20, 00:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ursäkta, men vad är kopplingen mellan Det och 22/11/63? Har inte läst den senare boken.
Citera
2014-07-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ursäkta, men vad är kopplingen mellan Det och 22/11/63? Har inte läst den senare boken.
En del av romanen (ganska tidigt) utspelar sig i Derry, kort efter att barnen i Det besegrat Pennywise. Huvudkaraktären i 22/11/63, Jake, träffar även Richie och Beverly.
Citera
2014-07-20, 20:10
Bannlyst
Vilken bok har ni tyckt om bäst med Stephen King? Talismanen och Den Gröna Milen kommer på delad plats för mig.
Citera
2014-07-20, 21:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vilken bok har ni tyckt om bäst med Stephen King? Talismanen och Den Gröna Milen kommer på delad plats för mig.

1. The Stand (Pestens tid)
2. It (Det)
3. The Shining (Varsel)

Så ser min topplista ut. Då har jag förresten inte läst så mycket av Kings senare böcker (2000 och framåt, med några få undantag), men det mesta från 70-talet fram till slutet på 90-talet. Gillar hans tidigare verk (typ 70/80-tal) bäst.
Citera
2014-07-20, 22:13
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

1 Det mörka tornet
2 Varsel
3 Pestens Tid
4 Det
5 Talismanen

Men tror att Under kupolen har chans att ta sig in på listan
Senast redigerad av rockandrolla 2014-07-20 kl. 22:16.
Citera
2014-07-21, 00:21
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
1. The Stand (Pestens tid)
2. It (Det)
3. The Shining (Varsel)

Så ser min topplista ut. Då har jag förresten inte läst så mycket av Kings senare böcker (2000 och framåt, med några få undantag), men det mesta från 70-talet fram till slutet på 90-talet. Gillar hans tidigare verk (typ 70/80-tal) bäst.
Jag delar din topplista, och som dig så tycker jag att hans tidigare verk är bäst.

Noveller är ju något han är riktigt bra på, så där har jag Night Shift (Dödsbädden) och Skeleton Crew (Den förskräckliga apan) som favoriter.

Men för att frångå bästsäljarna så vill jag slå ett slag för Gerald's game (Geralds lek). Det är inget mästerverk - men en bok som fastnat i mitt minne, och den är väldigt läsvärd. Tycker också mycket om Cujo - karaktärerna blir väldigt levande i den boken.
Citera
2014-07-21, 00:27
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag delar din topplista, och som dig så tycker jag att hans tidigare verk är bäst.

Noveller är ju något han är riktigt bra på, så där har jag Night Shift (Dödsbädden) och Skeleton Crew (Den förskräckliga apan) som favoriter.

Men för att frångå bästsäljarna så vill jag slå ett slag för Gerald's game (Geralds lek). Det är inget mästerverk - men en bok som fastnat i mitt minne, och den är väldigt läsvärd. Tycker också mycket om Cujo - karaktärerna blir väldigt levande i den boken.

''Den förskräckliga apan'' innehåller en del bra noveller. Hade en jättefin pocketutgåva av den på svenska där omslaget såg ungefär så här. Har tyvärr inte kvar den eller många av de andra tidiga pocketböckerna med King som jag hade förut, den sortens böcker som man endast kan hitta på Second Hand-butiker idag.

Gerald's lek har jag läst och även om den inte är någon känd bok så är den helt okej och Cujo är självklart en klassiker.
Citera
2014-07-21, 00:27
Medlem
pixiegnoms avatar
Har inte läst alltför många böcker av Stephen King men jag gillade verkligen Misery som jag läste medan jag var inneboende hos en rätt hemsk familj, väldigt passande tidpunkt haha.. speciellt slutet av boken var riktigt obehaglig att läsa när det var kväll!

Håller på att försöka avsluta Doctor Sleep just nu, tyvärr hinner jag inte läsa så mycket hemma och eftersom boken är väldigt tung tar jag inte alltid med mig den, så det blir lite av/till-läsande... Väldigt bra dock!
Citera
2014-07-21, 00:34
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
''Den förskräckliga apan'' innehåller en del bra noveller. Hade en jättefin pocketutgåva av den på svenska där omslaget såg ungefär så här.
Så ser min utgåva också ut - fast den är inbunden. Är den ovanlig?

Jag har även "The Stand" med den svarta killen på omslaget, något som tydligen blev en fråga - då Randall Flagg inte är svart. Dock tolkar jag inte killen på omslaget som Flagg, utan någon som blivit smittad. Men det är ett knepigt omslag då bilden inte passar in på någon av karaktärerna.

edit: bild på omslaget - http://www.bokstugan.se/bokbilder/3982.jpg
Senast redigerad av NewDeer 2014-07-21 kl. 00:37.
Citera
2014-07-21, 00:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Så ser min utgåva också ut - fast den är inbunden. Är den ovanlig?

Jag har även "The Stand" med den svarta killen på omslaget, något som tydligen blev en fråga - då Randall Flagg inte är svart. Dock tolkar jag inte killen på omslaget som Flagg, utan någon som blivit smittad. Men det är ett knepigt omslag då bilden inte passar in på någon av karaktärerna.

Ja, den som jag hade var pocket, men fanns både som pocket och inbunden förut med det omslaget. Jag har också den förkortade versionen av ''Pestens tid'' (med den svarte mannen på omslaget) som jag hittade på en Second Hand-bokhandel. När jag var yngre tolkade jag det som att den svarte mannen var Flagg först - han kallas väl någon gång ''den svarte mannen'' i boken? Eller minns jag fel?

Sedan finns många av Kings äldre böcker i nya pocketutgåvor som går att köpa på t. ex. Bokus. Köpte t. ex. The Stand som pocket där för ett tag sedan.
Citera
2014-07-21, 01:56
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ja, den som jag hade var pocket, men fanns både som pocket och inbunden förut med det omslaget. Jag har också den förkortade versionen av ''Pestens tid'' (med den svarte mannen på omslaget) som jag hittade på en Second Hand-bokhandel. När jag var yngre tolkade jag det som att den svarte mannen var Flagg först - han kallas väl någon gång ''den svarte mannen'' i boken? Eller minns jag fel?
Ja, han kallas det - men det syftar på svart som i ondska. Det blir ju en god/ond, svart/vit situation i Pestens tid. King skriver aldrig att Flagg är svart, snarare är det en vit man om man läser genom raderna.
Citera
2014-07-21, 02:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja, han kallas det - men det syftar på svart som i ondska. Det blir ju en god/ond, svart/vit situation i Pestens tid. King skriver aldrig att Flagg är svart, snarare är det en vit man om man läser genom raderna.

På Wikipedia är han dessutom vit där med: http://en.wikipedia.org/wiki/Randall_Flagg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in