Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 09:30
  #3421
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tanken var att jag skulle sätta mig ned med den och läsa, men i min gamla pocketutgåva som jag köpte kring 2002 så var texten så jävla liten att det inte gick att läsa. Prövade även med mina läsglasögon som jag sällan behöver använda, men gick inte. Så planen är att hitta någon annan utgåva med större text, ska kolla hos SF Bokhandeln nästa gång som jag är inne i City och kolla om den engelska pocketutgåvan har större typsnitt på texten. Förrädiskt för ögonen att läsa så pass liten text.

Men skall återkomma i tråden om jag hittar ett bättre ex utav boken!
Sedan flera år tillbaka köper jag bara böcker hos The Book Depository. Borde gå att hitta med större text där. Frakten är snabb och gratis. Ofta finns det flera utgåvor av samma bok.
Citera
2018-09-13, 18:07
  #3422
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Sedan flera år tillbaka köper jag bara böcker hos The Book Depository. Borde gå att hitta med större text där. Frakten är snabb och gratis. Ofta finns det flera utgåvor av samma bok.

Hjärtligt tack för tipset, skall lägga det på minnet!
Citera
2018-09-13, 22:03
  #3423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Outsidern så måste korrekturläsaren ha sovit under sitt arbete då det varit en hel massa fel i texten så här snart 200 sidor in... Trodde att det första var en engångsföreteelse men nu har det radats upp på en rad många sidor hittills.

Så, bara ett varningens finger till er som ska läsa den framöver!

Kan du ge några exempel på sådana fel? Synd att den blev så slarvigt översatt, jag hade nämligen velat läsa den.
Citera
2018-09-14, 10:31
  #3424
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Kan du ge några exempel på sådana fel? Synd att den blev så slarvigt översatt, jag hade nämligen velat läsa den.

Det förekommer att bokstaven a finns med i ett ord där det skall vara ett å, mest såna slarvfel och sen har översättaren skrivit Jeanette istället för Jeannine på ett ställe. Småsaker kanske någon tänker men det tar en ur lästakten då man måste stanna upp och se vad det står för ord egentligen.
Citera
2018-09-19, 18:39
  #3425
Medlem
Har nu läst klart Outsidern. Riktigt bra.
Citera
2018-09-29, 00:43
  #3426
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Outsidern så måste korrekturläsaren ha sovit under sitt arbete då det varit en hel massa fel i texten så här snart 200 sidor in... Trodde att det första var en engångsföreteelse men nu har det radats upp på en rad många sidor hittills.

Så, bara ett varningens finger till er som ska läsa den framöver!

Svenska översättare är lågavlönat folk som frekvent använder sig av google-translate (såg detta i den svenska översättningen av Metro 2033 som var närmast grotesk), på orginalspråk såg jag inga fel.

Som bok var den verkligen inte nån av SKs bästa verk, storymässigt låg den snäppet under Doktor Sömn men språkmässigt var The Outsider helt klart läsvärd, aldrig något jag la ifrån mig.
Citera
2018-09-29, 11:26
  #3427
Medlem
CarolynHaxs avatar
Malin Krutmeijer recenserar Outsidern i Aftonbladet:

"Normaliteten som spräcks av våld och tragedi, inte så sällan med barn inblandade – det är klassisk Stephen King-mark. King etablerar en konventionell, ärkeamerikansk småstadsmiljö av baseboll, grillkvällar och harmoniska par där fruar frågar sina män om de vill ha ägg till frukost. För de lite mindre harmoniska finns en strippbar, och åt dem som inte uppför sig en polisstation.
...

Men [ondskan] finns där, och framför allt finns Kings ömhet inför småstadsfolket. Han låter inga övernaturligheter slå sönder den trivsel och tillit som de förmedlar genom de mest blodstänkande händelseförlopp."

https://www.aftonbladet.se/kultur/bo...ys-av-mastaren

Krutmeijer fångar King ganska bra, tycker jag. Just som man invaggats i säkerhet, slår han till...
Citera
2018-10-25, 23:04
  #3428
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Malin Krutmeijer recenserar Outsidern i Aftonbladet:

"Normaliteten som spräcks av våld och tragedi, inte så sällan med barn inblandade – det är klassisk Stephen King-mark. King etablerar en konventionell, ärkeamerikansk småstadsmiljö av baseboll, grillkvällar och harmoniska par där fruar frågar sina män om de vill ha ägg till frukost. För de lite mindre harmoniska finns en strippbar, och åt dem som inte uppför sig en polisstation.
...

Men [ondskan] finns där, och framför allt finns Kings ömhet inför småstadsfolket. Han låter inga övernaturligheter slå sönder den trivsel och tillit som de förmedlar genom de mest blodstänkande händelseförlopp."

https://www.aftonbladet.se/kultur/bo...ys-av-mastaren

Krutmeijer fångar King ganska bra, tycker jag. Just som man invaggats i säkerhet, slår han till...

Va

Att King kan måla upp levande och arketypiska småstäder är ju lika självklart som att gräset är grönt och att småländska stugor är röda med vita knutar.

Men "ömhet" och att han inte låter övernaturligheter slå sönder trivseln känns ju helt off. Han gör ju ingenting annat än att slå idyllen sönder och samman med monster, väsen från andra dimensioner, galna mördarbarn, kokainister, demoner, rymdvarelser, vampyrer och nazistiska krigsförbrytare.
Citera
2018-11-25, 08:43
  #3429
Medlem
bombaccis avatar
Är Kings "outsider" mer av en deckare än hans vanliga böcker?

Eller handlar det mer om övernaturliga fenomen? kanske både och?
Citera
2018-11-25, 11:30
  #3430
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Är Kings "outsider" mer av en deckare än hans vanliga böcker?

Eller handlar det mer om övernaturliga fenomen? kanske både och?

Beror väl på vad man menar med hans vanliga böcker. Visst, han har skrivit flertal skräckböcker och böcker med övernaturliga inslag. Sedan finns det en del böcker som tillhör andra genres, som exempelvis fantasty eller thriller. Men Outsidern har nog mer gemensamt med exempelvis Mr Mercedes-serien, vilket är en thrillerserie. Även om det förekommer övernaturliga inslag, särskilt i 'Sista vakten'. Samtidigt påminner Outsidern en del om somliga av Kings skräckböcker.
Citera
2018-11-25, 22:28
  #3431
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Är Kings "outsider" mer av en deckare än hans vanliga böcker?

Eller handlar det mer om övernaturliga fenomen? kanske både och?
Riktigt bra hittils. King som börjar utveckla sina thrillerförmågor?
Citera
2019-01-08, 04:36
  #3432
Medlem
Bör King läsas på engelska eller funkar de svenska översättningarna någorlunda tillfredsställande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback