2014-08-06, 21:59
Medlem
serotonins avatar
Jag är egentligen inte så förtjust i skräck och övernaturliga händelser. Vilka böcker av King skulle ni rekommendera mig? Alltså, vilka innehåller minst sådana inslag? Inga noveller tack.
Citera
2014-08-06, 22:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jag är egentligen inte så förtjust i skräck och övernaturliga händelser. Vilka böcker av King skulle ni rekommendera mig? Alltså, vilka innehåller minst sådana inslag? Inga noveller tack.

Flickan som älskade Tom Gordon ska du läsa då! Kort, bra och rakt på sak!
Citera
2014-08-06, 22:17
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin

Dolores Claiborne.

Flera av Bachman-böckerna kan passa också. Blaze och Vägbygge tex, och gillar man dystopier så kan Den flyende mannen samt Maratonmarchen funka bra.
Citera
2014-08-06, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Flera av Bachman-böckerna kan passa också. Blaze och Vägbygge tex, och gillar man dystopier så kan Den flyende mannen samt Maratonmarchen funka bra.

Raseri funkar även den, och den är ju väldigt bra dessutom!
Citera
2014-08-06, 22:25
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Raseri funkar även den, och den är ju väldigt bra dessutom!

Jag gillade inte Raseri. Eller Väktarna. Nu var det ett tag sen jag läste den, men jag vill minnas att Förbannelse/thinner var helt okej. Även om den kan klassas som medelmåttig. De övriga fyra kan jag dock rekommendera, även om de är olika bra.

Men jag tänkte faktiskt på Raseri, men skrev "etc" istället. Förbannelse och Väktarna bör ändå undvikas om man vill slippa övernaturliga inslag.
Senast redigerad av Spyrran 2014-08-06 kl. 22:29.
Citera
2014-08-06, 22:28
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Flickan som älskade Tom Gordon ska du läsa då! Kort, bra och rakt på sak!

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Dolores Claiborne.

Man tackar! Maratonmarschen har jag läst och gillat men inte de andra. Dolores Claiborne gillade jag som film så den står kanske först på tur nästa gång det är dags för en King.
Citera
2014-08-07, 02:26
Medlem
Thelittlegods avatar
Jag läste en hel del av hans böcker i mellanstadie-och högstadieåldern där favoriterna var Det, Majsens barn samt Allt kan hända, jag har en liten faiblesse för hans noveller (förutom mastodont-Det, vill säga. Jag vill minnas att en del av hans böcker var aningen repetitiva och stod och stampade på samma ställe innan saker faktiskt hände.

On writing skulle jag, liksom andra, gärna slå ett slag för, intresserad av att skriva som jag är. Han har en enorm aversion gentemot adverb, det är ganska underhållande att läsa om hur mycket han avskyr dem.

Jag har inte läst Varsel än, men kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta den.

Såvitt jag kan minnas har jag aldrig blivit direkt skrämd av en King-bok, men jag är något av en skräckjunkie (som tyvärr har väldigt svårt att bli rädd); har King, i ert tycke, skrivit en riktigt skrämmande bok?
Senast redigerad av Thelittlegod 2014-08-07 kl. 02:28.
Citera
2014-08-07, 10:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelittlegod
Såvitt jag kan minnas har jag aldrig blivit direkt skrämd av en King-bok, men jag är något av en skräckjunkie (som tyvärr har väldigt svårt att bli rädd); har King, i ert tycke, skrivit en riktigt skrämmande bok?

Gerald's Game minns jag som obehaglig och otäck, men kan ha haft att göra med min psykos som jag hade i samband, var väl mera mottaglig emot sånt i den perioden.
Citera
2014-08-07, 11:29
Medlem
Vad tycks om Doktor Sömn?
Citera
2014-08-07, 13:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Vad tycks om Doktor Sömn?

Sök i tråden eller kolla ett par sidor bak, skrivits mycket om den!
Citera
2014-08-07, 14:20
Bannlyst
Jag har tagit en paus ifrån boken Talismanen nu i 2 veckor och jag ska se till att börja läsa klart den, det är inte så att jag har glömt handlingen, inte alls, utan jag vill veta vad som händer efteråt nu, såpass långt in i boken. Klart ett mästerverk hittills.

Jag tänkte trots stark kritik från er så tänke jag ändå läsa Sömnlös, handlingen verkar spännande.
Citera
2014-08-09, 22:13
Medlem
Blev klar med The Long Walk idag. Bra bok som blev mer spännande ju längre man läste, paniken och tankarna kring döden som karaktärerna byggde upp var välskriven.

Men:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in