2012-11-24, 17:27
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst Gerald's Game? Det är en annan bok av King som satte spår i mig också, vid samma tidpunkt som jag läste Cujo, fck ta ett brejk ifrån King efter dom två böckerna.

Det har jag faktiskt inte. Har inte läst så mycket utav King över huvud taget faktiskt, men har en vän som har mestadelen utav hans litteratur, så jag ska nog ta mig an någon bok i framtiden.
Blir nog Cujo först och främst.
Citera
2012-11-27, 16:53
Medlem
Spyrrans avatar
Hade tagit en paus från Stephen Kings böcker. Men så lyckades jag komma över följande böcker på loppis, så det blir att återuppta läsandet någon dag;

- Förbannelse (dock under namnet Richard Bachman)
- Knackarna
- Köplust
- Pestens tid

Samt novellsamlingen Mardrömmar (första och andra boken).

Känns ändå som om jag har missat en hel del. Har läst igenom många inlägg i tråden, och bara det får mig att inse hur mycket som jag har missat. Även om jag har läst drygt 10 böcker hittils (om man räknar med böckerna under namnet Bachman). Ingen novellsamling hittills även om jag ska börja läsa Mardrömmar någon dag.
Citera
2012-11-27, 17:02
Medlem
King är väl en författare man inte kan bortse ifrån även om man inte gillar hur han skriver. Jag tycker han skrivit en hel dynga men han är tyvärr också väldigt dåligt översatt till svenska. Bättre att läsa honom på engelska. "Det" tyckte jag var oläsligt, t o m värre än Lundells "Jack". Den ska absolut läsas på originalspråket. Den bästa är "Jurtjyrkogården". Det som attraherar, trots allt, är berättarglädjen och en del originella historier.
Citera
2012-11-27, 17:45
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
King är väl en författare man inte kan bortse ifrån även om man inte gillar hur han skriver. Jag tycker han skrivit en hel dynga men han är tyvärr också väldigt dåligt översatt till svenska. Bättre att läsa honom på engelska. "Det" tyckte jag var oläsligt, t o m värre än Lundells "Jack". Den ska absolut läsas på originalspråket. Den bästa är "Jurtjyrkogården". Det som attraherar, trots allt, är berättarglädjen och en del originella historier.

Fast det kom väl en del nyöversättningar för ett par år sedan? Jag läste "Det" på svenska och det var inga problem alls.
Citera
2012-11-27, 17:50
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph

Lade märke till det här när jag för något år sedan bestämde mig för att börja läsa nyutgåvor och nya böcker av Stephen King. Böckerna skiljde sig åt något oerhört i hur bra översatta dom var, men gemensamt för alla dåliga var att det var Anders Bellis som haft hand om den svenska översättningen. Se upp för honom alltså, han VÅLDTAR språket i böckerna han översatt hittills!
Citera
2012-12-07, 23:47
Medlem
robomans avatar
Jag har börjat följa TV-serien Haven, som ska vara löst baserad på Stephen Kings roman The Colorado Kid. Denna var svår att hitta svensk info om. Den släpptes 2005, verkar inte ha översatts, nämns inte på svenska wikipedia, säljs inte på adlibris men gick att hitta på bokus: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Colorado+Kid&langua ge=&ac_used=yes

Jag vill inte läsa för mycket på nätet med risk för spoilers, men vet ni något om den? Någon som läst The Colorado Kid? Är den bra?

Jag har tidigare läst Varsel, Staden som försvann och Dimman. Det och Benrangel ligger hemma och väntar, men den här verkar toppen så får den goda betyg av flashback får den gå före i kön.
Citera
2012-12-08, 13:56
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst Gerald's Game? Det är en annan bok av King som satte spår i mig också, vid samma tidpunkt som jag läste Cujo, fck ta ett brejk ifrån King efter dom två böckerna.
Gerald's Game ja - kommer fortfarande ihåg den obehagliga stämningen. Den verkar inte blivit så känd. Synd, för den är riktigt bra.

Jag har lite funderingar kring Lisey's Story - läsvärd?
Citera
2012-12-09, 20:02
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer

Definitivt, fast man måste vara envis nog för att ta sig igenom de första 200 sidorna.
Citera
2012-12-09, 20:34
Medlem
Konfrontations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Hade tagit en paus från Stephen Kings böcker. Men så lyckades jag komma över följande böcker på loppis, så det blir att återuppta läsandet någon dag;

- Förbannelse (dock under namnet Richard Bachman)
- Knackarna
- Köplust
- Pestens tid

Samt novellsamlingen Mardrömmar (första och andra boken).

Känns ändå som om jag har missat en hel del. Har läst igenom många inlägg i tråden, och bara det får mig att inse hur mycket som jag har missat. Även om jag har läst drygt 10 böcker hittils (om man räknar med böckerna under namnet Bachman). Ingen novellsamling hittills även om jag ska börja läsa Mardrömmar någon dag.

Något jag starkt kan rekommendera är: böckerna om "Det mörka tornet". Det är som en kombination av sagan om ringen och en valfri klassisk skräckfilm fast med en mycket mörkare touch.

Jag rekommenderar också i så fall att du läser Pestens tid först av dem du införskaffat. En av Stephen King's bästa noveller efter "Det", i mitt tycke. Köplust är också riktigt bra.
Citera
2012-12-09, 20:59
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfrontation
Något jag starkt kan rekommendera är: böckerna om "Det mörka tornet". Det är som en kombination av sagan om ringen och en valfri klassisk skräckfilm fast med en mycket mörkare touch.

Jag rekommenderar också i så fall att du läser Pestens tid först av dem du införskaffat. En av Stephen King's bästa noveller efter "Det", i mitt tycke. Köplust är också riktigt bra.

Jag skulle snarare kalla båda för romaner.
Citera
2012-12-09, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Definitivt, fast man måste vara envis nog för att ta sig igenom de första 200 sidorna.

Orkade bara läsa de första hundra sidorna före jag gav upp, gav mig verkligen ingenting och har dessutom skitsvårt för att läsa romaner med kvinnliga huvudkaraktärer, går inte att relatera på ett känslomässigt plan för min del.
Citera
2012-12-09, 22:39
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfrontation

Tack så mycket. Dessvärre lånade jag några böcker på biblioteket, och dessa böcker går före köpta böcker. Så jag har precis avverkat 'Flickan som älskade Tom Gordon' och 'Den flyende mannen'. Boken som jag håller på att läsa nu är 'Eldfödd'. Den fjärde och sista biblioteksboken är 'Dromfångare'.

Kan ju börja läsa mina nyinköpta böcker någongång efter detta, och då börja med 'Pestens tid'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in