• 46 803 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 581 448 inlägg
2004-11-28, 03:28
Banned
Jag läser inte ofta men när jag väl läser så är det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen såg jag också som var 6 timmar lång.
Vilka böcker av Stephen King ska jag läsa eller mer prioritera först härnest?
Citera
2004-11-28, 03:45
Banned
drpsyks avatar
Har bara läst en.. Salems Lot. Den var bra
Citera
2004-11-28, 04:58
Medlem
NicklasFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseFly
Jag läser inte ofta men när jag väl läser så är det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen såg jag också som var 6 timmar lång.
Vilka böcker av Stephen King ska jag läsa eller mer prioritera först härnest?

Skulle vilja tipsa om:

Desperation
Drömfångare
Sömnlös
Benrangel

Edit: Höll på att glömma "Den Gröna Milen"
Citera
2004-11-28, 05:37
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
House Fly:

Du ska läsa "DET". Mycket bra bok, innehåller allt från ren spänning och skräck till ljuvligt sentimentala barndomsskildringar.
Den Gröna Milen och Christine är också jävligt bra.
Du bör dock undvika hans senaste böcker som enligt mig är skräp. Han har ändrat sig väldigt mycket på senare år och dels så har det blivit "barnsligare" och delvis mer deprimerande. Det märks att King har fyllt femtio, böckerna präglas av prostatacancer, tankar på död och ålderdom, depression och elände.
Nej, du ska hålla dig till hans äldre romaner, de är skitbra!
Citera
2004-11-28, 07:24
Medlem
typhios avatar
Har precis själv avslutat serien om The Dark Tower och får instämma med föregående talare att de tidigare böckerna är helt klart bäst. Anser att allt före Stark är läsvärt. Den gröna milen är undantaget som bekräftar regeln.

Får slå ett slag för Salems Lot som i mitt tycke är mycket bra...

Cujo, Christine, Carrie tycker jag nog att man ska ha läst.

Så har vi Lida, Dolores Clayborne och Geralds Lek som är klart läsvärda.

Pestens tid och Det är mastodonter och nog hans bästa böcker, vid sidan av jurtjurkogården, rent skriftmässigt.

Småböckerna som ex maratonmarchen, förbannelse, vägbygge kan man roa sig med ngn helg men är rena tidsfördriv. Likväl de däringa samlingsvolymerna som Förskräckliga apan.

Hjärtan i atlantis, insomnia, desperation är lite väl 'gulliga' för min smak.

Ska du läsa om The Dark Tower rekommenderar jag skarpt att börja med dem på engelska då bara de två första böckerna i serien blev översatta.

Cheers
Citera
2004-11-28, 08:28
Medlem
Jaggers avatar
Boken du just läst, Pestens Tid är en av hans bättre men som hårdrockarn säger; "Det" är Kings bästa bok, mycket lång dock men den vinner faktiskt på sitt mäktiga omfång.
Citera
2004-11-28, 09:28
Medlem
Eremitens avatar
Du skall läsa hans tidigare böcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfödd
Död zon
Jurtjyrkogården
Christine
Det
Citera
2004-11-28, 09:31
Medlem
Wittgensteins avatar
Jurtjyrkogården.
Citera
2004-11-28, 16:09
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du skall läsa hans tidigare böcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfödd
Död zon
Jurtjyrkogården
Christine
Det

Lyssna på vad Eremiten och Gammal Hårdrockare säger! Kings böcker har sjunkit väldeliga i kvalitet under de senaste 15 åren. Det var nog i samband med The Dark Half som det började gå ordentligt utför. Det senaste han kläckt ur sig har varit minst sagt mediokert och stilistiskt pretentiöst. Numera känns det mest som om han kannibaliserar sina tidigare böcker och snor från sig själv. Uppenbarligen skulle King behöva ta en riktigt lång semester, samt skaffa sig en redaktör villig att verkligen göra något åt hans manus. Tyvärr består dock de flesta av hans läsare av värsta sortens fanboys som okritiskt hyllar allt han ger ut.

I hans tidigare böcker fanns ofta en härlig berättarglädje. Som någon anmärkt så kändes det ofta som om man satt och lyssnade på en spökhistoria som någon äldre kompis berättade vid en lägereld.

Jag har en känsla av att det var någon gång efter att han skrivit Det som han kom omfund över att han uttömt och exorcerat de "demoner" (om man får vara lite bergmansk) som drivit honom och började skriva mer eller mindre på ren, oinspirerad rutin.

Visserligen kan det verka lite löjligt, men jag är personligen rätt förbannad på King för hur han förstörde Dark Tower-serien. När jag var en liten påg och läste The Gunslinger (orginalet alltså, inte den George Lucas-revisionistiska version som gavs ut för nåt år sen) blev jag helt frälst. Tycker fortfarande att de första tre volymerna är fantasy av hög kvalitet. Tyvärr ledde den allmänna nedgången i Kings skrivande till att en romanserie som visade hopp om att bli en riktig fantasyklassiker spårade ur totalt. Wizard & Glass var världens längsta och ointressantaste sidoberättelse, medan de sista tre böckerna vilka King sket ur sig under ett dryga års tid är ett under av inkonsistens, storhetsvansinne, klichéer och dåligt författande (det absoluta lågvattenmärket infinner sig nog när King använder sig av en hemsk deus ex machina och helt öppet erkänner detta för läsarna). Den sjunde boken, The Dark Tower, har nog dessutom fler horribla antiklimax än någon annan berättelse jag någonsin läst.
Citera
2004-11-28, 17:09
Medlem
dIRe_s avatar
"Det" (It) är den överlägset bästa boken han skrivit. Efter det kommer novellsamlingen "Different Seasons".

"Pestens tid" är väl rätt ok den med, men där kan man dock se miniserien istället (vilket man absolut inte för göra med "Det").

PS: Sen får man inte missa filmatiseringarna av historierna från novellsamlingen "Different Seasons". Ni känner nog igen de flesta (iaf 3) när ni läser den.

Håller med general nogi angående Dark Tower-serien.
Citera
2004-11-28, 17:15
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag vill förresten även slå ett slag för On writing. Har man minsta lilla intresse för skrivande så är den mycket underhållande läsning.
Citera
2004-11-28, 17:16
Medlem
bpajs avatar
Kan också rekomendera DET, underbar bok. Även maratonmarschen hör till mina Kingfavoriter.
Citera