2010-06-14, 10:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Vet någon var jag kan få tag på den? Kan säkert låna den på biblioteket men vissa böcker känner jag att jag hellre köper och har i min ägo!

Boken skall ha släppts på nytt har jag läst.
Citera
2010-06-14, 12:22
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Boken skall ha släppts på nytt har jag läst.

Javisst ja! De har ju gett ut nya versioner. Jag köpte det i sådant format. Då blir det att inhandla Staden som försvann snarast!=)

Någon nämnde också att Pestens tid egentligen är över 1200 sidor lång? Den jag har är en gammal version och ligger på ca 800 sidor, betyder det att min version är förkortad?
Citera
2010-06-14, 16:11
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Någon nämnde också att Pestens tid egentligen är över 1200 sidor lång? Den jag har är en gammal version och ligger på ca 800 sidor, betyder det att min version är förkortad?
Ja. Den tidigare svenska utgåvan var samma som den amerikanska som kom ut 1979. I slutet på 80-talet så gick King tillbaka och la till ca 400 sidor som förlaget bett honom ta bort från den första utgåvan. Nu har förlaget tydligen bestämt sig att ge ut den långa även i sverige.
Ska jag vara ärlig så gillar jag den kortare versionen bättre men det finns en del bra scener i den långa helt klart.
Citera
2010-06-14, 17:09
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Ja. Den tidigare svenska utgåvan var samma som den amerikanska som kom ut 1979. I slutet på 80-talet så gick King tillbaka och la till ca 400 sidor som förlaget bett honom ta bort från den första utgåvan. Nu har förlaget tydligen bestämt sig att ge ut den långa även i sverige.
Ska jag vara ärlig så gillar jag den kortare versionen bättre men det finns en del bra scener i den långa helt klart.

Okej! Jag läste den korta versionen nyligen och gillade den verkligen. Blir nog att köpa den långa versionen för att läsa den vid ett senare tillfälle. Kan ju inte missa något!
Citera
2010-06-15, 22:51
Medlem
Om ni skulle bortse från allt annat, vilken king bok har ni blivit mest skrämda av?
Citera
2010-06-15, 23:05
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Om ni skulle bortse från allt annat, vilken king bok har ni blivit mest skrämda av?

Trots att det verkligen inte är överhuvudtaget någon favorit så blev jag som mest skrämd av Jurtjyrkogården. Lampdjäveln trillade ner och slocknade när jag låg och läste den i min ungdom.
Citera
2010-06-16, 00:08
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:

Ingen aning men blev rädd av att se de bilderna på framsidan när jag var liten, tex Den förskräckliga Apan, som jag håller på att läsa nu

1000 inlägg yay.
Citera
2010-06-16, 11:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

En svår fråga då jag egentligen aldrig blivit skrämd utav någon bok som King skrivit, men överlag tyckte jag att Gerald's Game var hyfsat obehaglig och kuslig i en del partier. Upplägget är förövrigt fantastiskt bra och gör att man verkligen känner av desperationen i huvudpersonens situation medan det finns partier här protagonisten har någon slags hallucinationer som jag fann kusliga att läsa.
Citera
2010-06-16, 12:04
Medlem
shaqims avatar
Citat:

För tillfället är det nog Det som har skrämt mig mest, och det var inte lite heller. Jag bor nämligen ganska nära vattnet och där finns en promenad. Har hänt att jag är på väg hem från något uteställe och är mer eller mindre förfriskad och tar den vägen.

Då har det slagit mig att det finns vid vattnet osv, var ganska bra rädd ett tag. Detta är konstigt, jag har aldrig varit rädd eller så för en bok eller film innan. Kanske berodde på alkoholen:P
Senast redigerad av shaqim 2010-06-16 kl. 12:04. Anledning: fix
Citera
2010-06-16, 13:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Då har det slagit mig att det finns vid vattnet osv, var ganska bra rädd ett tag. Detta är konstigt, jag har aldrig varit rädd eller så för en bok eller film innan. Kanske berodde på alkoholen:P

Mycket möjligt att det var alkoholen som stod för det då jag själv vet hur fantasin kan skena iväg då man är lite berusad, såväl att en del undermedvetna aspekter som ens personlighet kommer upp till botten. Så, antagligen associerade du promenaden just med boken i ditt undermedvetna som sedan med alkoholen började bearbeta eventuella scenarion.

Ledsen för OT, men är ett intressant ämne. Borde hålla mig mera till P&P-forumet...
Citera
2010-06-16, 16:38
Medlem
janwindahls avatar
Citat:

Jurtjyrkogården, helt klart.. Får fortfarande rysningar av den jävla boken
Citera
2010-06-17, 19:58
Medlem
För mig har det nog varit Bag of bones som skrämt mig mest. Boken i sig är inte mer än lite små kuslig, men stället där boken och hans mardrömmar utspelar sig beskrivs väldigt likt familjens sommarstuga säg jag satt och läste boken.

Finns det någon annan av Kings böcker som liknar den lite föresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in