2015-12-27, 02:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon som läst Mr Mercedes? Läsvärd? Älskade Pestens tid, gillade Novellsamlingar Nattsvart Stjärnklart, 22/11 63 gillade, Under kupolen gillade, IT för seg, Christine gillade, Drömfångare starkt ogillade. Med det i åtanke, Mr Mercedes?
Citera
2015-12-27, 08:20
Medlem
MrMarios avatar
Drömfångare, Pestens tid samt Desperation är favoriterna.
King var riktigt bra fram till tidigt 2000-tal. Har nu läst ett par av hans nyare verk, ren smörja.
Citera
2015-12-27, 15:45
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
King var riktigt bra fram till tidigt 2000-tal. Har nu läst ett par av hans nyare verk, ren smörja.

Själv är jag inte riktigt förtjust i Drömfångare eller Desperation (Pestens Tid är dock en riktigt bra bok!). Samtidigt finns det några bra verk bland hans böcker från 2000-talet, som Under Kupolen och Nattsvart, stjärnlöst. Vilka böcker från 2000-talet har du läst, och anser vara ren smörja?
Citera
2015-12-27, 16:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Någon som har läst Väckelse (ett av Kings senare verk)? Fick boken i julklapp och tänker börja läsa den snart. Den verkar ha fått ganska bra kritik.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2015-12-27 kl. 16:15.
Citera
2015-12-27, 19:15
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Själv är jag inte riktigt förtjust i Drömfångare eller Desperation (Pestens Tid är dock en riktigt bra bok!). Samtidigt finns det några bra verk bland hans böcker från 2000-talet, som Under Kupolen och Nattsvart, stjärnlöst. Vilka böcker från 2000-talet har du läst, och anser vara ren smörja?

Under kupolen och Väckelse. Ja, var kanske inte så genomtänkt att grunda inlägget på två böcker, men det kändes verkligen bara som plagiat på hans tidigare böcker i sämre form. Vet många som inte gillar Drömfångare, för egen del hör det till favoriterna. Så vi har nog olika smak.
Citera
2015-12-27, 23:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vi verkar ha samma smak. Aja, nu slog jag till idag hur som helst och köpte Mr Mercedes i eboksformat på rea för 59:-. Brukar annars bara låna eböcker vua bibblan, men ingen verkar ha köpt in Mr Mercedes ebok till utlåning.
Har även väckelse framför mig, också ebok.
((Men först ska Giganternas fall a'800 sidor läsas klart. Börjar bli riktigt bra efter 250 sidor.))
Citera
2015-12-28, 01:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Under kupolen och Väckelse. Ja, var kanske inte så genomtänkt att grunda inlägget på två böcker, men det kändes verkligen bara som plagiat på hans tidigare böcker i sämre form. Vet många som inte gillar Drömfångare, för egen del hör det till favoriterna. Så vi har nog olika smak.

Jo, olika smak garanterat. Fast Drömfångare är från 2001, så det finns åtminstone en bok från 2000-talet som du gillar.

Jag har läst de flesta böckerna av King, inkl. flertal böcker från 2000-talet . Håller just nu på att avverka Mörka Tornet-serien, därefter har jag några fåtal böcker kvar. Jag tycker att böckerna är väldigt ojämna, vissa böcker är riktigt bra medan andra är riktigt usla. Men sådär har det varit redan från början (från 70-talet då King började sin författarkarriär). I alla fall enligt min åsikt. Även om många andra tycker att i princip alla hans äldre böcker är fantastiska, medan böckerna från 2000-talet bara är usla. Så att döma böckerna på 2000-talet baserat på endast två verk är inte särskilt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vi verkar ha samma smak. Aja, nu slog jag till idag hur som helst och köpte Mr Mercedes i eboksformat på rea för 59:-. Brukar annars bara låna eböcker vua bibblan, men ingen verkar ha köpt in Mr Mercedes ebok till utlåning.
Har även väckelse framför mig, också ebok.
((Men först ska Giganternas fall a'800 sidor läsas klart. Börjar bli riktigt bra efter 250 sidor.))

Kanske samma smak när det gäller Kings böcker, men inte själva bokformatet. Jag föredrar fortfarande böcker i pappersformat Har själv Väckelse och Mr Mercedes kvar att läsa. Men håller just nu på att läsa hela Mörka Tornet-serien, så får läsa de övriga böckerna senare.
Citera
2015-12-28, 14:54
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:

Om du inte läst dessa så rekomenderar jag att prova;

Signal
Under Kupolen
Duma key
11/22/63
Allt kan hända
Strax efter solnedgången

Bra böcker från tvåtusentalet.
Citera
2015-12-28, 19:24
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Om du inte läst dessa så rekomenderar jag att prova;

Signal
Under Kupolen
Duma key
11/22/63
Allt kan hända
Strax efter solnedgången

Bra böcker från tvåtusentalet.

Nu har personen ifråga läst Under Kupolen (som du tipsade om) samt Väckelse bland de nyare verken. Dessa böcker ansågs vara ren smörja.

Själv tycker jag att de flesta av Kings novellsamlingar är ojämna, inklusive Allt kan hända och Strax efter solnedgången. Vissa noveller minns man, oavsett om de är bra eller dåliga, medan många är rätt bleka och glöms bort rätt fort. Det är rätt få noveller i just dessa två novellsamlingar som jag tycker är bra. Den enda som är bra (och från 2000-talet) i mitt tycke är som sagt Nattsvart, stjärnlöst. Där gillar jag både temat och samtliga noveller.

Själv älskar jag Under kupolen och brukar rekommendera den till alla. Signal är helt okej och kan läsas, men boken hamnar i "godkänd-facket", när andra böcker är mer läsvärda (eller bör undvikas). Duma Key avskyr jag, mest för att jag inte är så förtjust i Kings böcker om mer övernaturliga saker (föremål som får liv etc). Så det är inte så konstigt att jag inte gillar Duma Key. 11/22/63 är en bok som jag har försökt läsa i omgångar (varav en gång på engelska), men har aldrig läst klart och tvivlar på att jag någonsin kommer att göra det.
Citera
2015-12-28, 19:34
Medlem
No-n-sences avatar
Vad tyckte du om Väckelse?

Själv tyckte jag det var en sjuhelsikes lång transportsträcka för att mynna ut i en snöplig upplösning. Men som påminner den också mycket om Poe som King säger sig vara stort fan av.
Citera
2015-12-28, 20:15
Avslutad
Under kupolen, är serien och boken densamma? Under the dome alltså
Citera
2015-12-28, 22:01
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Under kupolen, är serien och boken densamma? Under the dome alltså

Inte alls. Mycket stor skillnad. Vet inte om du har läst boken eller sett tv-serien, så jag vill inte avslöja allt för mycket. Men de är alltså inte särskilt lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in