Citat:
Det var väl då Manns hockeyklubba lanserades?Den lilla istiden och den medeltida värmeperioden är ju relativt kontroversiella begrepp. I en rapport utförd av IPCC 2001 hävdar man att de nuvarande bevisen inte stöder globalt synkrona perioder av onormal kyla eller värme under denna tidsram. Begreppen får således ganska begränsad användbarhet när det kommer till att försöka beskriva trender i hemisfäriska eller globala genomsnittstemperaturer. Men som sagt, väldigt kontroversiellt. Det här var som sagt 2001, jag vet inte vad de säger om det idag.
Den låtsas inte IPCC om numera.
Det var Manns hockeyklubba som var kontroversiell.
I ett slag hade han trollat bort både den medeltida värmeperioden och den lilla istiden. Att dessa klimatperioder funnits har länge varit väl etablerad kunskap bland historiker. Det är kunskap från bl. a. historiska dokument och analyser av vad som växte på den tiden. Tidigare IPCC rapporter visar kurvor som tydligt visar tidigare klimatförändringar och i deras första rapport finns ett diagram som visar att den medeltida värmeperioden var betydligt varmare än idag.
En Manns arbete utifrån trädårsringar från ett begränsat område skulle alltså omkullkasta all etablerad kunskap om de senaste tusen årens klimat. Dessutom blandade han proxydata och data från temperaturmätningar hej vilt. Inte heller ville han lämna ut sina data för granskning, tvärt emot den vetenskapliga principen att allt ska kunna granskas av oberoende part. Detta visar också att peer review processen ibland kan klicka rejält och det var först i efterhand som bristerna i hans arbete uppdagades.
Kritikerna menar att IPCC tog till sig hockeyklubban för att den så tydligt visade att den nuvarande temperaturökningen saknar motstycke. Man behöver då inte förklara tidigare temperaturökningar eftersom de inte fanns. Kurvan användes i propagandasyfte och har väl bränt sig fast ordentligt i allmänhetens medvetande. Själv trodde jag naturligtvis på den fullt ut och hade vid den tiden ingen anledning till annat.
Det här gav naturligtvis ett rejält bakslag och skadade IPCCs trovärdighet i mångas ögon. Det var ju ett sådant flagrant exempel på cherrypicking utifrån en agenda.
Själv fick det här mig att börja undra över klimatforskningen och ge mig en mer skeptisk inställning.
Än idag är det vanligt att se kurvor där man verkar undertrycka de tidigare klimatförändringarna och som radikalt skiljer sig från tidigare framställda diagram.
Det kan inte stämma med tanke på vad man kunde odla under värmeperioderna. Det finns anledning att vara misstänksam för det finns ett incitament att undanröja bilder som kan få folk att undra vad det är för märkvärdigt med dagens uppvärmning.