2014-10-27, 00:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det finns definition på istid. Bara du och humanlife som skulle kunna få för sig att det är en företeelse som man måste definiera särskilt i en tråd på Flashback. Sedan tycker jag att du skall sluta tala om för andra vad du anser att tråden ska handla om. Det bästa skulle faktisk vara om du bara försvann. Du har en tragisk förmåga att sänka nivån i den här tråden (och många andra).

Hur istider skulle kunna var OT i en tråd om växhuseffekt är det nog inte heller många som förstår men jag kan däremot förstå om du tycker att ämnet är känsligt.

Vad tråden ska handla om är inte en åsikt. Det framgår av rubriken.
- CO2-halten som ökar.
- Växthuseffekten som ökar när CO2-halten ökar.
- Hur det förändrar klimatet globalt.
- Vilka följder det får för naturen och mänskligheten.

Lyckligtvis finns det flera här på FB som har förmågan
att ta till sig detta. Jag kan bara önska att det gällde
fler, för då och då kan man se inlägg som visar på
en skrämmande brist på elementär kunskap. De mest
okunniga är oftast de som tar till personangrepp när
sakargument och kunskap om fakta inte finns.
Om du bara förklarar vad det är du inte förstår, så
finns det säkert flera här på FB som kan och vill
hjälpa till att förklara.

mvh/Bo
Citera
2014-10-27, 01:16
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad tråden ska handla om är inte en åsikt. Det framgår av rubriken.
Varför skräpar Du då ner tråden med Dina personliga åsikter?!!
Citera
2014-10-27, 07:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men du måste inse att humanlife på riktigt tror att vi inte är det. Han tror att co2-utsläppen har förändrat hela klimatcykeln så att den sista interglacialperioden varit. På den nivån är det. Hela tiden. Sida upp och sida ner.
Något sådant har jag aldrig påstått. Men jag försöker fokusera på det som händer nu och den närmaste framtiden, det är ju det tråden handlar om.
Citat:
Hur istider skulle kunna var OT i en tråd om växhuseffekt är det nog inte heller många som förstår men jag kan däremot förstå om du tycker att ämnet är känsligt.
Varför skulle en diskussion om istid vara känsligt? Det får du nog förklara. Men hursomhelst så är det OT här.
Det som händer nu och de närmaste 100 åren är det viktigaste, eftersom vi människor har skapat en alldeles unik situation. Vi ser redan hur ovädren och översvämningarna avlöser varandra, tidigare hände det någon gång ibland, på bara några år har det blivit normalt.
Senast redigerad av humanlife 2014-10-27 kl. 07:16.
Citera
2014-10-27, 09:14
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Något sådant har jag aldrig påstått. Men jag försöker fokusera på det som händer nu och den närmaste framtiden, det är ju det tråden handlar om.

Varför skulle en diskussion om istid vara känsligt? Det får du nog förklara. Men hursomhelst så är det OT här.
Det som händer nu och de närmaste 100 åren är det viktigaste, eftersom vi människor har skapat en alldeles unik situation. Vi ser redan hur ovädren och översvämningarna avlöser varandra, tidigare hände det någon gång ibland, på bara några år har det blivit normalt.

A new analysis of floods around the world has been called to my attention. The new analysis is contrary to conventional wisdom but consistent with the scientific literature on global trends in peak streamflows. Is it possible that floods are not increasing or even in decline while most people have come to believe the opposite.
http://wattsupwiththat.com/2011/04/19/why-it-seems-that-severe-weather-is-getting-worse-when-the-data-shows-otherwise-a-historical-perspec tive/
Citera
2014-10-27, 11:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
A new analysis of floods around the world has been called to my attention. The new analysis is contrary to conventional wisdom but consistent with the scientific literature on global trends in peak streamflows. Is it possible that floods are not increasing or even in decline while most people have come to believe the opposite.
http://wattsupwiththat.com/2011/04/19/why-it-seems-that-severe-weather-is-getting-worse-when-the-data-shows-otherwise-a-historical-perspec tive/
Funderingar från klimatförnekare upphör aldrig att förvåna mig.
Ett tips: kika in på SMHIs klimatdatasidor, t ex den här, som visar avvikelse i nederbörd i Sverige det här året, eller den här månaden:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=nbdYrAvv

Så vi behöver inte bekymra oss för hjärnspöken eller masspsykoser, SMHIs mätstationer registrerar det vi ser med våra öppna ögon: Skyfallen står på rad.
Bra reality check det där!

Edit: Mer data från verkligheten:
http://www.smhi.se/klimatdata/manadens-vader-och-vatten/varlden
Mycket intressant sammanfattning.

Temperaturavvikelse i Sverige hittills i oktober:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=tmpAvv

Nederbördsavvikelse i Sverige hittills i oktober:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=nbdAvv

Sammantaget alltså, mer värme och mer vatten säger mätningar och det stämmer precis med den verklighet som de flesta av oss ser.
Senast redigerad av humanlife 2014-10-27 kl. 12:08.
Citera
2014-10-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius

Länken till själva rapportern som finns i din länk verkar inte fungera.
Citera
2014-10-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Funderingar från klimatförnekare upphör aldrig att förvåna mig.
Ett tips: kika in på SMHIs klimatdatasidor, t ex den här, som visar avvikelse i nederbörd i Sverige det här året, eller den här månaden:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=nbdYrAvv

Så vi behöver inte bekymra oss för hjärnspöken eller masspsykoser, SMHIs mätstationer registrerar det vi ser med våra öppna ögon: Skyfallen står på rad.
Bra reality check det där!

Edit: Mer data från verkligheten:
http://www.smhi.se/klimatdata/manadens-vader-och-vatten/varlden
Mycket intressant sammanfattning.

Temperaturavvikelse i Sverige hittills i oktober:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=tmpAvv

Nederbördsavvikelse i Sverige hittills i oktober:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/showImg.php?par=nbdAvv

Sammantaget alltså, mer värme och mer vatten säger mätningar och det stämmer precis med den verklighet som de flesta av oss ser.
Det har varit en ovanligt regnig höst, ja.

Är det inte du som brukar skriva att man ska titta på trender över längre perioder?

Men låt oss säga att vi får mer intensiva regn. Jag håller det inte för otroligt.
Är det ett skäl nog att övergå från fossilt bränsle till biobränsle och förvandla hela Sverige till en enda stor industriskog för att försörja oss med tillräckligt mycket biobränsle? Vad händer med regnskogar och andra känsliga miljöer om andra länder följer vårt exempel på skogsbruk?

Inte för ett ögonblick verkar du fundera på följdverkningar av en politik som snabbt bromsar användningen av fossilt bränsle. Jag ser framför mig stor förödelse av natur i en energihungrig värld där fossilt bränsle inte är ett alternativ.
Och ja, jag är miljövän och oroar mig över detta.
Medicinens biverkningar kan vara mångdubbelt allvarligare än den sjukdom den är tänkt att kurera om sjukdomens verkningar är så milda att vi kan leva med dem.
Citera
2014-10-27, 14:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det har varit en ovanligt regnig höst, ja.

Är det inte du som brukar skriva att man ska titta på trender över längre perioder?
Den här varmblöta trenden är inte ny för i år, den har pågått så pass länge att myndigheterna har skaffat sig större beredskap för t ex översvämningar. Varenda kommun har väl gjort en riskanalys, så vitt jag vet och även vidtagit förebyggande åtgärder, som muddring av vattendrag t ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Men låt oss säga att vi får mer intensiva regn. Jag håller det inte för otroligt.
Är det ett skäl nog att övergå från fossilt bränsle till biobränsle och förvandla hela Sverige till en enda stor industriskog för att försörja oss med tillräckligt mycket biobränsle? Vad händer med regnskogar och andra känsliga miljöer om andra länder följer vårt exempel på skogsbruk?

Inte för ett ögonblick verkar du fundera på följdverkningar av en politik som snabbt bromsar användningen av fossilt bränsle. Jag ser framför mig stor förödelse av natur i en energihungrig värld där fossilt bränsle inte är ett alternativ.
Och ja, jag är miljövän och oroar mig över detta.
Medicinens biverkningar kan vara mångdubbelt allvarligare än den sjukdom den är tänkt att kurera om sjukdomens verkningar är så milda att vi kan leva med dem.
Jag förstår din oro, den har vi nog alla. Är det något som vi har lärt oss de senaste decennierna är ju precis det, att myntet har en baksida och den är inte alltid så trevlig, ibland är den riktigt allvarlig. Och så stoppar vi den processen och ersätter den med något annat och inte sällan får vi ett annat problem.
Vi måste helt enkelt vara försiktigare innan vi startar nya projekt i större skala. Miljömedvetandet måste genomsyra allt i fortsättningen. Jag hoppas verkligen att det blir så och att miljöfrågor slutar betraktas som något som katten har släpat in. Om vi förstör miljön så förstör vi på sikt våra egna livsbetingelser och vår hälsa. I äldre samhällen var folk medvetna om detta, men i dagens samhälle är allt så sammanflätat och komplext att konsekvenserna inte alltid är synliga för oss själva, det kanske drabbar folk i tredje världen istället och vi verkar vara vinnare. Dagens komplexa värld ställer helt andra krav på oss människor. Vi är inte längre en del av en liten by, utan världsmedborgare. Vi påverkar inte bara de människor som finns i vår närhet, utan världen långt bortom. Egentligen är det helt absurt och frågan är hur länge det håller. Människor har inte längre kontroll över sin tillvaro, vi har inte ens kontroll på vad vi äter. Jag tror att vi måste börja återskapa de mindre världarna, närproducerat är ett steg i rätt riktning.
Senast redigerad av humanlife 2014-10-27 kl. 14:14.
Citera
2014-10-27, 14:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Länken till själva rapportern som finns i din länk verkar inte fungera.
Inga problem att öppna för mig.
Citera
2014-10-27, 15:00
Medlem
Citat:
Inga problem att öppna för mig.
Menar du denna, Bouziotas et al. presented a paper at the EGU a few weeks ago (PDF)?
Ok att den leder någonstans men inte ser jag en rapport i pdf format.
Citera
2014-10-27, 17:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Menar du denna, Bouziotas et al. presented a paper at the EGU a few weeks ago (PDF)?
Ok att den leder någonstans men inte ser jag en rapport i pdf format.
Jag trodde att det var den nedan men jag kanske missförstått något. Glöm vad jag skrev i så fall.

http://www.thegwpf.org/content/uploads/2014/10/walrus-fuss.pdf
Citera
2014-10-27, 20:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Varför skräpar Du då ner tråden med Dina personliga åsikter?!!

Det är bra att du vill skilja mellan fakta och värderingar!
Jag önskar också att du kunde se vad som är vad.

Exempel på fakta:
- CO2 halten i atmosfären ökar med ca 2 ppm/år pga mänsklig påverkan.
- CO2 och vattenånga är viktiga växthusgaser.
- Växthuseffekten ökar när halten av växthusgaser ökar i atmosfären.

Exempel på värderingar:
- Jag tycker inte att det gör något om vi eldar upp all olja som finns.
- Det spelar ingen roll om polarisarna smälter.

Fakta är samma för alla, ungefär som att 1+1=2.
Olika människor har olika värderingar.

mvh/Bo S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in