Citat:
Ursprungligen postat av
eternaIgrind
Naturvetenskapliga modeller valideras, eller försöker valideras, ungefär som jag precis beskrev. Enligt rådande vetenskapsteori arbetar man med systematiserade experiment och observationer för att kunna dra sina slutsatser.
Väldigt intetsägande skulle jag säga. "Enligt rådande vetenskapsteori arbetar man", finns det olika sorters vetenskapsteori man kan följa i tiden som ändrar hur man arbetar med empirisk modellering? "systematiserade experiment", menar du experiment av hur modellerna beskriver systemet eller? "dra slutsatser" menar du validera, eller ej validera?
I modeller kan du kolla på isolerade komponenter i systemet och undersöka om dessa komponenter beter sig som modellen beskriver att de ska göra, i naturen.
Du kan också kolla på systemet som helhet och dess förutsägelser, och se om detta återfinns i verkligheten.
Jag skulle påstå att klimatmodellerna misslyckas i båda fallen, stort.
När det kommer till exempelvis korrelationen mellan marktemperaturer och DeltaFlux energi per kvadratmeter (outgoing radiation) så vet vi att modellerna gör motsatta förutsägelser. De förutspår att varmare marktemperaturer kommer leda till att mer värme absorberas, men vad man sett när man mätt det är att motsatsen sker. Troligtvis för att vi får mer molnbildning som även reflekterar ljus bort från jorden (varför är inte så viktigt, för att validera modeller behöver man inte producera en ny förklaring). Detta har uppmätts empiriskt av ERBE. Det stämmer även bättre överens med de modeller som görs över tropikerna på molnbildning, där det förväntas bli mer avdunstning och moln, inte mindre. (Moln har en stor effekt på jordens albedo)
När det kommer till atmosfärens hotspot har man inte heller kunnat uppmäta dess existens, och den ska stå för två tredjedelar av feedbacks. (USCCSP 2006, del E av fig 5.7 på sid 116)
Sen har vi förutsägelserna om temperaturer både i hav och på land, du kan kolla IPCCAR1 och Hansen 1988 och jämföra med marktemperaturer från Gistemp. Förutsägelserna är långt över. Du kan även kolla Hansen et Al 2005 och kolla på havstemperaturer vid ytan (där värmen kommer absorberas) och se att det inte heller stämmer (ARGO kallas detta mätprojekt).
Så modellerna dras med fel i de generella förutsägelserna de gjort och hur de beskriver vissa processer, feedbacks, som de tror kommer ske. Jag skulle säga att vi kan validera att dessa modeller, som gör dessa förutsägelser och dessa beskrivningar, alla har fel. Även om temperaturen skulle bli rätt så är det bara ren tur, för processerna som de beskriver ska ske, gör inte det.
Den mediala debatten är ju dock pinsamt kass för den rör inte något av detta, det är för osexigt och tekniskt.