Citat:
Med ett par miljoner araber i landet får vi vara glada för om det bara är anarki vi kommer uppleva.. Beroende på vad man menar med sönderslaget finns flera alternativ. Lättare försämringar gör oss bara mer fattiga, men vi fortsätter med vårt bidragssamhälle. Fler får mer bidrag, men lägre bidrag. Färre jobb och lägre löner. Fortsatt sämre vård och dålig skola. Ungefär som idag, bara sämre. Mycket långt från en liberalisering med andra ord.
Talar vi extrema försämringar så kan allt hända. Det är också realpolitiskt, då sånt faktiskt hänt. Några möjliga alternativ är: Delning av landet. Landet övertas av främmande makt. Diktatur införs.
Att en överväldigande majoritet skulle ställa sig upp och vilja införa en nattväktarstat finner jag orealistiskt. Det har vad jag vet aldrig blivit resultatet av en destabilisering av ett land.
Därför tror jag inte att Sverige medvetet destabiliseras av nyliberaler. I själva verket tror jag att näringslivsorganisationerna korrumperats av människor som bara ser till sitt eget bankkonto. De har därför slutat argumentera för bättre villkor för företagarna och valt att förespråka politiskt korrekta åsikter för att göra det lätt för sig och eventuellt främja en karriär i en framtid som är allt annat än nyliberal.
Talar vi extrema försämringar så kan allt hända. Det är också realpolitiskt, då sånt faktiskt hänt. Några möjliga alternativ är: Delning av landet. Landet övertas av främmande makt. Diktatur införs.
Att en överväldigande majoritet skulle ställa sig upp och vilja införa en nattväktarstat finner jag orealistiskt. Det har vad jag vet aldrig blivit resultatet av en destabilisering av ett land.
Därför tror jag inte att Sverige medvetet destabiliseras av nyliberaler. I själva verket tror jag att näringslivsorganisationerna korrumperats av människor som bara ser till sitt eget bankkonto. De har därför slutat argumentera för bättre villkor för företagarna och valt att förespråka politiskt korrekta åsikter för att göra det lätt för sig och eventuellt främja en karriär i en framtid som är allt annat än nyliberal.
Själv tror jag många svenska nyliberaler i tanken skulle nöja sig med ett Brasilien-liknande samhälle, fullt av billig arbetskraft och en privilegierad och burgen medel och överklass (boende självklart inom gated communities). Det är givet att nyliberalerna inte tror sig komma tillhöra den framväxande underklassen. Välfärdssamhället måste förkastas av kostnadsskäl, och då har nyliberalerna (finansierade av näringslivsorganisationerna) lyckas med sin taktik att genom invandringen destablisera Sverige och dess statliga system.
Segerstedt säger ju själv att favelas är ok, och att underklassen har det bättre där i sina favelas än i Afrika, därför är det humant och rättvist på ett nyliberalt sätt. Jag tror inte Segerstedt är någon ensam ö, snarare är han en ganska typisk svensk nyliberal (delvis finansierad av näringslivet) - med liten formell makt och inflytande tror vi.. - eftersom det i realiteten är gigantiskt, sett över de 20 eller så år de verkat. Tex, hela borgerligheten är transformerad, som vi alla vet.
Det största problemet är att det är inga stora tänkare vi pratar om och heller inte några som tänker speciellt långsiktigt. Hur de sen ska hantera och stabilisera den nya underklassen i det nyliberala samhället bryr dig sig inte alls om, medan erfarenheterna visar att det i princip behövs en militärdiktatur.
För övrigt håller jag helt med med dig, de flesta är papegojor i tal och tänkande, av just finansiella skäl. Man vill ju inte diskvalificera sig från en fet karriär inom näringslivet, myndighet eller politiken.
Senast redigerad av Fnysington 2014-07-12 kl. 21:29.
Senast redigerad av Fnysington 2014-07-12 kl. 21:29.