Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vilka alternativ finns det, om vi pratar realpolitik?
Beroende på vad man menar med sönderslaget finns flera alternativ. Lättare försämringar gör oss bara mer fattiga, men vi fortsätter med vårt bidragssamhälle. Fler får bidrag, men lägre bidrag. Färre jobb och lägre löner. Fortsatt sämre vård och dålig skola. Ungefär som idag, bara sämre. Mycket långt från en liberalisering med andra ord.
Talar vi extrema försämringar så kan allt hända. Det är också realpolitiskt, då sånt faktiskt hänt. Några möjliga alternativ är: Delning av landet. Landet övertas av främmande makt. Diktatur införs.
Att en överväldigande majoritet skulle ställa sig upp och vilja införa en nattväktarstat finner jag orealistiskt. Det har vad jag vet aldrig blivit resultatet av en destabilisering av ett land.
Därför tror jag inte att Sverige medvetet destabiliseras av nyliberaler. I själva verket tror jag att näringslivsorganisationerna korrumperats av människor som bara ser till sitt eget bankkonto. De har därför slutat argumentera för bättre villkor för företagarna och valt att förespråka politiskt korrekta åsikter för att göra det lätt för sig och eventuellt främja en karriär i en framtid som är allt annat än nyliberal.