2014-07-12, 08:57
Medlem
Var inne och kollade statistiken på antagning, det står såhär om man kollar höstterminen 2013

Urval 1:

33 antagna 700 reserver

Urval 2:

32 antagna 247 reserver

Vad innebär detta? Innebär det att det va 700 reserver från början och att så många tackat nej till sin reservplats att det bara är 247 st kvar?

Så om jag står som reserv 35 i första urvalet hur är då mina chanser för att komma in?
Citera
2014-07-12, 09:09
Medlem
grimgazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litetsmultron
Var inne och kollade statistiken på antagning, det står såhär om man kollar höstterminen 2013

Urval 1:

33 antagna 700 reserver

Urval 2:

32 antagna 247 reserver

Vad innebär detta? Innebär det att det va 700 reserver från början och att så många tackat nej till sin reservplats att det bara är 247 st kvar?

Så om jag står som reserv 35 i första urvalet hur är då mina chanser för att komma in?

Precis, de har tackat nej eller blivit antagen till något annat.
35 ska tacka nej till sin plats plus att överintag, om det nu fanns ett sådant, ska tagas hänsyn till. Ser väl inte alltför ljust ut.
Citera
2014-07-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgazz
Precis, de har tackat nej eller blivit antagen till något annat.
35 ska tacka nej till sin plats plus att överintag, om det nu fanns ett sådant, ska tagas hänsyn till. Ser väl inte alltför ljust ut.

Tack!

Men i urval 2 är det 32 st nya som blivit antagna av de reserverna? För isåfall är väl reservplats 35 inte så dåligt eller förstår jag fel?

Löser man om programmet (sjuksköterska ersta sköndal) står det att det finns 150 platser? Låter mycket.
Citera
2014-07-12, 10:54
Medlem
grimgazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litetsmultron
Tack!

Men i urval 2 är det 32 st nya som blivit antagna av de reserverna? För isåfall är väl reservplats 35 inte så dåligt eller förstår jag fel?

Löser man om programmet (sjuksköterska ersta sköndal) står det att det finns 150 platser? Låter mycket.

Jag antar att det är i hp-kvoten du söker? Förra året är det troligt att en hel del från reserverna har antagits då inget överintag verkar ha gjorts. Då fler antas i år 95->150 har även hp-kvoten ökat till 52 och gör att du helt klart har en chans. Inte heller i år något överintag.

Lycka till!
Citera
2014-07-12, 11:07
Medlem
Om man blivit antagen till sitt förstahandsval, och därmed struken på de nedanför, är det då omöjligt att komma in på de nedanför? Jag har ingen "Anmäl igen"-knapp på dessa val.
Citera
2014-07-12, 11:15
Medlem
grimgazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Om man blivit antagen till sitt förstahandsval, och därmed struken på de nedanför, är det då omöjligt att komma in på de nedanför? Jag har ingen "Anmäl igen"-knapp på dessa val.

Japp, de är då strukna. Du kan dock söka in igen som sen anmälan om de är öppna för det.
Citera
2014-07-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgazz
Japp, de är då strukna. Du kan dock söka in igen som sen anmälan om de är öppna för det.
Surt. Hur vet man om de är öppna för det? Ska det finnas en "anmäl igen"-knapp då eller?
Citera
2014-07-12, 11:23
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Surt. Hur vet man om de är öppna för det? Ska det finnas en "anmäl igen"-knapp då eller?

Det står då "Öppen för sen anmälan.
Citera
2014-07-12, 11:35
Medlem
Kommet man behöva svara på urval 2 sen också eller är det bara ett besked typ "du kom in/du kom inte in"?
Citera
2014-07-12, 11:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Kommet man behöva svara på urval 2 sen också eller är det bara ett besked typ "du kom in/du kom inte in"?

Har för mig att det bara är besked om du kom in eller inte kom in på de kurser som du tackade ja till/stod som reserv till. Om du kommer in men vill tacka nej efter urval två måste du mejla lärosätet och meddela om det.
Citera
2014-07-12, 11:48
Medlem
Hej!

Hoppas någon kan boosta mitt självförtroende lite.

Antalet antagna: 16
Din reservplats: 8

Och

Antalet antagna: 21
Din reservplats: 42

Båda gäller HP-kvoten.

Gäller civ.ing om det har någon betydelse.

Kan man se statistik om andra urvalet på något sätt? Min chans är väl om folk tackar nej till sin reservplats och några tackar nej även om de kom in.

Mvh
Citera
2014-07-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Hej!

Hoppas någon kan boosta mitt självförtroende lite.

Antalet antagna: 16
Din reservplats: 8

Och

Antalet antagna: 21
Din reservplats: 42

Båda gäller HP-kvoten.

Gäller civ.ing om det har någon betydelse.

Kan man se statistik om andra urvalet på något sätt? Min chans är väl om folk tackar nej till sin reservplats och några tackar nej även om de kom in.

Mvh

Gå in på http://statistik.uhr.se/ och sök upp din utbildning. Du kan se hur urval 2 har gått tidigare år och därav få ett litet hum om hur det kan gå i år.

Edit: De som tas in i urval 2 är alla reserver från urval 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in