2014-07-11, 20:09
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabe
Kom in på mitt förstahandsval, ämneslärarprogrammet på Uppsala Universitet. Intagningspoängen var nästan 21.00 och det står att enbart sju personer blev antagna. Betyder det att jag enbart kommer ha sju klasskamrater? Kan det verkligen stämma?
Det stammer inte.

Du kommer ha sex klasskamrater.
Citera
2014-07-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det stammer inte.

Du kommer ha sex klasskamrater.

Tur att man inte ska bli mattelärare
Citera
2014-07-11, 20:38
Medlem
Freddex4s avatar
Hej. Kom in på mitt förstahandsval, och blev samtidigt "struken" från de andra programmen jag sökt. Är det pga att jag blev antagen till förstavalet (fattade det som så)? Om jag skulle "ångra mig" och tacka nej till det första, så kan jag ändå inte ha chansen att komma in på något av de andra programmen?

Ursäkta en dumjävel.
Citera
2014-07-11, 20:43
Medlem
pocahontas väns avatar
Kom som första reserv på min masterutbildning. Tror väl att jag kommer in men fick även ett meddelande om institutionen för eventuell reservantagning. Någon som vet hur det fungerar med reservantagning, dvs om det är vanligt att universiteten gör det?
Citera
2014-07-11, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabe
Kom in på mitt förstahandsval, ämneslärarprogrammet på Uppsala Universitet. Intagningspoängen var nästan 21.00 och det står att enbart sju personer blev antagna. Betyder det att jag enbart kommer ha sju klasskamrater? Kan det verkligen stämma?

Och HP-gränsen är 0,05 på vissa högskolor. Någon som vet vad HP-gränsen för ämneslärarprogrammet var på Uppsala? Har inte tid att kolla.

Sjukt obalanserat mellan betyg och högskoleprov på vissa program. De populäraste programmet har sänkt sina HP-gränser men höjt betygsgränserna.
Citera
2014-07-11, 20:52
Medlem
Äppelbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hahah! Vad sökte du? Blir eventuellt en flytt dit till höst om det kör sig totalt med Malmö för min del.

Socionom (typ distans) . du då?
Citera
2014-07-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddex4
Hej. Kom in på mitt förstahandsval, och blev samtidigt "struken" från de andra programmen jag sökt. Är det pga att jag blev antagen till förstavalet (fattade det som så)? Om jag skulle "ångra mig" och tacka nej till det första, så kan jag ändå inte ha chansen att komma in på något av de andra programmen?

Ursäkta en dumjävel.

Du blir alltid struken från de utbildningar som har lägre prioritet än den du blivit antagen till. Däremot kan du kvarstå som reserv till utbildningar med högre prioritet som du inte blev antagen till.
Citera
2014-07-11, 21:07
Medlem
Jag blev antagen till mitt andra val. Om jag ska svara ja dvs behålla min plats som blev antagen till + ja till min reserv plats första val. Men under andra urval blir jag inte antagen på mitt första val komma jag blir struken från min andra val som jag blev antagen till under den första valet ?
Citera
2014-07-11, 21:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Jag blev antagen till mitt andra val. Om jag ska svara ja dvs behålla min plats som blev antagen till + ja till min reserv plats första val. Men under andra urval blir jag inte antagen på mitt första val komma jag blir struken från min andra val som jag blev antagen till under den första valet ?
Jag förstår att du har svårt med läsförståelsen, för svaret på din fråga framgår av antagning.se om du tittar runt lite. Det ser ut på detta vis: blir du antagen på ett val stryks alla val som rangordnades under valet du kom in på.

Sedan bör du också bättra på ditt språk innan du börjar på högskolan. Just nu skriver du som en kratta.
Citera
2014-07-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag förstår att du har svårt med läsförståelsen, för svaret på din fråga framgår av antagning.se om du tittar runt lite. Det ser ut på detta vis: blir du antagen på ett val stryks alla val som rangordnades under valet du kom in på.

Sedan bör du också bättra på ditt språk innan du börjar på högskolan. Just nu skriver du som en kratta.

Ja nu ser jag den https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Antagningsbesked-och-svar/Kan-jag-forlora-den-plats-jag-fatt/
Tack så mycket för hjälpen
Citera
2014-07-11, 22:02
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelblom
Socionom (typ distans) . :) du då?

Industridesign!
Citera
2014-07-11, 22:54
Medlem
Hej,

Kom inte in på utbildningen jag sökte då jag saknade förkunskapskraven. Jag har läst första året på en annan ort än där jag vill fortsätta studierna men på grund av att högskolan jag i nuläget studerar vid, trots mina påtryckningar, inte skickade in dokumenten i tid stryktes jag. Känns riktigt surt och undrar därför om det finns något jag kan göra åt saken eller är det helt kört?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in