2013-04-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riff2
Du kan bli antagen till 45 hp per termin så, JA, det går utmärkt att göra så! Jag har själv läst på 150% (45hp/termin) och har bekanta som pluggat 200% (60 hp/termin)

hur kan de plugga 60hp per termin?
trodde 45 va max som gäller..eller har de ansökt om något extra eller vadå?

jag undrar för att jag vill göra samma sak..
Citera
2013-04-14, 16:48
Medlem
Ventilos avatar
Hur är det med ansökningstiden - är det nu inatt den går ut, eller natten mot tisdag?
Citera
2013-04-14, 16:55
Medlem
Razouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Vad jag vet så kommer inte ditt betyg i idrott att påverka något alls.

Innan 2009 gjorde det inte det, men för mig kommer det att påverka.
Jag har hört att de ska ta bort det igen, men det hjälper mig ingenting just nu.
Citera
2013-04-14, 17:19
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georgechambers

Det är inte särskilt ovanligt att folk pluggar i över 150 %-takt. Om du tänkte dig en högre studietakt genom att läsa en massa enstaka kurser alternativt ett program och enstaka kurser vid sidan om är det nog i praktiken bara att köra på.

Om du däremot siktar på att köra två program parallellt så kan du behöva prata med de programansvariga. De är inte skyldiga att tillåta studietakt över 150 % och kan därför neka dig att fortsätta på det programmet du är antagen på om du redan är antagen och håller på med ett annat program.

Om du verkar vettig och kan motivera din studiekapacitet så bör det dock inte vara så svårt. Däremot gäller det ju (naturligtvis) att plocka tillräckligt med poäng också, för om skolan märker att du är antagen till två program men inte klarar av det så kan de tvinga dig att trappa ner.

(Och naturligtvis kan du inte erhålla större studiemedel/-lån om du pluggar i över 100 %-takt. 100 % är max i CSNs ögon)
Citera
2013-04-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Det är inte särskilt ovanligt att folk pluggar i över 150 %-takt. Om du tänkte dig en högre studietakt genom att läsa en massa enstaka kurser alternativt ett program och enstaka kurser vid sidan om är det nog i praktiken bara att köra på.

Om du däremot siktar på att köra två program parallellt så kan du behöva prata med de programansvariga. De är inte skyldiga att tillåta studietakt över 150 % och kan därför neka dig att fortsätta på det programmet du är antagen på om du redan är antagen och håller på med ett annat program.

Om du verkar vettig och kan motivera din studiekapacitet så bör det dock inte vara så svårt. Däremot gäller det ju (naturligtvis) att plocka tillräckligt med poäng också, för om skolan märker att du är antagen till två program men inte klarar av det så kan de tvinga dig att trappa ner.

(Och naturligtvis kan du inte erhålla större studiemedel/-lån om du pluggar i över 100 %-takt. 100 % är max i CSNs ögon)
Nej jag förstår. Jag läser på ett program just nu men vill läsa fristående kurser utöver det. Kan bli antagen till en fristående 15hp kurs men skulle vilja läsa en 15hp kurs till, men det går väl inte att vara antagen till mer än 45hp/termin?
vad är det man ska ansöka om då för att jag ska få läsa 60hp/termin?
hinner jag göra det innan anmälningsfönstret stänger?
tack.
Citera
2013-04-14, 19:06
Medlem
tOpOffs avatar
Hur fungerar det med att stryka utbildningar i mitten?

Jag har sökt:
A
B
C
D

Kan jag stryka B och C utan att det blir sen anmälan efter sista anmälningsdagen?
Citera
2013-04-14, 19:09
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff

Jag har sökt:
A
B
C
D

Kan jag stryka B och C utan att det blir sen anmälan efter sista anmälningsdagen?

Ja du kan stryka B och C utan att det blir sen anmälan efter sista anmälningsdagen, men dock om du vill söka om och stoppa upp dem högre i listan så blir det en sen anmälan.
Citera
2013-04-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ventilo
Hur är det med ansökningstiden - är det nu inatt den går ut, eller natten mot tisdag?
Undrar detsamma!
Citera
2013-04-14, 19:19
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff

Jag har sökt:
A
B
C
D

Ja. Det blir sen anmälan om du lägger till en utbildning efter sista anmälningsdag.

Källa: FAQ-rutan till höger
Citera
2013-04-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLasse
Undrar detsamma!

Senaste ansökningsdag är 15 april.

Alltså, natten mot tisdag
Citera
2013-04-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breathewillow
Alright, måste jag göra något speciellt för att få detta att funka, eller är det bara att söka 15 kursen som val 1, och 300 programmet som val 2 så borde jag tekniskt sätt komma in på båda? (om jag blir antagen vill säga)

Yeah, ordningen i det fallet lär inte spela någon roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Georgechambers

Du blir antagen till de första 45 hp i din lista, alltså om du har två 30p kurser registrerade så blir du antagen för bägge, eftersom en del av maxpoängen går över till nästa kurs. En tredje kurs kan du därmed inte bli antagen till.
Citera
2013-04-14, 19:40
Medlem
Frågan har säkert ställts tidigare, men skulle behöva veta svaret rätt snabbt hehe ^_^

Kommer söka Industriell ekonomi på de fyra stora, men är tveksam om jag kommer in (möjligtvis LiTH), men om jag inte kommer in vill jag inte vara sysslolös i höst.
Jag har därför valt ett antal 7.5 HP (två 15 HP) kurser som jag lagt mellan 5-10

Om jag blir antagen till LiTH, stryks alla kurser då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in