Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 21:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Han fick tydliga instruktioner av Gud hur arken skulle byggas och inget fel kan uppstå när en allvetande Gud ger instruktioner, eller hur?

Su nu börjar du med napkinism, när dina försök på pseudo-rationalisering inte hållar. Hur vill du ha det?
Citera
2014-07-01, 21:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
1 Mosebok 4:13-15Svenska 1917 (SV1917)

13 Då sade Kain till HERREN: »Min missgärning är större än att jag kan bära den.

14 Se, du driver mig nu bort ifrån åkerjorden, och jag måste gömma mig undan för ditt ansikte. Ostadig och flyktig skall jag bliva på jorden, och så skall ske att vemhelst som möter mig, han dräper mig.»

Åkerjorden står det ju klart och tydligt, inte jorden
Ja, men i min översättning står det "earth". Vi ska kanske gå tillbaka till ursprungstexten och titta närmare på vad det står?

Det står så här:

הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶי אֶסָּתֵר וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ וְהָיָה כָל־מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי

(Transliteration)
hën Gërash'Tä otiy haYôm mëal P'nëy häádämäh ûmiPäneykhä eŠätër w'häyiytiy nä wänäd Bääretz w'häyäh khäl-motz'iy yahar'gëniy

אֲדָמָה
adamah (9c); from the same as 120; ground, land:—
NASB - country(1), dirt(1), dust(3), earth(32), farming*(1), fields(1), ground(64), land(112), lands(2), soil(7).

http://lexiconcordance.com/hebrew/0127.html

I din översättning har man valt åkerjorden och inte jorden. Detta har med att det hebreiska ordet adamah att göra. Det kan betyda hela jorden, eller endast landet.
Citera
2014-07-01, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I din översättning har man valt åkerjorden och inte jorden. Detta har med att det hebreiska ordet adamah att göra. Det kan betyda hela jorden, eller endast landet.

Vilket är irrelevant i perspektivet av hur éntydiga "alla" och "allastädes" är.
Citera
2014-07-01, 21:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Su nu börjar du med napkinism, när dina försök på pseudo-rationalisering inte hållar. Hur vill du ha det?
Jag förstår att du inte vill använda Bibeln som källa, men fungera denna artikel nedan som källa då?

Citat:
Regardless, given the growing threat of climate change, it’s comforting to know that that should rising sea levels engulf coastal cities, 2.15 million sheep can, in theory, float on a cypress wood ark the size of a small cargo ship.

Vänligen läs mer här:

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/could-noahs-ark-float-theory-yes-180950385/?no-ist
Citera
2014-07-01, 21:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så nu börjar du med napkinism, när dina försök på pseudo-rationalisering inte hållar. Hur vill du ha det?

Du förstod tydligen inte min kritik. Vad jag menade är att du flaxar mellan pseudo-rationalisering och napkinism.

Citat:
Jag förstår att du inte vill använda Bibeln som källa, men fungera denna artikel nedan som källa då?

Det finns det som hetar källgranskning och källkritik, vilket är vad jag för tillfället användar.
Citera
2014-07-01, 22:15
Medlem
libbens avatar
Återigen en länk.

Penn & Teller som pratar om creationism.

Vad säger Creationisterna i tråden om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=X7_lhfUhrHY
Citera
2014-07-17, 00:47
Medlem
senhackarens avatar
Det där stämmer inte. Det är vetenskapligt bevisat. Jag förlitar mig på vetenskapen fullt ut.
Citera
2014-07-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Återigen en länk.

Penn & Teller som pratar om creationism.

Vad säger Creationisterna i tråden om detta?

https://www.youtube.com/watch?v=X7_lhfUhrHY

Gör du det och dö ovetande.
Citera
2014-07-25, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Skulle det vara nån nackdel om man dör ovetande om kreationistisk pseudovetenskap?

Det finns massor av pseudovetenskap jag inte hinnar att få ens perifär kunskap om, skall jag också bekymra mig om det?
Citera
2014-07-25, 14:02
Medlem
libbens avatar
Citat:

Jag vet massvis med saker du inte vet.

Du kommer dö ovetandes om massa saker. Lycka till på dödsbädden!
Citera
2014-07-25, 14:46
Medlem
Citat:
Jag vet massvis med saker du inte vet.

Du kommer dö ovetandes om massa saker. Lycka till på dödsbädden!

Inte som ger dig evigt liv tydligen
Citera
2014-07-25, 14:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet massvis med saker du inte vet. Du kommer dö ovetandes om massa saker.

Citat:
Inte som ger dig evigt liv tydligen

Enligt vem? Och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här