Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-17, 13:08
Medlem
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?
Citera
2014-05-17, 13:18
Det finns väldigt mycket bevis om att jorden är äldre än 6000 år, och de som tror att jorden är 6000 år är nog oftast ignoranta kristna som tar bibeln före vetenskap eller barn som har blivit fel lärda.
Citera
2014-05-17, 13:29
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?

Eftersom du skapade en till tråd som berör det här ämnet så klstrar jag in mitt svar från den andra tråden:

Det finns kristna som tror allt möjligt när det gäller skapelseberättelsen och syndafloden. T o m bland de som helt tar avstånd från att det skulle finnas någon osanning i Bibeln eler några direkta myter i Bibeln, utan tror att Bibeln är Guds sanna och tillförlitliga ord, så finns det a) de som tror att jorden är 6000 år b) de som tror att det är lite äldre och inte är tvingad att överensstämma med släktträden som kan vara ofullkomliga, t.ex. ca 10-15 000 år c) de som tror att jorden är mycket gammal, men att Gud sedan skapade världens innehåll på 6 dagar. jorden skulle då vara gammal och kunnat komma till genom en långsam skapelseprocess, men när Gud sedan skiljer land från hav, skapar atmosfär, djur och människor osv så sker det under 6 dagar.

tanken är då att det inte finns någon tidsbegräsning i det första som står:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom,

som är inledning till det efterföljande som beskriver de 6 skapelsedagarnas innehåll

"och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus... " etc. Det är väl detta som kallas för "gap-theory".

Det står ingenstans i Bibeln att jorden är 6000 år gammal. Det är en tolkning att säga att den är det. Det är inte en möjlig tolkning. Gud kanske skapat världen på ett annat sätt än vi förstår (liksom Jesus mättade 5000 män med några få brödbitar på ett sätt vi inte förstår, och liksom han förvandlade vatten till vin på ett sätt vi inte förstår, trots att både brödtillverkning och vintillverkning kräver arbete, ingridienser och tid.). Det är också en tolkning att säga att världen är si eller så biljoner år gammal och att Gud började skapa snabbt först när han sade "varde ljus". Det som däremot står är att jord och himmel är skapad på sex dagar. Det står också att alla människor härstammar från Adam och Eva och är skapade till Guds avbild av stoft från jorden, och att dessa människor föll i synd och blev fördrivna från det träd som gav dem evigt liv.
Citera
2014-05-17, 14:12
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnusn
Det finns väldigt mycket bevis om att jorden är äldre än 6000 år, och de som tror att jorden är 6000 år är nog oftast ignoranta kristna som tar bibeln före vetenskap eller barn som har blivit fel lärda.
Kan du ge ett bevis?
Citera
2014-05-17, 14:24
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Kan du ge ett bevis?

Kol14 på diverse skelettfynd bl a. Hur kan du ens ifrågasätta?
Citera
2014-05-17, 14:40
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Det i sig själv skulle kunna innehålla felaktig information ifall hypotesen stämmer att den gamla världen (före floden) hade en annan karaktär vad gäller atmosfär, tryck, syre, kosmisk strålning osv t.ex. genom ett ånghölje. Det är ju arbetsmodellen som young earth kreationister använder sig av. Men samtidigt kan man ju inte säga att de på ett absolut sätt har bevisat hypotesen, åtminstone inte på ett sådant sätt att det givit stor gehör inom vetenskapens konsensus. Inget gehör alls faktiskt. De förblir perifiera och kommer att fortsätta att vara en fraktion inom vetenskapen. Dock är detta ett inbyggt drag inom vetenskapen som sådan. Det handlar inte bara om brist på bevis. Det handlar också om att man inom vetenskapen, enligt Karl Poppers falsifieringskrav för vad som får klassifieras som vetenskap, inte får räkna med aspekter som skapelse, Gud, underverk, övernaturligt osv. Därför kan man säga att inom den etablerade vetenskapen i den sekulariserade västvärlden så finns det en inbyggd agenda att man inte lägga fram hypoteser som förklarar skapelsen på något annat sätt än det naturalistiska, ateistiska och materisalistiska sättet.

Personligen tror jag att det är problematiskt att människan har upphöjt den etablerade vetenskapen till skyarna, när det inte ens är bevisat att allt har naturalistiska förklaringar. Grundmodellen "allt har en naturlig förklaring" kan mycket väl vara en helt felaktig premiss som leder vetenskapen till felaktiga resultat. Det kan mycket väl vara så att Bibeln är sann och att vetenskapens konsensus har fel. Dock är det svårt att bevisa det empiriskt. Man kan framlägga modeller, men inte mycket mer än så. Så kommer det vara såvida människan inte uppfinner en tidsmaskin.

Förvisso tror jag att om människan HADE uppfunnit en tidsmaskin så skulle de upptäcka att den naturalistiska världsbilden inte är sann, och att skapelsen har kommit till på ett underbart sätt som ingen hittils har förstått till fullo, men som är omskrivet om i Bibeln. Det är vad jag tror.
Citera
2014-05-17, 14:47
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
AMINO ACID DATING

Det du klistrat in är säkert tankeväckande. Har bara ett önskemål som jag hoppas att du godtar: att du slänger in flera såna "spoilers" i ett enda inlägg så att det inte blir so floodat i tråden. Det jag och andra skrivit försvinner liksom bort pga alla länkningar. Tryck ihop allt i ett enda inlägg vet ja?
Citera
2014-05-17, 14:49
Medlem
Citat:

Citera
2014-05-17, 14:55
Medlem
Det finns träd som är äldre än 6000 år!
Citera
2014-05-17, 15:02
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns träd som är äldre än 6000 år!

På flashback finns det trådar som är äldre än 6000 år :-)
Skämt åsido.. det är inte så många träd man givit en högre ålder än 6000 år:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oldest_trees
Citera
2014-05-17, 15:07
Medlem
guderis avatar
Man kan ju även titta på åldern på solsystemet, vilket visar sig vara ca 4,5 miljarder år och se att skapelseberättelsen är orimligt
Citera
2014-05-17, 15:11
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
När har jag ifrågasatt? Jag frågade efter ett bevis bara? Han verkade vara en nyttig idiot. Samma sak om tråden handlade om jorden är platt. Då skulle jag frågat han efter bevis. De flesta är lika dumma i huvudet som fundamentalistiska kristna och sväljer allt med hull och hår. Om man frågar en vanlig svensson på gatan skulle man inte kunna få något vettigt svar alls. Det var bara det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in