Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din bibeltolkning ibland. Men just nu ler jag, säga vad man vill men ibland sprider du faktiskt glädje med dina påhitt
Kul att jag sprider lite glädje.
(Ber om ursäkt att jag inte svarat ditt inlägg i tid för övrigt.)
Citat:
1. Haha va? Det levde alltså inga människor i Amerika eller Australien vid tiden för syndafloden?
I Australien har det bott människor i 60 000 - 70 000 år...
I Amerika runt 14 000 år...räcker inte det?
2. OM du skulle rätt, vilket du inte har, vad spelar det för roll om det inte bor människor på varje kvadratmeter???? "Nä, det bodde ingen i antarktis, alltså kan det inte betyda hela jorden". Det är nonsens rakt igenom.
Vänligen se mitt inlägg till Truthiness.
Citat:
Aha, den hade bara otur och flög åt fel håll? Borde den inte kunna få en rätt bra överblicksbild från luften?
Jag tror att det var en ganska omfattande översvämning som sannolikt täckte hela eller stora delar av Mesopotamien. Ingen torr mark syntes inom stora avstånd och av denna anledning kunde duvan inte hitta torr mark enligt texten. Men det betyder inte som sagt att hela jorden var täckt med vatten. När duvan släpptes andra gången hittade hon ett olivträd. Det kan ju vara så att hon hittade det på torr mark längre bort där vattnet inte översvämmade området. Det kan vara en möjlig förklaring.
Citat:
Är väl inget konstigt? Vattnet torkade upp från de ställen där det tidigare varit land men nu varit i ett års tid. Vad är problemet?
Ja, men problemet är att texten säger att jorden blev torr. Då måste det ju menas att hela jorden blev torr, med andra ord får inget vatten finnas kvar på jorden. Även haven måste bli torra. Typ ungefär som denna
bild visar. Annars har man inte rätt att säga att jorden blev torr om man nu menar hela jorden. Vi kan iaf vara överens att jorden i detta fall inte betyder hela jorden så här långt?
Citat:
Nej, du har påstått det.
Och du gav ingen som helst förklaring för min poäng med bergstopparna. Berätta nu för mig: DU säger att arken landade på typ bergsfoten eller vad det nu är. Arken står still. I två månader. SEN efter två månader kan noa se bergstopparna för att vattnet sjunkit undan.
Ser du inte problemet? Hur kan han vara nedanför bergstopparna om bergstopparna blir synliga först efter två månader? Kan vi inte åtminstone vara överrens om att OAVSETT vilket berg han landar på så landar han iaf i princip högst upp i berget?
Han kan ju ha landat på något berg (inte nödvändigtvis på toppen) som inte behöver vara väldigt hög och sedan blev bergstopparna under honom synliga när vattnet sjönk. Kan vara en möjligt förklaring. Sen står det inte i texten att han landade 5000m över marken.
Citat:
Jag vill också fortfarande ha en förklaring över båtbyggnationen som jag nämnde innan.
Det står inte i texten att Noa byggde arken själv eller att han hade sju dagar på sig att bygga. Han fick tydliga instruktioner av Gud hur arken skulle byggas och inget fel kan uppstå när en allvetande Gud ger instruktioner, eller hur? Sönerna hjälpte säkert till med båtbyggnationen. Om vi nu antar att endast sönerna hjälpte så till tar det cirka 65 år att bygga arken. Se denna referens:
http://www.icr.org/article/how-could-noah-have-built-ark-all-by-himself/