2014-06-22, 13:40
Medlem
Scholls avatar
Ah, såklart..
Citera
2014-06-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Ah, såklart..

Många av frågorna på provet kräver bara logiskt tänkande. Se till att du verkligen går igenom varje svarsalternativ eftersom du annars kan bli lurad genom att missa något ord. Har du tid över så rätta inte provet, utan gå tillbaka och lägg de sista minuterna på att kontrollera dina svar.

Du klarar detta!
Citera
2014-06-22, 14:09
Medlem
Scholls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzque
Många av frågorna på provet kräver bara logiskt tänkande. Se till att du verkligen går igenom varje svarsalternativ eftersom du annars kan bli lurad genom att missa något ord. Har du tid över så rätta inte provet, utan gå tillbaka och lägg de sista minuterna på att kontrollera dina svar.

Du klarar detta!

Det där har jag hört många säga, men är inte risken stor att man börjar ändra svar som egentligen är rätt om man börjar tänka för mycket?
Citera
2014-06-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Det där har jag hört många säga, men är inte risken stor att man börjar ändra svar som egentligen är rätt om man börjar tänka för mycket?

Mycket möjligt men att använda den sista tiden kan hjälpa att hitta småmissar. Gör som du själv tycker är bäst.
Citera
2014-06-22, 20:49
Medlem
kwsss avatar
Får man använda farthållare på uppkörningen? t.ex. på en 50 eller 70väg?
Citera
2014-06-22, 21:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwss
Får man använda farthållare på uppkörningen? t.ex. på en 50 eller 70väg?
Du får använda allt som finns i bilen. Frågan är mer om det är lämpligt, du kommer ha en del saker att tänka på extra mycket och fipplande med inställningar av olika slag under färd kan påverka din körning.
Citera
2014-06-22, 21:59
Medlem
Åhh! Har uppkörning på tisdag och hade en tid för att övningsköra i torsdags
Jag övningskörde till körskolan i familjens bil, vilket gick superbra! Men sedan när jag början lektionen...Alltså herregud! Just den bilen jag fick köra idag, vi är inte bästisar.. Fick minst 10-12 motostopp, bromsen tog sjuukt långt ner och växlarna såååå tröga!
Jag blev mer och mer frustrerad och ledsen då jag vet att jag kan bättre! Sov iofs ca 3-4 timmar den natten så var väl trött. Har en tid för övningsköra bokad imorgon och är rädd att det ska bli likadant igen!
Men varför blir det såhär nu i slutet? Kändes som att jag backade 10 steg bakåt i min körning
Citera
2014-06-23, 08:10
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobleronetjejen
Men varför blir det såhär nu i slutet? Kändes som att jag backade 10 steg bakåt i min körning

Förmodligen är det nerverna som spökar. Min uppkörning var ett jävla skämt, har aldrig kört så uselt i hela mitt liv, det var ju fan pinsamt. Dock såg min inspektör förbi allt mitt fummel och min hjärnslöhet och tycktes se en bra förare långt där inne, djupt inbäddad under en klump med nervositet deluxe. Men! Efter den dagen har jag aldrig kört så uselt igen. Tack och lov.
Citera
2014-06-23, 11:32
Medlem
Det är väldigt svårt att få in högerregeln i ryggmärgen när inte en enda människa i trafiken tillämpar den. När jag stannar och lämnar företräde så kan vi stå där i över trettio sekunder, de stirrar på mig som jag vore en idiot. Efter lång väntan vinkar jag fram dom trots att jag vet att man inte ska det, men det hjälper inte. Min lärare säger envist att jag ska stå kvar och inte köra.

Även på parkeringar gäller väl högerregel? Ta länken nedanför som ett exempel:

Bild: http://i.imgur.com/b4Xg2Mi.jpg

Google maps: https://www.google.se/maps/@57.78041...5V4oiqVd1Q!2e0

På min ritade bild, om jag är den röda bilen, ska jag väl där lämna den blåa företräde? Gör jag fel?
Citera
2014-06-23, 13:06
Medlem
Uppkörningen närmar sig och när jag övningskörde idag hittade jag en situation där jag är lite osäker på hur man ska bete sig:

Körde på en väg där det varken fanns huvudledsskyltar eller "anslutande väg(ar) har väjningsplikt"-skyltar. Vägen var betydligt större än de anslutande vägarna. Självklart vet jag att högerregeln gäller oavsett storleken på vägarna om inget annat anges. Men problemet här var att man kunde se att ungefär varannan av de anslutande vägarna ibland hade skylting ("väjningspliktskylten"), ibland vägmärke ("taggar" på vägen) och ibland både och, som tydde på att de skulle lämna företräde åt de som körde på den vägen jag körde på. Trots detta fanns det ingen skyltar på min väg som upplyste mig om att så var fallet. I vissa fall var det även väldigt svårt att upptäcka dessa skyltar eller vägmärken från min väg (framför allt nästan bortnötta "taggar"). Jag antar att detta helt enkelt är ett fall av bristande skyltning?

Så min fråga är då: Förväntas jag alltid kolla noga in på anslutande vägar för att leta efter dessa skyltar i dessa fall. Eller är det acceptabelt att lämna företräde åt dessa om de kommer från höger eftersom att jag inte har fått några upplysningar om något annat på min väg?

Tack på förhand!
Citera
2014-06-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzque
Det är väldigt svårt att få in högerregeln i ryggmärgen när inte en enda människa i trafiken tillämpar den. När jag stannar och lämnar företräde så kan vi stå där i över trettio sekunder, de stirrar på mig som jag vore en idiot. Efter lång väntan vinkar jag fram dom trots att jag vet att man inte ska det, men det hjälper inte. Min lärare säger envist att jag ska stå kvar och inte köra.

Även på parkeringar gäller väl högerregel? Ta länken nedanför som ett exempel:

Bild: http://i.imgur.com/b4Xg2Mi.jpg

Google maps: https://www.google.se/maps/@57.78041...5V4oiqVd1Q!2e0

På min ritade bild, om jag är den röda bilen, ska jag väl där lämna den blåa företräde? Gör jag fel?
Det är högerregeln som gäller. Det är inte många som verkar använda sig av den men stå på dig och vänta alt visa med en handrörelse att de får åka Många är löjligt osäkra på när högerregeln gäller.
Citera
2014-06-23, 20:03
Medlem
Är det högerregel eller utfartsregel här med tanke på den smått upphöjda asfaltsremsan samt en annan sorts vägmaterial?

https://www.google.se/maps/@57.78055...HshwrvUJ7w!2e0

--------

Även här, är det högerregel eller utfartsregel?

https://www.google.se/maps/@57.78281...XWEWG9X39g!2e0

Har ni några tips på hur man kan avgöra det i situationer som dessa?

I första länken upphör trottoaren att gälla, för att sedan börja igen efter korsningen. Är det då det är högerregel trots den lilla asfaltsremsan som påminner om upphöjd kant(utfartsregel)?

Och sedan som på andra länken, när trottoaren fortsätter över korsningen, att det då blir utfartsregeln?

Hoppas jag förklarade tydligt nog, uppskattar verkligen eran hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in