2014-05-13, 21:55
Bannlyst
uppkörning snart

Hejsan!
Har uppkörning snart, nu den 23e maj!
Undrar vad man bör tänka på mest i uppkörningen för att bli godkänd och vilken ordning är det man ska kolla backspeglarna...
Fått höra man måste följa en viss ordning

Är det sant att trafikverkets golf bilar säger genom en display eller vad det nu än är vilken växel man skall lägga och när?
Citera
2014-05-13, 21:57
Medlem
donaukinds avatar
Ska göra provet imorgon men behöver nog lobotomi för att lära mig det här med datumparkering
Citera
2014-05-13, 22:02
Medlem
autologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Ska göra provet imorgon men behöver nog lobotomi för att lära mig det här med datumparkering

Jämnt datum = förbud att parkera på den sida av gatan som har jämna husnummer, 6,8,10 osv. Och tvärtom på ojämna datum. Vad är så svårt med det?
Citera
2014-05-13, 22:08
Medlem
_killahs avatar
Bilarna har oftast en växelindikator ja, beror självklart på årsmodell. Men du bör kunna köra utan att använda den för mycket, du har annat att titta på än instrumentpanelen.

Kör lugnt och metodiskt, planera din körning.
Citera
2014-05-13, 22:08
Medlem
Termosins avatar
Deras bilar brukar rekommendera en växel utöver den du ligger på. Sedan tar de väldigt hårt på döda vinkeln, se efter noga när man svänger för gående osv. Tydligen kuggar de även ofta folk på att de inte ligger mellan 5-7km/h inom gångfartsområden kring skolor etc.

Körde med detta i bakhuvudet och klarade mig galant. Försök prata med den du kör med för att lätta stämningen lite.
Citera
2014-05-13, 22:09
Medlem
Backspegel - Yttre spegel - döda vinkeln och blunda sen. Det är viktigt att du inte blundar under tiden utan sist i proceduren. De kollar nog mest på hur du sitter och anpassar stolen - man kan bli kuggad på det. Det kan hända att de ber dig utföra en kontroll i typ av att kolla alla lampor och däck, då kan du be instruktören att stå längst bak och kolla på. Annars så boka uppkörningen lokalt och helst på morgonen då det är trafik på motorvägen. Det resulterar i att du kommer få köra på vägar du känner väl. Ta god tid på dig, instruktören kommer inte köra dubbelt pass med dig om du inte hinner visa upp allt på en halvtimme. Lycka till.
Senast redigerad av mladic97 2014-05-13 kl. 22:12.
Citera
2014-05-13, 22:13
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Jämnt datum = förbud att parkera på den sida av gatan som har jämna husnummer, 6,8,10 osv. Och tvärtom på ojämna datum. Vad är så svårt med det?
Ja det fattar jag. Men hur fungerar det om man ska stå över natten och helgdagar?
Citera
2014-05-13, 22:18
Medlem
Jafan89s avatar
Det enda som kräva egentligen är att du kör acceptabelt och inte skapar några onödiga risksituationer, sedan växelindikator? Man känner bilen, motorn och hur den går, att växla vid rätt läge är nästan lika naturligt som att andas och man behöver verkligen ingen indikator för att avgöra detta

Så bara att sätta sig i bilen, slappna av och cruisa runt med lite instruktioner då och då om färdväg så har du sedan det godkänt utan problem.

Ps. Det finns som sagt ingenting att oroa sig över, det enda är farliga situationer som ska undvikas, och det är okej att köra fel, det är okej att få motorstopp osv osv.

Vet att min bror exempelvis fick motorstopp precis framför en rondel under sin, och jag körde helt fel, men det vi hade gemensamt var att vi då bara tog det lugnt och korrigerade utan att hetsa upp sig alls, var bara att lägga om vägen så man fick en annan rutt, och fortsätta åka mot det slutliga målet.
Senast redigerad av Jafan89 2014-05-13 kl. 22:23.
Citera
2014-05-13, 22:21
Medlem
autologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Ja det fattar jag. Men hur fungerar det om man ska stå över natten och helgdagar?

Ska du stå över natten så går du efter morgondagens förbud. Parkerar du på kvällen den 31:a januari så ska du parkera på den sidan av gatan som har jämna husnummer då nästföljande dag är 1. Dvs ojämnt.

Helgdagar står oftast med på en tillägstavla. Annars är dom undantagna tror jag.
Citera
2014-05-13, 22:24
Medlem
Scraps avatar
Det enda tipset du behöver är att titta i speglarna och visa att du tittar. Vid varje inbromsning, kolla backspegeln först. Vid varje sväng, backspegel, sidospegel och döda vinkel. Vet många som misslyckats på just detta.

Ps, det finns den stora tråden för uppkörning, titta där.
Citera
2014-05-13, 22:31
Medlem
Muppers avatar
Stora tråden med mer än 2000 inlägg dög inte?

(FB) Den enda tråden om uppkörning, uppskrivning samt förberedelser inför det

Du är den första medlemmen på flashback som kör bil kanske?

Edit; Backspeglar används för att ha koll på området runt omkring bilen, du kanske ska titta i dom när det är lämpligt att ha koll? <.<
Citera
2014-05-13, 22:40
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolog
Ska du stå över natten så går du efter morgondagens förbud. Parkerar du på kvällen den 31:a januari så ska du parkera på den sidan av gatan som har jämna husnummer då nästföljande dag är 1. Dvs ojämnt.

Helgdagar står oftast med på en tillägstavla. Annars är dom undantagna tror jag.
Tack. Då får vi hoppas att det löser sig imorgon, har inte problem med mycket annat än den där förbannade datumparkeringen och om den här skiten sinkar mig så ja det blir ingen glädje i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in