2014-02-10, 22:36
Medlem
Pyzkos avatar
Imon gäller de! whis me good luck uppkörning o prov med 1 timmes mellanrum, kommer fan kedjeröka då
Citera
2014-02-10, 23:08
Medlem
Ter-minators avatar
Hejsan, börjar bli lite smått nervös. Så här är det, läste igenom halva boken i vintras sen var halkan så långt ifrån så jag tog paus ifrån det. För några veckor sen gick jag in och bokade teori den 18e och uppkörning den 21a. Någon som har tips? Jag är en sådan som bäst lär mig om man pluggar hårt en liten period innan. Har gjort tester på körkortonline.se, där får jag alla rätt! Tänkte börja plugga på GratisTeori.se då de har lite svårare frågor.. Körningen sitter, har kört i ett par år nu..Bara varit lat och inte fixat kortet!

Tacksam för alla tips!! Körningen är kl 10.00, verkar vara rätt bra tid
Citera
2014-02-10, 23:12
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Klarade teorin idag! 58/65 fick jag, uppkörning på fredag!

För er som undrar, det kom ganska många frågor om högerregeln, väjningsplikt och när man ska ha helljus eller halvljus. Det var även en del frågor om reglagen i bilen, t.ex. hur man sätter på parkeringsljuset.

Lycka till alla som har provet kvar att göra!
Grattis!
Visst var det inte så svårt, easy peasy
Min uppkörning är på onsdag, så får önska lycka till oss båda.
Citera
2014-02-11, 00:28
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ter-minator
Hejsan, börjar bli lite smått nervös. Så här är det, läste igenom halva boken i vintras sen var halkan så långt ifrån så jag tog paus ifrån det. För några veckor sen gick jag in och bokade teori den 18e och uppkörning den 21a. Någon som har tips? Jag är en sådan som bäst lär mig om man pluggar hårt en liten period innan. Har gjort tester på körkortonline.se, där får jag alla rätt! Tänkte börja plugga på GratisTeori.se då de har lite svårare frågor.. Körningen sitter, har kört i ett par år nu..Bara varit lat och inte fixat kortet!

Tacksam för alla tips!! Körningen är kl 10.00, verkar vara rätt bra tid
Jag skulle INTE rekommendera dig att plugga på Gratisteori.se, det är väldigt enkla frågor i förhållande till det ''riktiga'' provet enligt mig. De tips jag kan ge dig som gjorde att jag lyckades med provet är
1. Läs HELA boken och anteckna allt som du tycker är svårt eller inte självklart för dig (jag skrev nog 11 sidor anteckningar på datorn).
2. Gör tester, då rekommenderar jag antingen körkortonline.se (där du redan pluggar dårå), bonniers trafikskola (2011 års finns på tpb och den funkade utmärkt för mig), TEO, finns också på piratebay men är lite lättare än bonniers.
3. Plugga på dina anteckningar samt fortsätt gör tester!

Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
Grattis!
Visst var det inte så svårt, easy peasy
Min uppkörning är på onsdag, så får önska lycka till oss båda.
Tack!
Haha närå, visst var jag lite osäker på vissa frågor, men har man pluggat är det faktiskt inte speciellt svårt!

Yes, lycka till!
Citera
2014-02-11, 11:20
Medlem
Pyzkos avatar
Klarade de fucking körkortet
Citera
2014-02-11, 11:41
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag skulle INTE rekommendera dig att plugga på Gratisteori.se, det är väldigt enkla frågor i förhållande till det ''riktiga'' provet enligt mig. De tips jag kan ge dig som gjorde att jag lyckades med provet är
1. Läs HELA boken och anteckna allt som du tycker är svårt eller inte självklart för dig (jag skrev nog 11 sidor anteckningar på datorn).
2. Gör tester, då rekommenderar jag antingen körkortonline.se (där du redan pluggar dårå), bonniers trafikskola (2011 års finns på tpb och den funkade utmärkt för mig), TEO, finns också på piratebay men är lite lättare än bonniers.
3. Plugga på dina anteckningar samt fortsätt gör tester!

Tack!
Haha närå, visst var jag lite osäker på vissa frågor, men har man pluggat är det faktiskt inte speciellt svårt!

Yes, lycka till!
Okej tack, bara att kriga på tills tisdag då
Citera
2014-02-11, 18:09
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko
Klarade de fucking körkortet

Grattis!

Berätta gärna vad du fick göra på uppkörningen också.
Citera
2014-02-11, 19:27
Medlem
?
Senast redigerad av travioli 2014-02-11 kl. 19:32.
Citera
2014-02-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travioli
Någon som har gjort teoriprovet och vet hur lång tid det tar? Jag har bokat prov kl 8.30 och har uppkörning 10.45 i en stad ca 50-60 minuter tror ni jag hinner eller ska jag byta tid? Sedan har jag en fråga om hastighetsbegränsningar, om det är tex 40 på en väg du kör på sedan svänger du i korsningen och inget hastighetsbegränsning märke är uppsatt är det då fortfarande 40 eller är det 50 (alltså inom tätbebyggtområde)?

På teoriprovet får du max 50 minuter på dig, när jag skrev provet tog det 30 min och många i gruppen var då redan klara. Så om du är hyfsat snabb så klarar du dig på 30 min typ, så ja jag tror du hinner med rätt bra marginal på uppkörningen.
Men se till att inte stressa ihjäl dig så att din prestationsförmåga försämras både på teorin och uppkörningen, vilket kan komma till din nackdel(nu snackar jag inte måttlig stress).

Angående hastighetsbegränsningen; jaa det stämmer bra det, 40 är det som gäller.

Lycka till!
Citera
2014-02-11, 22:49
Medlem
Pyzkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yodadog
Grattis!

Berätta gärna vad du fick göra på uppkörningen också.
På min uppkörning fick jag parkera, vänstersväng på landsväg, rondellkörning, vändning på smal landsväg :P
Citera
2014-02-12, 14:23
Medlem
Då var uppkörningen avklarat även den på 1:a försöket! Jävligt skön känsla må jag säga
Citera
2014-02-12, 15:10
Medlem
HeadlessChilds avatar
Klar med körtkortet!

Många som fick körkort idag, grattis!
Jag hade bara uppkörningen kvar idag, gjorde uppskrivningen förra veckan.

Jag fick börja med en yttre säkerhetskontroll, kolla däcken.
Sen fick jag köra inom tätort och utanför tätort. Jag fick även visa att jag kunde manövra bilen genom att backa in på en grusstig och sen köra ut igen. Jag fick köra en hel del i områden där högerreglen gällde.
Vi satt faktiskt totalt 4 i bilen, jag, körläraren, en från trafikverket och en praktikant från trafikverket. Riktigt trevliga killar båda två, riktigt lugna och pedegogiska. Jag kände mig säker bakom ratten med dem i bilen.
Sen när vi parkera på trafikverket igen sa han att jag fick godkänt utan anmärkningar. Det hela gick mycket smidigare än vad jag hade tänkt mig.
Det viktigaste rådet jag kan komma med är att vara 100% uppmärksam hela tiden så kommer det att gå hur bra som helst, fokusera på trafikreglerna och inte "hur du kör". Alltså riktigt överdriva med t.ex. försiktighet när du ska över en järnväg eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in