2018-06-04, 23:30
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vad vet du om Trafikverket som jag inte vet? Skiljer de sig nämnvärt från andra myndigheter?

Och svara gärna på tillägget jag gjorde till förra inlägget: Och även om det nu stämmer, vad är det som säger att TS inte råkat ut för en sådan som snart kommer få sparken?

Menar du, "Att utgå från att alla är rationella eller inte har någon konstig agenda är tämligen irrationellt." Så stämmer det väll bättre in på TS som körde närmast felfritt och ändå inte blev godkänd. Den normala människan går efter regler och riktlinjer, även en uppkörningsman. Vad skulle denna person tjäna på att kugga TS? Han kan ju lika väl få en annan uppkörningsman/uppkörningskvinna som godkänner honom med en felfri uppkörning? Var finns motivet att underkänna TS? Förutom att TS inte hör hemma på Svenska vägar.
Citera
2018-06-04, 23:35
Medlem
Sluta tjafsa. Gör om och gör rätt. Lär dig köra bil. Sedan går det bra. Jag tror att det var en bra inspekör. Tur att du inte fått körkort hittills.
Citera
2018-06-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Menar du, "Att utgå från att alla är rationella eller inte har någon konstig agenda är tämligen irrationellt." Så stämmer det väll bättre in på TS som körde närmast felfritt och ändå inte blev godkänd. Den normala människan går efter regler och riktlinjer, även en uppkörningsman.
Ja, den normala människan går efter regler och riktlinjer. Vad säger att TS uppkörningsman var normal?

Citat:
Vad skulle denna person tjäna på att kugga TS? Han kan ju lika väl få en annan uppkörningsman/uppkörningskvinna som godkänner honom med en felfri uppkörning? Var finns motivet att underkänna TS? Förutom att TS inte hör hemma på Svenska vägar.
Finns massor av tänkbara förklaringar. En är att instruktören helt enkelt inte tar sitt jobb på allvar och har godkänt lite väl många på sistone och måste underkänna någon för att putsa statistiken lite. En annan är att han fick ett ont öga till TS av någon anledning och helt enkelt jävlades.
Citera
2018-06-04, 23:40
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Vad vet du om Trafikverket som jag inte vet? Skiljer de sig nämnvärt från andra myndigheter?

Och svara gärna på tillägget jag gjorde till förra inlägget: Och även om det nu stämmer, vad är det som säger att TS inte råkat ut för en sådan som snart kommer få sparken?

Får man sparken från en statlig myndighet för att man missköter sitt jobb så sitter man självklart inte med samma jobb på samma myndighet ett par år senare.
Får man sparken från en myndighet pga misskötsel så är det i 99% av fallen en garanti på att du satt din fot där som anställd för sista gången...

Jag tror TS fått på hörsägen, någon som sett kontrollanten på ett annat ställe och trott att han fått sparken då han hört TS snacka skit om honom, berättat för TS och sen går TS runt i flera år och tror på den sanningen.

Sen vadå? Jag kan glömma folk jag träffat via jobbet bara för att få en glasklar bild av dom flera år senare. Sen som sagt, dom får en lista, så svårt är det väl inte att tro att även tidigare uppkörningar finns med i deras info...
Senast redigerad av 8bitrage 2018-06-04 kl. 23:45.
Citera
2018-06-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Får man sparken från en statlig myndighet för att man missköter sitt jobb så sitter man självklart inte med samma jobb på samma myndighet ett par år senare.
Får man sparken från en myndighet pga misskötsel så är det i 99% av fallen en garanti på att du satt din fot där som anställd för sista gången...
Du har större förtroende för myndigheter än vad jag har. Dessutom finns det massor av olika sätt att få sparken på.

Sen, om man ska bli lite konspiratorisk, så finns även möjligheten att han har ett jobb för att han vet saker han inte borde veta.
Citera
2018-06-04, 23:44
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ja, den normala människan går efter regler och riktlinjer. Vad säger att TS uppkörningsman var normal?

Finns massor av tänkbara förklaringar. En är att instruktören helt enkelt inte tar sitt jobb på allvar och har godkänt lite väl många på sistone och måste underkänna någon för att putsa statistiken lite. En annan är att han fick ett ont öga till TS av någon anledning och helt enkelt jävlades.

... För att uppkörningsmannen faktiskt har ett yrke, där man bedömmer om personer har kunskaper eller inte att få köra fordon på Svenska vägar. Så du tar en annonym persons utsago, före en utbildad, godkänd, inspekterad och utvärderad person från en statlig myndighet? All sannolikhet talar för myndighetspersonens, om man nu inte är helt bortom diket så att säga. Finns inget mer att skriva för mig.
Citera
2018-06-04, 23:44
Medlem
barkies avatar
Citat:
Du har större förtroende för myndigheter än vad jag har. Dessutom finns det massor av olika sätt att få sparken på.

Sen, om man ska bli lite konspiratorisk, så finns även möjligheten att han har ett jobb för att han vet saker han inte borde veta.

Kanske är så att de är en enormt brist på människor som honom, man får ju vänta på tiderna ett år.
Citera
2018-06-04, 23:46
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kanske är så att de är en enormt brist på människor som honom, man får ju vänta på tiderna ett år.

Inte så stora krav på kontrollanterna faktiskt (ett års utbildning och direkt ut i jobb) så inget dom inte bara kan prångla ut några till i jobb i och ett års väntetid? Senast jag skulle boka uppkörning (för MC som brukar vara ännu svårare så var det 2.5 månads väntetid)
Senast redigerad av 8bitrage 2018-06-04 kl. 23:50.
Citera
2018-06-04, 23:47
Medlem
Citat:
... För att uppkörningsmannen faktiskt har ett yrke, där man bedömmer om personer har kunskaper eller inte att få köra fordon på Svenska vägar. Så du tar en annonym persons utsago, före en utbildad, godkänd, inspekterad och utvärderad person från en statlig myndighet? All sannolikhet talar för myndighetspersonens, om man nu inte är helt bortom diket så att säga. Finns inget mer att skriva för mig.
Jag tar inte TS ord för 100% sant. Vad jag däremot undrar är vad det är som gör dig så säker på att TS har helt fel.

Sannolikhet och statistik verkar du faktiskt inte speciellt bevandrad i om du ursäktar. Misstänker att dina enda kunskaper inom detta fält kommer från gymnasiematten?
Citera
2018-06-04, 23:59
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Jag tar inte TS ord för 100% sant. Vad jag däremot undrar är vad det är som gör dig så säker på att TS har helt fel.

Sannolikhet och statistik verkar du faktiskt inte speciellt bevandrad i om du ursäktar. Misstänker att dina enda kunskaper inom detta fält kommer från gymnasiematten?

Vad har gymnasiematte med det hela att göra? Utbildad på universitet och med öppen syn på världen. Vad som fick mig att reagera på TS inlägg var att han/hon/det direkt ansåg att kuggningen var personlig, utan att ha någon som helst social närvaro, relation eller kontakt med uppkörningsmannen i fråga. VAD jag däremot gör är att dagligen arbeta med människor med lättare utvecklingskador, psykiska åkommor och vet hur dem reagerar på saker som detta, uppkörningar mfl. Det är aldrig deras fel, utan de söker aktivt efter bortförklaringar varför dem misslyckats, då är uppkörningsmannen i fråga enkel att skylla på.

Ingenting blir bättre av att skylla ifrån sig, att skylla på andra. Även om du som försvarar TS har en annan syn på myndigheter, eller vad nu din orsak är, så hjälper det inte TS på något sätt. Däremot skyddar dert oss övriga trafikanter mot bilförare som inte bör vara på vägarna och riskera livet på allt från mig till barnfamiljer.
Senast redigerad av Ptolemaios 2018-06-05 kl. 00:05. Anledning: Tillägg:
Citera
2018-06-05, 00:08
Medlem
miikoss avatar
Det är inte trafikinspeltörens uppdrag att svara på frågor, undantag frågor om själva provet då.Frågor om hur man bör köra osv, får man fråga en trafiklärare om, eller någon annan.

Uppenbarligen så hade din bekant fel, då personen jobbade kvar vid ditt andra körprov.

Helt rätt beslut av trafikinspeltören vid cirkulationsplatsen, när man har kört ett tag så märker man att många blinkar fel eller olika. Många kör ex, efter tredje avfartern blinka vänster, även om man ska svänga höger ut, och vid större cirkulationsplatser så är det ju svårt att se var bilen har åkt in, däför kan det hända att fordon med vänster blinkers byter fil till höger och lämnar cirkulationsplatsen. Det får de göra, de blinkar inte som de ska, men om du åker in så begår du störst fel, eftersom som du har väjningsplikt. Det är säkert rätt att använda dubbelkommandot för bromsen vid sådana situationer.

Det kan även vara så att farten är för hög om man håller 5 km/h under hastigetsbegräsningen, beroende av sikten så kan man behöva gå ner till närmare 10 km/h. Allt beror på situationen, skylten säger bara vilken hastighet som aldrig får överträdas.

Jag är tveksamt till att inspektören skulle ha något hat mot dig, eller ens komma ihåg dig tre år senare.
Citera
2018-06-05, 00:15
Medlem
Citat:
Vad har gymnasiematte med det hela att göra? Utbildad på universitet och med öppen syn på världen.
Väldigt många har en väldigt skev bild av sin egen förmåga att bedöma sannolikheter, så nu frågar jag dig igen om all din kunskap om sannolikhet och statistik kommer från gymnasiet eller om du läst just dessa saker på universitetet. Nu vet jag inte hur mycket tyngd som ligger bakom din siffra på 99.5%, men jag får intrycket av att du förväxlar sannolikheten att en slumpvis vald person blivit felbedömd med att TS blivit det. Eller?

Citat:
Ingenting blir bättre av att skylla ifrån sig, att skylla på andra. Även om du som försvarar TS har en annan syn på myndigheter, eller vad nu din orsak är, så hjälper det inte TS på något sätt. Däremot skyddar dert oss övriga trafikanter mot bilförare som inte bör vara på vägarna och riskera livet på allt från mig till barnfamiljer.
Jag försvarar inte TS. Jag bemöter dåliga argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in