2012-11-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBatman
Ska köra upp i Farsta om drygt två veckor.

Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig av vad gäller denna uppkörningsplats? Har hört allt för många skräckhistorier.

Skräckhistorier? De där skräckhistorierna skulle jag vilja höra. Jag har vart med massor av elever som har klarat sin uppkörning i Farsta. Kom väl förberedd, andas, behåll lugnet, läs av omgivningen i form av andra fordon & vägmärken samt planera i god tid så ska du se att de där skräckhistorierna bara är just.. en historia.
Citera
2012-11-05, 20:04
Medlem
http://i45.tinypic.com/2e2j6tx.png
Förstår inte, borde vara både A och C, svänger man höger stör man ju ändå inte trafiken som kommer från höger? o.o
Citera
2012-11-05, 20:13
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
http://i45.tinypic.com/2e2j6tx.png
Förstår inte, borde vara både A och C, svänger man höger stör man ju ändå inte trafiken som kommer från höger? o.o

Så om någon håller på att göra en omkörning och befinner sig i ditt högra körfällt så ska du bara köra på?
Citera
2012-11-05, 20:18
Medlem
Flashbackuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefish
Jo då, du klarar det nog. Jag låg på ungefär samma resultat som dig på bonniers teoriprov.

Känns som jag skulle behöva nita dig nu.
Citera
2012-11-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-C
Gjorde uppkörningen i onsdags och eftersom jag aldrig hört talas om det förut tänkte jag nämna att jag fick " bromsa effektivt" vilket tydligen betydde allt vad jag kunde. Godkänt blev det i alla fall.

/C

Vad menar du? Kräver körskolan att man ska bromsa effektivt? vad menas med det isf?
Citera
2012-11-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Vad menar du? Kräver körskolan att man ska bromsa effektivt? vad menas med det isf?

Effektiv bromsning är ett annat ord för hård inbromsning.

Saxat från Körkortsportalen;
Effektiv bromsning

Inspektören berättar hur och var bromsningen ska genomföras och säger till när momentet är utfört. Inspektören kommer att se till att bromsningen kan utföras säkert med hänsyn till omgivande trafik. Väglaget avgör vilken hastighet som bromsningen kan utföras i. Om väglaget är gynnsamt utförs den från minst 70 km/tim.

Inspektören observerar din kurshållning och bromsteknik.

Förstår inte din fråga om körskolan kräver det? Kräver vad? Att hård inbromsning ingår på körprovet eller ingår i skolans utbildningsplan?
Citera
2012-11-05, 22:06
Medlem
Rudeknugens avatar
Jag körde upp här om dagen, misslyckades med en vändning då jag valde ett riktigt dåligt ställe. Hjälpte inte att jag gjorde en perfekt vändning 2 minuter senare.

Men jag ska köra upp snart igen, och om jag har protokollet med mig, slipper man då göra vissa/några moment? De som man klarade alltså?
Citera
2012-11-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Så om någon håller på att göra en omkörning och befinner sig i ditt högra körfällt så ska du bara köra på?
Ja juste. tänkte mer på om det inte är nå sån skit
Citera
2012-11-05, 22:14
Medlem
Nermans avatar
Tagit cirka 45 körlektioner och kört ganska mycket privat också men jag känner inte att jag har blivit mjölkad på pengar. Precis bokat min uppkörning nu och jag känner mig nästan redo har tre veckor på mig att köra lite till.

Har svårt med växlingen och måste öva på de
Citera
2012-11-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudeknugen
Jag körde upp här om dagen, misslyckades med en vändning då jag valde ett riktigt dåligt ställe. Hjälpte inte att jag gjorde en perfekt vändning 2 minuter senare.

Men jag ska köra upp snart igen, och om jag har protokollet med mig, slipper man då göra vissa/några moment? De som man klarade alltså?

Ja, om du har tur. Dock beror det ju helt på hur omgivningen ser ut, säg att du blev godkänd på punkt 13, cirkulationsplatser. Det kan ju vara så att inspektören vill åka till centrum, enda vägen till centrum är via en cirkulation.. hur gör du? Vägrar och köra dit, för du blev godkänd på det under förra provet?

Bara för att du blev godkänd då, på just en punkt, betyder det inte att den inte kan komma med på nästa prov.
Citera
2012-11-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudeknugen

Det enda du slipper brukar vara säkerhetskontrollen.
Citera
2012-11-05, 22:50
Medlem
hur gör man enklast för att skilja på vinterdäck och sommardäck. Ska köra upp nu i dagarna och då jag inte vet om det är sommardäck eller vinterdäck så skulle de kännas jävligt jobbigt om jag sitter och tänker att det är okej mönsterdjup på 1.6 millimeter när det borde vara 3.0 millimeter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in