2014-10-17, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loopi
Är väl utfartsregel där? Inte säker dock. Klarade nyss uppkörningen på första försöket så är helt uppe i varv

nej fan. han kommer ju inte från en parkering. grattis! (men fan ta dig samtidigt). har själv den 4. vad fick du göra? svårt? hur länge körde du? hur mycket har du kört i timmar ungefär?
Senast redigerad av saeljaren 2014-10-17 kl. 12:07.
Citera
2014-10-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Körde här nyss

https://www.google.se/maps/@60.48474...Tw!2e0!6m1!1e1

Jag sitter i den svarta bilen och en somalie är på högersida om mig på korsande väg. Han stod bara där så trafikläraren sade "vad gör du kör" men egentligen gäller ju högerregeln här eller hur? Hatar trafiken.

Sen tycker jag att den här korsningen är helt efterbliven.

https://www.google.se/maps/@60.48155...pA!2e0!6m1!1e1

kan de inte bygga tydliga vägar?

Hur är det relevant att det var en somalier, och hur vet du att det var det?

Om du inte hade varit en dum SD-anhängare, hade du förstått att det är utfartsregel som gäller vid parkeringar, och att hen hade väjningsplikt.
Citera
2014-10-17, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Hur är det relevant att det var en somalier, och hur vet du att det var det?

Om du inte hade varit en dum SD-anhängare, hade du förstått att det är utfartsregel som gäller vid parkeringar, och att hen hade väjningsplikt.

Så du menar att den där vägen är en parkering? Är du efterbliven? Vart ser du väjningsplikten?
Citera
2014-10-17, 14:58
Medlem
Citat:
nej fan. han kommer ju inte från en parkering. grattis! (men fan ta dig samtidigt). har själv den 4. vad fick du göra? svårt? hur länge körde du? hur mycket har du kört i timmar ungefär?

Okej, ja jag kan ha fel! Jag körde mycket landsväg och motorväg. Var inte så svårt alls. Har kört till och från med farsan i 1 år. Sen började jag på körskola i augusti och idag klarade jag uppkörningen. Så tog cirka 2 månader på körskola och jag tog 13 lektioner. Själva provet tog 45 minuter ungefär. Fick backa runt hörn också och vända på väg.
Citera
2014-10-17, 15:31
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Så du menar att den där vägen är en parkering? Är du efterbliven? Vart ser du väjningsplikten?

Titta på kantstenen i marken... finns det ingen är det en korsning och då gäller högerregeln om inget annat anges, finns det kantsten som det gör i detta fall är det en utfart och således gäller utfartsregeln, behövs inte skyltas med väjningsplikt, utan regeln gäller.
Den andra situationen är ju glasklar svängningsregel som gäller förutsatt att det är åt vänster du ska, sen är det ju bara att titta på påbudsskylten vilken sida av den du ska köra.

Vilken trafikskola i Blge går du på?
Citera
2014-10-17, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
Titta på kantstenen i marken... finns det ingen är det en korsning och då gäller högerregeln om inget annat anges, finns det kantsten som det gör i detta fall är det en utfart och således gäller utfartsregeln, behövs inte skyltas med väjningsplikt, utan regeln gäller.
Den andra situationen är ju glasklar svängningsregel som gäller förutsatt att det är åt vänster du ska, sen är det ju bara att titta på påbudsskylten vilken sida av den du ska köra.

Vilken trafikskola i Blge går du på?

Okej tackar. Har inte läst det i boken att man ska titta på någon kantsten i alla fall.

Går på YA
Citera
2014-10-17, 19:18
Medlem
Dum fråga antagligen, men hur gör man när man tankar egentligen? Tänker på en bemannad station. Går man bara in och säger "Tja jag ville tanka på nummer 4" exempelvis?
Citera
2014-10-17, 20:36
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Okej tackar. Har inte läst det i boken att man ska titta på någon kantsten i alla fall.

Går på YA
Nä det står inte i boken, men det är sånt som din trafiklärare skall upplysa dig om, men jag är inte förvånad att det inte har skett när jag ser vilken skola du går på.
Citera
2014-10-17, 20:39
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Dum fråga antagligen, men hur gör man när man tankar egentligen? Tänker på en bemannad station. Går man bara in och säger "Tja jag ville tanka på nummer 4" exempelvis?
Du lyfter handtaget till det du skall tanka, bensin/diesel/E85 trycker på knappen som brukar sitta bredvid som det står "betala i kassa" på, då sätter personalen på pumpen och du kan tanka.
När du är klar går du in och säger vilken pump du har tankat på och betalar, Klart!
Citera
2014-10-17, 21:16
Bannlyst
Citat:
Nä det står inte i boken, men det är sånt som din trafiklärare skall upplysa dig om, men jag är inte förvånad att det inte har skett när jag ser vilken skola du går på.

lol. Har du gått på den skolan?
Senast redigerad av saeljaren 2014-10-17 kl. 21:35.
Citera
2014-10-17, 21:42
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
lol. Har du gått på den skolan?
Hahaha, nej, när jag tog körkort var inte YA påtänkta ens
Känner några som nyligen tagit körkort där och de var inte alls nöjda med den skolan.
Citera
2014-10-17, 21:51
Bannlyst
Citat:
Hahaha, nej, när jag tog körkort var inte YA påtänkta ens
Känner några som nyligen tagit körkort där och de var inte alls nöjda med den skolan.

Hmm... Okej. Har väl ingenting att direkt jämföra med. Vilken är bäst då? Json?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in