2014-06-19, 16:16
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
PHUUU! Orkade inte läsa hela litanian, vill bara säga att Bibeln påstår inte att jorden skulle vara endast 6000 år, däremot att människan är det.

Bibeln är inte en vetenskaplig lärobok, men när den rör sådant som omfattas av vetenskapen så är den alltid sanningsenlig. T.ex. när människan har i årtusenden funderat på vad hela världen (jorden) är placerad på så hae det förekommit olika förklaringar, t.ex. att jorden skulle vila på en jättes (titans) axlar, eller att jorden vilar på ryggen av en enorm köldpadda som i sin tur simmar i någotslags kosmiskt urhav etc... Vad säger Bibeln då? det finns olika skriftställen som förklarar jordens form, och även på vad jorden är placerad. T.ex. Job 26: 7:"Han (Gud) spänner norden över det tomma, hänger jorden på tomma intet". T.ex. Jes. 40:22 talar om "jordens rund".

Litanian? På vilket sätt menade du att texten rörde sig om en bön om bot?

Om du inte själv orkar bemöda dig med att läsa ett inlägg på några paragrafer som staplar bevis för att bibeln har fel. Hur kan du då själv ha mage att begära att andra ska orka läsa bibeln? Om inte, varför använder du den då som källa?

Fruktansvärt oseriöst med attityden "Jag orkar inte läsa din text därför har du fel!".
Citera
2014-06-19, 16:43
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
PHUUU! Orkade inte läsa hela litanian, vill bara säga att Bibeln påstår inte att jorden skulle vara endast 6000 år, däremot att människan är det.

Kan det inte vara så att ni misstolkar bibeln och att den kanske säger att människan är äldre?
Tänker att ifall det finns en gud som vill ge alla en rimlig chans att komma till himlen/paradiset/nirvana eller var man nu kommer till. Är det inte dumt då att gud även låter all vetenskap peka på något som motsäger bibeln? Gud, om han finns, borde väl förstå att en förnuftig människa inte skulle kunna ta hans ord på allvar isåfall. Är inte det ett orimligt krav att lägga på sina älskade skapelser? Eller är vi tillbaka på att en naiv tro krävs och sen löser sig allt.
Citera
2014-06-19, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Gud, om han finns, borde väl förstå att en förnuftig människa inte skulle kunna ta hans ord på allvar isåfall. Är inte det ett orimligt krav att lägga på sina älskade skapelser? Eller är vi tillbaka på att en naiv tro krävs och sen löser sig allt.

Du vet; när apologeter inbillar sig att dom kan komme undan med pseudo-rationalism försökar dom det, annars brukar det bli det beprovade (men enfaldiga) "trostestet".

Dom hoppas väl att ingen bemärkar att dom sittar på två stolar.
Citera
2014-06-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du vet; när apologeter inbillar sig att dom kan komme undan med pseudo-rationalism försökar dom det, annars brukar det bli det beprovade (men enfaldiga) "trostestet".

Dom hoppas väl att ingen bemärkar att dom sittar på två stolar.

DuBogomil, som är så bra och inteligen, vad är den sanna läran?
Citera
2014-06-20, 10:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Nu finns det ingen "sann lära" (~i betydelsen "absolut sanning") i min världsbild eller terminologi, så du får det som är den närmaste parallel: Rationell, relativistisk verklighets-sökande och -beskrivande av det observerbara kosmos, som opererar med stora sannolikheter; dock utan att vara kategorisk exklusiv. D.v.s. att t.ex. extrakosmisk metafysik, etik och estetik inte automatisk är uteslutna frän denna världsbild och dennas metodologi, men kan fungera som tandem-partnere.

Beklagar omständligheten i denna definition av min världsbild och mina "verktyg", jag försökar försäkra mig emot kryphåls-sökande.

Jag går gärna i detalj omkring detta på mer lämplig tråd. T.ex. kan tråden "Är bibeln sann" emå vara en sån tråd.
Citera
2014-06-20, 11:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nu finns det ingen "sann lära" (~i betydelsen "absolut sanning") i min världsbild eller terminologi, så du får det som är den närmaste parallel: Rationell, relativistisk verklighets-sökande och -beskrivande av det observerbara kosmos, som opererar med stora sannolikheter; dock utan att vara kategorisk exklusiv. D.v.s. att t.ex. extrakosmisk metafysik, etik och estetik inte automatisk är uteslutna frän denna världsbild och dennas metodologi, men kan fungera som tandem-partnere.

Beklagar omständligheten i denna definition av min världsbild och mina "verktyg", jag försökar försäkra mig emot kryphåls-sökande.

Jag går gärna i detalj omkring detta på mer lämplig tråd. T.ex. kan tråden "Är bibeln sann" emå vara en sån tråd.
Har du inte lyssnat till The Gospel according to MeanME?
Det är en sann lära det.

Får önska dig en trevlig midsommar!
Citera
2014-06-20, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nu finns det ingen "sann lära" (~i betydelsen "absolut sanning") i min världsbild eller terminologi,

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har du inte lyssnat till The Gospel according to MeanME?
Det är en sann lära det.

"Shoot that out" med Smedjan. Jag vill inte komme i korselden.

Citat:
Får önska dig en trevlig midsommar!

Tack det samma, bäste med-hedning.
Senast redigerad av Bogomil 2014-06-20 kl. 11:45.
Citera
2014-06-23, 19:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Absolut, så snart du gett belägg för att jorden är 6000 år gammal, och att översvämningen som beskrivs i bibeln ens har inträffat om så än bara som en enorm vattenpelare lokalt någonstans i Mellanöstern.
Jag har inte påstått att jorden är 6000 år gammal. Jorden är mycket äldre är 6000 år.

Att du inte förstår hur vattnet kunde hållas på plats är inget argument för att Noas översvämning inte har inträffat. Nej, det har inte inträffat någon global översvämning som vissa tror.
Citera
2014-06-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inte påstått att jorden är 6000 år gammal. Jorden är mycket äldre är 6000 år.

Att du inte förstår hur vattnet kunde hållas på plats är inget argument för att Noas översvämning inte har inträffat. Nej, det har inte inträffat någon global översvämning som vissa tror.

http://www.popularhistoria.se/artiklar/den-stora-floden/
Citera
2014-06-23, 21:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
http://www.popularhistoria.se/artiklar/den-stora-floden/

Läs nedan varför Noas flod var lokal:

Citat:
The Genesis Flood - Why the Bible Says It Must be Local

Conclusion
This paper has shown that the Bible declares the Genesis flood to be local in extent, though universal in its judgment of humans (with the exception of Noah and his family). The evidence presented here is purely biblical, although a strong case could also be given for extra-biblical reasons. A global interpretation of the Genesis flood requires that certain non-flood-related verses of the Bible contradict each other. In addition, a global interpretation of the Genesis flood would require the Genesis text to contradict itself. The lack of global references in the book of Genesis through chapter 11 (with the exception of Genesis 1), reveals that all the early events of Genesis occurred in a small geographic area. In addition, an examination of the original Hebrew text of the Genesis flood passage demonstrates that the global wording of our English translations misrepresents the original intent of the account. Your assignment at this point is to re-read the Genesis flood text with the words "land" or "people" (depending upon the context) substituted where for the word "earth." When you are finished, you will discover a remarkably different flood account than what you have read before.

http://www.godandscience.org/apologetics/localflood.html
Citera
2014-06-23, 21:51
Medlem
Citat:
Nu finns det ingen "sann lära" .

Då är det kört för oss p g a den globala uppvärmningen.
Citera
2014-06-23, 21:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

OM gud skapade andra människor innan Adam och Eva så har jag ju rätt iaf eftersom människan då ÄNDÅ är äldre än 6000 år. Så du har fel oavsett.
Ingen har väl påstått att människan är 6000 år? Det enda som påstås är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Ingen har heller påstått att Adam och Eva var de första hominiderna.

Citat:
Korrekt. Men då är inte längre Adam och Eva inte längre de första människorna och hela poängen är borta.
Varför skulle poängen vara borta? Det enda skrifterna påstår är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Det kan ha funnits andra hominider som skapades innan Adam och Eva.

Citat:
Haha och det var ditt bästa bevis? Läs vad jag skrev igen, jag ger många, många anledningar till varför kontexten pratar om hela jorden.
Du menar att när Bibeln använder ordet "jorden" så betyder det alltid hela jorden? Då vill jag veta hur du tolkar denna vers:
"My punishment is greater than I can bear, Behold, Thou hast driven me out this day from the face of the earth; and from thy face shall I be hid; and I shall be a fugitive and a vagabond in the earth; and it shall come to pass that everyone that findeth me shall slay me." (Genesis 4:13‑14)

Om jorden i detta fall betyder hela jorden, då vill jag veta hur Cain blev utkastad från Tellus? vilken planet landade han på isf? Du ser, jorden i detta fall betyder inte hela jorden. Jag hoppas att du är övertygad att jorden inte alltid behöver betyda hela jorden. Att det står att jorden blev översvämmad kan lika gärna syfta till ett landområde, eller hur?

Citat:
Vilket då måste syfta på Ararat eftersom det var där han landade.
Återigen, han landade inte på Ararat. Det fanns inget som hette Arrarat berget när Bibeln skrevs. Arrat var ett område vilket jag har bevisat för dig. Arken landade i ett bergområde och Cudi berget är det troligaste alternativet. Vänligen se mina tidigare inlägg.

Citat:
Ur ett rimligt perspektiv kan det inte heller överleva ett år under vatten. Att bibeln svamlar är inte mitt problem, det är ditt.
Nej, ett träd kan inte leva under vatten under ett år. Det har jag heller inte heller påstått. Trädet överlevde troligen pga av att vattnet inte täckte hela världen.
Citat:
Snälla, sluta nu. Jag har förklarat på tusen olika sätt varför din förklaring inte håller. Vad mer ska jag göra? Ok ett sista:

1. Det står så här:
Efter de 150 dagarna började vattnet minska. På sjuttonde dagen i sjunde månaden blev arken stående på Araratbergen. Vattnet fortsatte hela tiden att minska, och när den tionde månaden kom, på första dagen i månaden, blev bergens toppar synliga

Där står det klart och tydligt att bergstopparna blev synliga först efter att arken stått still i mer TVÅ JÄVLA MÅNADER! BergsTOPPARNA. TOPPARNA! Du tror inte han borde ha sett dem lite tidigare om han strandat vid bergskedjans fot???

2. Det står så här:
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden

Om han inte var högst upp i ett jävla berg, hur kunde fågeln inte hitta någon annanstans att landa?

1. Att bergstopparna blev synliga är inget argument för att det har skett en global översvämning. Argumentet fungerar lika bra för en lokal.

2. Om du kan visa att en duva kan klarar av att flyga över hela jorden utan att vila, så har du rätt att det var en global översvämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in