Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
OM gud skapade andra människor innan Adam och Eva så har jag ju rätt iaf eftersom människan då ÄNDÅ är äldre än 6000 år. Så du har fel oavsett.
Ingen har väl påstått att människan är 6000 år? Det enda som påstås är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Ingen har heller påstått att Adam och Eva var de första hominiderna.
Citat:
Korrekt. Men då är inte längre Adam och Eva inte längre de första människorna och hela poängen är borta.
Varför skulle poängen vara borta? Det enda skrifterna påstår är att Adam och Eva skapades för ca 6000 år sedan. Det kan ha funnits andra hominider som skapades innan Adam och Eva.
Citat:
Haha och det var ditt bästa bevis? Läs vad jag skrev igen, jag ger många, många anledningar till varför kontexten pratar om hela jorden.
Du menar att när Bibeln använder ordet "jorden" så betyder det alltid hela jorden? Då vill jag veta hur du tolkar denna vers:
"My punishment is greater than I can bear, Behold, Thou hast driven me out this day from the
face of the earth; and from thy face shall I be hid; and I shall be a fugitive and a vagabond in the earth; and it shall come to pass that everyone that findeth me shall slay me." (Genesis 4:13‑14)
Om jorden i detta fall betyder hela jorden, då vill jag veta hur Cain blev utkastad från Tellus? vilken planet landade han på isf? Du ser, jorden i detta fall betyder inte hela jorden. Jag hoppas att du är övertygad att jorden inte alltid behöver betyda hela jorden. Att det står att jorden blev översvämmad kan lika gärna syfta till ett landområde, eller hur?
Citat:
Vilket då måste syfta på Ararat eftersom det var där han landade.
Återigen, han landade inte på Ararat. Det fanns inget som hette Arrarat berget när Bibeln skrevs. Arrat var ett område vilket jag har bevisat för dig. Arken landade i ett bergområde och Cudi berget är det troligaste alternativet. Vänligen se mina tidigare inlägg.
Citat:
Ur ett rimligt perspektiv kan det inte heller överleva ett år under vatten. Att bibeln svamlar är inte mitt problem, det är ditt.
Nej, ett träd kan inte leva under vatten under ett år. Det har jag heller inte heller påstått. Trädet överlevde troligen pga av att vattnet inte täckte hela världen.
Citat:
Snälla, sluta nu. Jag har förklarat på tusen olika sätt varför din förklaring inte håller. Vad mer ska jag göra? Ok ett sista:
1. Det står så här:
Efter de 150 dagarna började vattnet minska. På sjuttonde dagen i sjunde månaden blev arken stående på Araratbergen. Vattnet fortsatte hela tiden att minska, och när den tionde månaden kom, på första dagen i månaden, blev bergens toppar synliga
Där står det klart och tydligt att bergstopparna blev synliga först efter att arken stått still i mer TVÅ JÄVLA MÅNADER! BergsTOPPARNA. TOPPARNA! Du tror inte han borde ha sett dem lite tidigare om han strandat vid bergskedjans fot???
2. Det står så här:
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden
Om han inte var högst upp i ett jävla berg, hur kunde fågeln inte hitta någon annanstans att landa?
1. Att bergstopparna blev synliga är inget argument för att det har skett en global översvämning. Argumentet fungerar lika bra för en lokal.
2. Om du kan visa att en duva kan klarar av att flyga över hela jorden utan att vila, så har du rätt att det var en global översvämning.