Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Nej jag hade inte fel. Det var faktiskt en falsk dikotomi. Du antog att det bara fanns två alternativ men jag förklarade för dig (se tidigare inlägg) att det fanns flera alternativ.
Nej, nej, nej. Jag skrev att vi VET (i all väsentlighet som ordet VET har en betydelse) att människan är 6000 år gammal. Jag pratar om praktisk kunskap, om vetenskapliga jävla fakta som alla över 10 i IQ och levnadsår förstår. Jag sa inget om att man inte kan hitta på en fånig ad hoc-förklaring (och det var inte heller meningen att exkludera möjligheten), det får du göra så mycket du vill, men ingen kommer ta dig på allvar.
DESSUTOM: OM gud skapade andra människor innan Adam och Eva så har jag ju rätt iaf eftersom människan då ÄNDÅ är äldre än 6000 år. Så du har fel oavsett.
Citat:
Jag vet inte när Adam och Eva skapades
Men du vet ATT de skapades? Hur då?
Citat:
men det utesluter inte möjligheten att Gud skapade andra människor eller människoliknande varelser innan Adam och Eva.
Korrekt. Men då är inte längre Adam och Eva inte längre de första människorna och hela poängen är borta.
Citat:
Hur jag kom fram till att jorden betyder en region i versen? Om du läser tex Genesis 4:14 så betyder jorden ett landområde, eller hur?
Behold, thou hast driven me out this day from the face of the earth; and from thy face shall I be hid; Genesis 4:14
Observera att jag inte menar att jorden endast betyder landområde, det KAN betyda hela jorden beroende på sammanhanget.
Om du även läser Genesis 8:13 så menas jorden inte hela jorden, annars betyder det att hela jorden blev torr vilket inte stämmer givetvis.
By the first day of the first month of Noah's six hundred and first year, the water had dried up from the earth. Noah then removed the covering from the ark and saw that the surface of the ground was dry. Genesis 8:13
Haha och det var ditt bästa bevis? Läs vad jag skrev igen, jag ger många, många anledningar till varför kontexten pratar om hela jorden.
Citat:
Texten kan ju även syfta till det högsta berget i regionen där Noa befann sig på.
Vilket då måste syfta på Ararat eftersom det var där han landade.
Citat:
Ur Noas perspektiv täckte vattnet ju alla berg inom Noas synfält. Det behöver inte betyda att vattnet täckte alla berg över hela världen. Så står det inte i texten.
Vilket inte berör mitt "6000 m hög vertikal vattenvägg"-argument öht.
Citat:
Om man ska se berättelsen ur ett rimligt perspektiv så kan olivträd inte överleva på 6000 m, eller hur? Det är även väldigt kallt vid så höga höjder.
Ur ett rimligt perspektiv kan det inte heller överleva ett år under vatten. Att bibeln svamlar är inte mitt problem, det är ditt.
Citat:
För det första, det står inte i texten att arken landade på berget Ararat. Texten säger bara att den landade i "Mountains of Ararat" översatt till "Araratbergen". Att Ararat syftar till en region finner du i versen 51:27:
“call together against her the kingdoms of Ararat, Minni, and Ashchenaz”.:
Ararat är benämningen för det gamla kungadömet Urartu och berget Ararat härstammar troligen från namnet Urartu. Läs mer
här.
Det finns många berg i denna region, bland annat finns berget Cudi beläget söder om Turkiet. Läs mer
här varför berget Cudi är den rätta landningsplatsen för arken.
Varför vattnet inte rann undan har med hur terrängen är formad. Se
här.
Snälla, sluta nu. Jag har förklarat på tusen olika sätt varför din förklaring inte håller. Vad mer ska jag göra? Ok ett sista:
1. Det står så här:
Efter de 150 dagarna började vattnet minska. På sjuttonde dagen i sjunde månaden blev arken stående på Araratbergen. Vattnet fortsatte hela tiden att minska, och när den tionde månaden kom, på första dagen i månaden, blev bergens toppar synliga
Där står det klart och tydligt att bergstopparna blev synliga först efter att arken stått still i mer TVÅ JÄVLA MÅNADER! BergsTOPPARNA. TOPPARNA! Du tror inte han borde ha sett dem lite tidigare om han strandat vid bergskedjans fot???
2. Det står så här:
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden
Om han inte var högst upp i ett jävla berg, hur kunde fågeln inte hitta någon annanstans att landa?