2014-06-17, 10:24
Medlem
MeanMEs avatar
Och all denna underbara vetenskapliga fakta skjuter troende undan med att Gud såg till att det skulle se ut så för att pröva ens tro .
Citera
2014-06-17, 10:43
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och all denna underbara vetenskapliga fakta skjuter troende undan med att Gud såg till att det skulle se ut så för att pröva ens tro .

Det hoppas jag verkligen!
Citera
2014-06-17, 11:22
Medlem
Megatrons avatar
Sen får man inte glömma argumentet -2,18 miljarder kristna kan inte ha fel!!

Spelar det någon roll vad vetenskapsmän och fakta säger? Har ni inte redan bestämt er för att det som står i Bibeln är det som är korrekt så att ingen annan information är viktig? Det gör att ni ställer er kritiska (utan att kunna motbevisa) till allt som säger emot er tolkning av bibeln.

Varför känner ni att ni ens behöver delta i diskussionen ifall ni ändå bara refererar till en bok som bara ni tror på? Och dessutom när man pekar på andra religösa alternativ (ej Bibeln) tycks det uppfattas som löjligt.

Trams säger jag.
Senast redigerad av Megatron 2014-06-17 kl. 11:30.
Citera
2014-06-17, 17:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ja. Det finns empiriska belägg för evolution. Jesus H. Christ! Det finns till och med empiriska belägg för evolution genom naturligt urval.
Du säger att det finns empiriska belägg för evolution? Vänligen demonstrera hur mutationer och naturligt urval kan skapa/producera(eller valfritt ord) en människa? Om du säger att det tar för långt tid att visa, så får du gärna visa mig en datorsimulation som visar att en människa kan utvecklas från en encellig organism med hjälp av mutationer och naturligt urval.
Citera
2014-06-17, 18:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du säger att det finns empiriska belägg för evolution? Vänligen demonstrera hur mutationer och naturligt urval kan skapa/producera(eller valfritt ord) en människa? Om du säger att det tar för långt tid att visa, så får du gärna visa mig en datorsimulation som visar att en människa kan utvecklas från en encellig organism med hjälp av mutationer och naturligt urval.
Läs månadens Illustrerad Vetenskap tror jag det var där får du ju svar denna månaden på en av dina tidigare frågor kring övergången från encelliga till flercelliga organismer som man nu lyckats simulera och studera i realtid i ett laboratorium.

Men det är kanske inte intressant längre utan du måste flytta fram fronten lite .
Hela människan skall simuleras nu...

Vetenskapen kommer att segra i den striden bara så du vet.
Dags att droppa kreationismen nu, lille du.
Citera
2014-06-17, 18:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Absolut, så snart du gett belägg för att jorden är 6000 år gammal, och att översvämningen som beskrivs i bibeln ens har inträffat om så än bara som en enorm vattenpelare lokalt någonstans i Mellanöstern.
Citera
2014-06-17, 18:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Absolut, så snart du gett belägg för att jorden är 6000 år gammal, och att översvämningen som beskrivs i bibeln ens har inträffat om så än bara som en enorm vattenpelare lokalt någonstans i Mellanöstern.
Den översvämningen är troligen den som skedde när Bosporen rämnade och Medelhavet strömmade in i Svarta havet ~5600 BC.
Citera
2014-06-18, 00:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag kan försöka. Kan du avstå från att hitta på din egen logik?

Det KAN det vara, men det behöver inte vara det. Jag använde det inte på det sättet. Du hade faktiskt fel (du var inte ens på planen), och det var mitt sätt att påpeka det. Ohyfsat möjligtvis, men inte ologiskt.
Nej jag hade inte fel. Det var faktiskt en falsk dikotomi. Du antog att det bara fanns två alternativ men jag förklarade för dig (se tidigare inlägg) att det fanns flera alternativ.

Citat:
Haha, du menar alltså att Adam och Eva inte är de första människorna längre? Du läser minsann bibeln på ditt eget sätt, du....
Jag vet inte när Adam och Eva skapades men det utesluter inte möjligheten att Gud skapade andra människor eller människoliknande varelser innan Adam och Eva.
Citat:
Vem dog och gjorde dig till överste bibeltolkare?

Om du läser framför allt de fetstilade delarna av vad jag skrev så finns det oerhört många tydliga tecken på att det rör sig om en global händelse.

Och hur kom du fram till denna tolkning? Lite extra bra på hebreiska?
Hur jag kom fram till att jorden betyder en region i versen? Om du läser tex Genesis 4:14 så betyder jorden ett landområde, eller hur?

Behold, thou hast driven me out this day from the face of the earth; and from thy face shall I be hid; Genesis 4:14

Observera att jag inte menar att jorden endast betyder landområde, det KAN betyda hela jorden beroende på sammanhanget.

Om du även läser Genesis 8:13 så menas jorden inte hela jorden, annars betyder det att hela jorden blev torr vilket inte stämmer givetvis.

By the first day of the first month of Noah's six hundred and first year, the water had dried up from the earth. Noah then removed the covering from the ark and saw that the surface of the ground was dry. Genesis 8:13

Citat:
Men snälla nån, det står ju KLART OCH TYDLIGT att vattnet redan efter 40 dagar var högre än det HÖGSTA BERGET och sedan steg i 150 dagar till....
Texten kan ju även syfta till det högsta berget i regionen där Noa befann sig på. Ur Noas perspektiv täckte vattnet ju alla berg inom Noas synfält. Det behöver inte betyda att vattnet täckte alla berg över hela världen. Så står det inte i texten.

Citat:
1. Att bibeln inte fattar något om träd är ditt problem, inte mitt.

2. Oavsett OM det var en lokal översvämning, känner du till många olivträd som klarar ett år under vatten? Inte?

Citat:
Jag upprepar frågan du inte tycks vilja bemöta:
Ararat, som arken ska ha strandat på (oavsett var på berget, det spelar ingen roll), är vid sin högsta punkt 5 137 m högt. Efter fyrtio dagar var arken 7 meter över det. Sen steg vattnet i YTTERLIGARE 150 dagar. Låt oss räkna JÄVLIGT snällt och säga att det var 6000 m vatten. Hur menar du att det vattnet inte rann åt sidan in på alla marker runt omkring? Höll gud upp en vertikal 6 km hög vattenvägg?
För det första, det står inte i texten att arken landade på berget Ararat. Texten säger bara att den landade i "Mountains of Ararat" översatt till "Araratbergen". Att Ararat syftar till en region finner du i versen 51:27:
“call together against her the kingdoms of Ararat, Minni, and Ashchenaz”.:

Ararat är benämningen för det gamla kungadömet Urartu och berget Ararat härstammar troligen från namnet Urartu. Läs mer här.

Det finns många berg i denna region, bland annat finns berget Cudi beläget söder om Turkiet. Läs mer här varför berget Cudi är den rätta landningsplatsen för arken.

Varför vattnet inte rann undan har med hur terrängen är formad. Se här.
Senast redigerad av kunskap1 2014-06-18 kl. 00:38.
Citera
2014-06-18, 00:48
Medlem
Citat:
Nej jag hade inte fel. Det var faktiskt en falsk dikotomi. Du antog att det bara fanns två alternativ men jag förklarade för dig (se tidigare inlägg) att det fanns flera alternativ.

Jag vet inte när Adam och Eva skapades men det utesluter inte möjligheten att Gud skapade andra människor eller människoliknande varelser innan Adam och Eva.

Hur jag kom fram till att jorden betyder en region i versen? Om du läser tex Genesis 4:14 så betyder jorden ett landområde, eller hur?

Behold, thou hast driven me out this day from the face of the earth; and from thy face shall I be hid; Genesis 4:14

Observera att jag inte menar att jorden endast betyder landområde, det KAN betyda hela jorden beroende på sammanhanget.

Om du även läser Genesis 8:13 så menas jorden inte hela jorden, annars betyder det att hela jorden blev torr vilket inte stämmer givetvis.

By the first day of the first month of Noah's six hundred and first year, the water had dried up from the earth. Noah then removed the covering from the ark and saw that the surface of the ground was dry. Genesis 8:13

Texten kan ju även syfta till det högsta berget i regionen där Noa befann sig på. Ur Noas perspektiv täckte vattnet ju alla berg inom Noas synfält. Det behöver inte betyda att vattnet täckte alla berg över hela världen. Så står det inte i texten.

Om man ska se berättelsen ur ett rimligt perspektiv så kan olivträd inte överleva på 6000 m, eller hur? Det är även väldigt kallt vid så höga höjder.

För det första, det står inte i texten att arken landade på berget Ararat. Texten säger bara att den landade i "Mountains of Ararat" översatt till "Araratbergen". Att Ararat syftar till en region finner du i versen 51:27:

Ararat är benämningen för det gamla kungadömet Urartu och berget Ararat härstammar troligen från namnet Urartu. Läs mer här.

Det finns många berg i denna region, bland annat finns berget Cudi beläget söder om Turkiet. Läs mer här varför berget Cudi är den rätta landningsplatsen för arken.

Det spelar väl ingen roll hur långt ner på berget arken strandade? Det säger väl inget om hur hög vattennivån var när den var som högst?
Citera
2014-06-18, 08:39
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Om man ska se berättelsen ur ett rimligt perspektiv så kan olivträd inte överleva på 6000 m, eller hur? Det är även väldigt kallt vid så höga höjder.

Om det nu är som du säger: Vari består miraklet?
Citera
2014-06-18, 09:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Om det nu är som du säger: Vari består miraklet?

Hehe ja, plötsligt tvingas även guden att följa naturlagarna. Humor.
Citera
2014-06-18, 10:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej, nej, nej. Jag skrev att vi VET (i all väsentlighet som ordet VET har en betydelse) att människan är 6000 år gammal. Jag pratar om praktisk kunskap, om vetenskapliga jävla fakta som alla över 10 i IQ och levnadsår förstår. Jag sa inget om att man inte kan hitta på en fånig ad hoc-förklaring (och det var inte heller meningen att exkludera möjligheten), det får du göra så mycket du vill, men ingen kommer ta dig på allvar.

DESSUTOM: OM gud skapade andra människor innan Adam och Eva så har jag ju rätt iaf eftersom människan då ÄNDÅ är äldre än 6000 år. Så du har fel oavsett.

Citat:
Jag vet inte när Adam och Eva skapades

Men du vet ATT de skapades? Hur då?

Citat:
men det utesluter inte möjligheten att Gud skapade andra människor eller människoliknande varelser innan Adam och Eva.

Korrekt. Men då är inte längre Adam och Eva inte längre de första människorna och hela poängen är borta.

Citat:

Haha och det var ditt bästa bevis? Läs vad jag skrev igen, jag ger många, många anledningar till varför kontexten pratar om hela jorden.

Citat:
Texten kan ju även syfta till det högsta berget i regionen där Noa befann sig på.

Vilket då måste syfta på Ararat eftersom det var där han landade.

Citat:
Ur Noas perspektiv täckte vattnet ju alla berg inom Noas synfält. Det behöver inte betyda att vattnet täckte alla berg över hela världen. Så står det inte i texten.

Vilket inte berör mitt "6000 m hög vertikal vattenvägg"-argument öht.

Citat:

Ur ett rimligt perspektiv kan det inte heller överleva ett år under vatten. Att bibeln svamlar är inte mitt problem, det är ditt.

Citat:

Snälla, sluta nu. Jag har förklarat på tusen olika sätt varför din förklaring inte håller. Vad mer ska jag göra? Ok ett sista:

1. Det står så här:
Efter de 150 dagarna började vattnet minska. På sjuttonde dagen i sjunde månaden blev arken stående på Araratbergen. Vattnet fortsatte hela tiden att minska, och när den tionde månaden kom, på första dagen i månaden, blev bergens toppar synliga

Där står det klart och tydligt att bergstopparna blev synliga först efter att arken stått still i mer TVÅ JÄVLA MÅNADER! BergsTOPPARNA. TOPPARNA! Du tror inte han borde ha sett dem lite tidigare om han strandat vid bergskedjans fot???

2. Det står så här:
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden

Om han inte var högst upp i ett jävla berg, hur kunde fågeln inte hitta någon annanstans att landa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in