2014-06-17, 00:26
Medlem
StuGs avatar
Tino är briljant - han har inte bara på fötterna, han framför det med en skärpa och finess man gärna skulle se i riksdagen också:

Citat:
Ursprungligen postat av Tino Sanandaji
DN har haft mycket otur med sin Norrlandsrapportering på sistone. Boden och Sandviken är väl flyover-country för hipsterjournalister på Söder, och de udda typerna som bor där är ‘the other’.

Få stenugnsbagerier, bara en massa älgar och dumvulgära LO-arbetare som mobbar invandrare och skryter om det. Varför skulle det väcka varningssignaler att en brandman från Boden öppnar sitt rasistiska hjärta för främmande invandrare på flygplan? Hur ska vi kunna avgöra om det är plausibelt att en fattig kommun i vildmarkerna nånstans däruppe nära nordpolen går med en halv miljard i överskott från flyktingar eller inte?

Metasarkastisk får han "The Other" rakt i solar plexus...
Citera
2014-06-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
De tekniska landvinningarna driver planeten samman kulturellt, vilket gör att toppskikten hos respektive nation slutligen har lättat ankar ifrån gammeltidens grumliga insjö och nu istället drivs av förändringens friska vind ut på de sju haven där Star Trek samhället skymtas vid horisonten. En tjugofemåring i en Solsidanlänga med mamma socionomen och pappa politikern eller vadhelst tycker sig ha mer gemensamt med Erykah Badu än med Ultima Thule. Spelar ingen roll om hon bor i yttersta norden eller ej. Samma sak gäller neråt i samhällshierarkin också. Popkulturen känner inga gränser, och den har format våra unga sedan The Beatles steg upp på scen. Hela "maskineriet" ifrån vanligt folk via hipsters och kultursektor och media och politik upp till absoluta toppen tänker idag på det här sättet. Känner på det här sättet, med olika nyansskillnader.

Den enda linjen för var och en som vill bevara den rent materiella och etniska stabiliteten i väst är att hänga med på den här seglatsen, för om vi utesluter Mad Max liknande resurskollaps eller jätteasteroid som skickar oss tillbaka till stenåldern så drivs vi av en vind för stark för att kryssa emot. Vad man måste göra är att vrida rodret ur händerna på en horisontblind kapten och dra ner ett par segel genom att gång på gång hamra hem att i-ländernas resurser skall ut i världen, där de gör nytta, inte att världens alla nödlidande rent fysiskt skall förflyttas upp till nordliga breddgrader där deras närvaro skadar både miljön och i-världens kapacitet att lyfta utvecklingsländerna upp.

Samma godhet, men effektivare metoder.

Det där med internationella eliter som är mer befryndade inbördes än med sina underlydande folk är förvisso inget nytt utan snarare regel historiskt. Den europeiske bonden hade sällan mer ont av herremannen med ett främmande namn eller utseende än han hade av den som krävde tribut och underkastelse på hans eget språk. I en europeisk kontext är det först när "böndernas" nationella gemenskap och solidaritet är tillräckligt stark att stirra makten i vitögat som adeln fått maka på sig. Ingen demokrati utan naturligt känd sammanhållning.

Däremot kommer nog de hoppfulla globalisterna och elitisterna in spe, bli varse att det är en konkurrensfördel att tillhöra ett starkt etniskt "vi". Det är en slags förbjuden illiberal reglering av den mellanmänskliga frihandel av status, kontakter och tjänster som alla i princip borde ta avstånd från - alla andra alltså.

Det där med marknadsmässig godhetskapitalism som du är inne på är också mycket viktigt och en fruktbar ingång i debatten. Tidigare i tråden skrev jag:

Citat:
Liberalism, frihandel och kapitalism i sin globalistiska skepnad dikterar ju med självklarhet att en verksamhet har sin rätta, optimala plats. Det går att odla kaffe i Sverige med växthus och uppvärmning - men det är ett oförsvarligt resursslöseri. Liksom det gick att bygga skepp och sy billiga skjortor förr, men inte längre. En utveckling som är god, inte dålig.

Om man ser på svensk godhetsindustri ur ett kapitalistiskt konkurrensperspektiv kan ett flyktingboende för ensamkommande i Borlänge inte tävla med ett i Kandahar på långa vägar. Det afghanska löpande bandet kan generera ofantligt mycket större moralkapital i form av förbättrade liv och förverkligade drömmar per skattekrona. Detta på grund av ett komparativt mycket lågt kostnadsläge och nära tillgång till "naturresursen" lidande människor.

Riskkapitalisten i godhet skulle ur samma miljard kronor kunna ta ut 95% vinst om kvoten fylls i Mogadishu istället för Stockholm. Faktum är att det nog inte finns någon verksamhet som är mindre lämpad att utföra i Sverige än att hjälpa mänskligheten.

Detta är ju en agenda jag driver - ja, jag skulle faktiskt säga att det är en bärande del av den medvetna konspiration att forma Sverige som jag filar på. Hittills går det sådär.
Citera
2014-06-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tino är briljant - han har inte bara på fötterna, han framför det med en skärpa och finess man gärna skulle se i riksdagen också:

Metasarkastisk får han "The Other" rakt i solar plexus...

Tino hade verkligen varit en drömvärvning för ett nybildat/reformerat borgerligt parti som ville ha min röst.
Citera
2014-06-17, 01:11
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det där med internationella eliter som är mer befryndade inbördes än med sina underlydande folk är förvisso inget nytt utan snarare regel historiskt. Den europeiske bonden hade sällan mer ont av herremannen med ett främmande namn eller utseende än han hade av den som krävde tribut och underkastelse på hans eget språk. I en europeisk kontext är det först när "böndernas" nationella gemenskap och solidaritet är tillräckligt stark att stirra makten i vitögat som adeln fått maka på sig. Ingen demokrati utan naturligt känd sammanhållning.

Däremot kommer nog de hoppfulla globalisterna och elitisterna in spe, bli varse att det är en konkurrensfördel att tillhöra ett starkt etniskt "vi". Det är en slags förbjuden illiberal reglering av den mellanmänskliga frihandel av status, kontakter och tjänster som alla i princip borde ta avstånd från - alla andra alltså.

Det där med marknadsmässig godhetskapitalism som du är inne på är också mycket viktigt och en fruktbar ingång i debatten. Tidigare i tråden skrev jag:

Detta är ju en agenda jag driver - ja, jag skulle faktiskt säga att det är en bärande del av den medvetna konspiration att forma Sverige som jag filar på. Hittills går det sådär.
Det historiska perspektivet är på sätt och vis rätt, men det finns ju saker som skiljer sig åt också. Eliten har inget att vinna på att själva redogöra för sina liv - och sina önskemål. Förr delegerades det bara vertikalt neråt och så var det inte mycket mer med det. Men nu har vi den här högljudda (oftast inflyttade mobben som kallas "södermalmsbon") mobben, som precis som all medelklass försöker anamma överklassens manér. Men det sker med krediter. Det ska köpas sekelskifteslägenhet med fiskbensparkett och resor till smältdegeln New York - vänorten man så mycket och gärna försöker efterlikna. Vad de stackars fåren inte förstår är att de egentligen är livegna fabriksarbetare som vävarna på 1700-talet i Stockholm. Du höjer inte rösten, istället sänker man blicken och faller in i ledet. Du producerar din dagliga kvot. Skillnaden är väl att den historiska anfadern till den moderna storstadsmänniskan inte skulle skriva hem och berättar hur dumma i huvudet släktingarna på landet är för de har inte "fattat". Men som den nya tuffa killen som precis har blivit invigd i coola gänget måste, och det är väl omöjligt att hindra med alla nya möjligheter för informationsspridning, han slänga sig med jargongen inför sina gamla mesiga polare, visa upp sina nya ideal som egentligen inte är ämnade neråt i hierarkin. Eller, det var inte ämnat förr. Nu är det själva syftet. Så många som möjligt ska vilja köpa den nya livsstilen men det kommer inte från "de där uppe" utan från syskon, kusinen eller bästa kompisen som är precis som jag men som bor i innerstan och hänger med, "in the know" så att säga.
Citera
2014-06-17, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det är belagt att Erlander, som var en i många stycken praktiskt man, hade oro för sådant. Men man bör också betänka den vänstervåg som rådde vid tiden, och som hjälpte S i valet -68, men missgynnade dem fram på 70-talet. Palme hade andra visioner och omfattade andra ideologiska grundantaganden. Som så ofta när vi skall förklara den svenska samhällskollapsen så kommer vi tillbaka till Palme. Han var ideolog mer än strateg, men han var å andra sidan alldeles våldsamt mycket ideolog.

Palme var tämligen öppen med sina ideologiska ställningstaganden, även i det chilenska fallet. Måhända fanns det i hans närhet människor som tänkte som du antydde, kanske därför att det "låg i tiden". Men grundmotivet kan omöjligen ha varit valstrategiskt, ty då skulle man förmodligen valt att locka hit någon annan grupp istället, fler greker eller juggar kanske. Att ta hit chilenare från andra sidan jorden kan som jag ser det enbart förklaras med ideologisk förblindning.
Jag menade som sagt inte att det låg ett valstrategiskt motiv bakom, snarare att han kan ha fått idén till ett efteråt. 1973 var ju två år innan mångkulturbeslutet och tre år innan S ändrade reglerna så att andra än konventionsflyktingar skulle få asyl. Man slussade chilenare direkt från svenska ambassaden till Sverige. Verkar ha varit spontant och improviserat utan någon egentlig koppling till dåvarande flyktingpolitik. Det togs emot väl, låg rätt i tiden, svenska vänstern lyssnade på Victor Jara och var allmänt engagerad i Sydamerika. Kan ha sänkt trösklar och planterat idéer hos både politiker och opinion.
Citera
2014-06-17, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det bör påpekas, som jag gjort tidigare, att folket klarade sig bra genom att alliera sig med kungen och därmed balansera elitens makt. Om vi hade haft ett liknande statskick idag som på 1600-talet så hade vi inte befunnit oss i den här situationen, med massinvandring och statsfeminism. Demokratin är ett sätt att beröva folket makt. Om vi inte visste att demokratin har sina rötter i antiken så hade man kunnat gissa att den uppfanns av adeln som ett sätt att krossa alliansen mellan folket och kungen.
Citera
2014-06-17, 09:54
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag sitter just och läser Arnstberg & Sandelins Invandring och mörkläggning II. Där försöker man, tämligen väl efter vad jag kan bedöma, reda ut bakgrund och orsaker till mångkulturbesluten.
Arnstberg/Sandelin övertygar ganska bra i senaste boken:

. Man utreder Frankfurtskolan som ursprung för mångkulturalismen (s 314f)
. Man skriver om svensk nationalism som ett vapen mot mångkulturalismen (s 177f)

Så där ja, det artar sig liksom. Ner med kulturmarxism, fram för nationalism. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv
Citera
2014-06-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Har de senaste veckorna lyssnat en hel del på SR P1. Det är helt bisarrt vilken propagandamaskin man håller igång. Vart och vartannat inslag tar upp rasism, diskriminering, förtryck, etc. Det maler på som om det inte fanns något annat som är viktigt för allmänheten. Damerna på P1 verkar totalt ha förlorat verklighetskontakten.

Håller helt med, det har verkligen fullkomligen exploderat efter EU-valet. Jag lyssnar en del under dagen men nu börjar det bli riktigt jobbigt. Igår eftermiddag var det OBS med en skådis som var i skolor och upplyste om rasism, idel känslo- och noll tankeargument. Sedan UR bildningsbyråns serie om rasism med oemotsagda intersektionalitetsresonemang och hatbrottsundersökningar, mycket känslor och lite siffror även här. Och så följde ett drama om två syriska systrar med anknytning till Wien. Jag tycker fortfarande att termer som propagandamaskin och lögnfabriker är kontraproduktiva i politisk debatt då man framstår som haverist om man använder dem, men ska man lägga undan retoriska hänsyn är det faktiskt dess rätta namn.

En liten ljusglimt var att Medierna hade med Tinos kritik av Sanviken/PwC-debaclet, men
* Den direktsända versionen hade dåligt ljud, dvs når inte de äldre P1-lyssnare som inte har koll på internet och lyssnar på radio live.
* Tino gör sig inte så bra i tal.
* Vad värre är framställdes det som om man går plus minus noll på invandringen. Positiva eller plussiffror kan säkert stämma de år man får etableringsbidrag, men varför sades inget om långsiktiga prognoser? Malmö och Södertälje har ju längre erfarenhet av hög invandring, kanske ska kolla lite på deras resultat.
* Tino passade inte på att säga emot Nabilas töntiga floskel om att människor inte får prislappas. De MÅSTE prislappas i bugetar, annars kan man inte bedriva vård, försäkringsbolag, invandringspolitik eller annat. Något som låter självklart och vackert kan vara hur fel som helst om man bara tänker längre än näsan räcker.

EDIT: Tinos inlägg med stenugnsbagerierna och älgarna var verkligen briljant. Samtidigt kan jag inte säga att jag ser fram emot fler liknande sågningar, jag ser snarare fram emot den dag personer som Tino är med och styr.
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-06-17 kl. 10:30.
Citera
2014-06-17, 10:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
* Tino passade inte på att säga emot Nabilas töntiga floskel om att människor inte får prislappas. De MÅSTE prislappas i bugetar, annars kan man inte bedriva vård, försäkringsbolag, invandringspolitik eller annat. Något som låter självklart och vackert kan vara hur fel som helst om man bara tänker längre än näsan räcker.

Ja, det går ju inte att gå till ett försäkringsbolag och be att få en gratis livförsäkring med hänvisning till att människor inte får prislappas. Det enda alternativet är att bestämma att ingen får ges något värde alls, så att vi blir jämlika i vår värdelöshet.
Citera
2014-06-17, 11:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ca år 2000 satt Göran Persson i TV eller radio och tänkte högt och beklagade sig över den borgerliga regeringens oansvariga beslut att släppa in så många flyktingar under Jugoslavien-kriget.
Aj då...
Han fick naturligtvis löpa gatlopp i media, tills han slutligen gått med på den obligatoriska botgöringsintervjun:
"Göran Persson, har Sverige tagit emot för mycket flyktingar?"
Med en likgiltig stämma svarade Persson naturligtvis: "Nej, Sverige har inte tagit emot för mycket flyktingar."

Och Bildt förklarade inför partikamrater att han varit tvungen att ta emot alla flyktingar, annars skulle Westerberg ha spräckt regeringen.

Om nu inte ens dessa två tunga svenska politiker - statsministrar - egentligen inte velat medverka till eländet, undrar man vad det är för ett Frankensteins monster som invandringspolitiken har utvecklats till i vårt arma land.

Har du någon källa till, att "Bildt förklarade inför partikamrater att han varit tvungen att ta emot alla flyktingar, annars skulle Westerberg ha spräckt regeringen"? Eller är det muntliga uppgifter, från någon som berättat?

Ledande svenska s.k. journalister har utsett sig själva till ett slags väktarråd... de har gett sig själva vetorätt och därmed har de tagit makten över den politiska diskussionen. När någon politiker eller tjänsteman - eller någon vanlig medborgare - säger eller skriver något, som de ogillar så startas ett drev och den misshaglige får löpa gatlopp... tills denne backat.

Ledande svenska s.k. journalister har därmed stort (ibland avgörande) inflytande över, vilken politik som förs och hur myndigheter kan (eller inte kan) utföra sina arbetsuppgifter,

-----

Senska s.k. journalisters roll liknar Irans väktarråds:

Citat:
Väktarrådet ... är en självständig icke-folkvald institution i det iranska statsskicket och består av sex mullor (troslärda) samt sex jurister. ... Väktarrådet har en central kontrollerande roll i Irans politik då den godkänner kandidater till de folkvalda institutionerna parlamentet ... Detta råd, ... har bland annat som uppgift att värna mot lagstiftning och andra förslag som kan vara 'skadliga' för statsskicket. (min fetstil)

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ktarr%C3%A5det
Senast redigerad av Meiji 2014-06-17 kl. 11:28.
Citera
2014-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag menade som sagt inte att det låg ett valstrategiskt motiv bakom, snarare att han kan ha fått idén till ett efteråt. 1973 var ju två år innan mångkulturbeslutet och tre år innan S ändrade reglerna så att andra än konventionsflyktingar skulle få asyl. Man slussade chilenare direkt från svenska ambassaden till Sverige. Verkar ha varit spontant och improviserat utan någon egentlig koppling till dåvarande flyktingpolitik. Det togs emot väl, låg rätt i tiden, svenska vänstern lyssnade på Victor Jara och var allmänt engagerad i Sydamerika. Kan ha sänkt trösklar och planterat idéer hos både politiker och opinion.

Möjligen. Ibland sammanfaller ideologi med slumpen. Hade det varit ideologiskt otänkbart med chilenska flyktingar i Sverige, så hade så klart Harald Edelstam inte fått för sig att skeppa flyktingar hit, utan kanske till Cuba istället. Men den ideologiska marken tycks ha beretts "väl" redan sedan halva 60-talet.
Citera
2014-06-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Arnstberg/Sandelin övertygar ganska bra i senaste boken:

. Man utreder Frankfurtskolan som ursprung för mångkulturalismen (s 314f)
. Man skriver om svensk nationalism som ett vapen mot mångkulturalismen (s 177f)

Så där ja, det artar sig liksom. Ner med kulturmarxism, fram för nationalism. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv

Instämmer. Jag är inte klar än, men både bokens disposition och innehåll är hittills välavvägt. Man har uppenbarligen inte skyggat för ett antal omdiskuterade och kontroversiella moment i problematiken. Bitvis är det faktiskt som att läsa ett längre resonemang på Flashback, men i bokform. Det är inte utan att jag drar efter andan ibland och funderar över deras mod. De är uppenbart väl pålästa inom både relevant forskning och aktuell debatt, inte minst utanför åsiktskorridoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in