Citat:
Ursprungligen postat av
Bovelius
Har de senaste veckorna lyssnat en hel del på SR P1. Det är helt bisarrt vilken propagandamaskin man håller igång. Vart och vartannat inslag tar upp rasism, diskriminering, förtryck, etc. Det maler på som om det inte fanns något annat som är viktigt för allmänheten. Damerna på P1 verkar totalt ha förlorat verklighetskontakten.
Håller helt med, det har verkligen fullkomligen exploderat efter EU-valet. Jag lyssnar en del under dagen men nu börjar det bli riktigt jobbigt. Igår eftermiddag var det OBS med en skådis som var i skolor och upplyste om rasism, idel känslo- och noll tankeargument. Sedan UR bildningsbyråns serie om rasism med oemotsagda intersektionalitetsresonemang och hatbrottsundersökningar, mycket känslor och lite siffror även här. Och så följde ett drama om två syriska systrar med anknytning till Wien. Jag tycker fortfarande att termer som propagandamaskin och lögnfabriker är kontraproduktiva i politisk debatt då man framstår som haverist om man använder dem, men ska man lägga undan retoriska hänsyn är det faktiskt dess rätta namn.
En liten ljusglimt var att Medierna hade med Tinos kritik av Sanviken/PwC-debaclet, men
* Den direktsända versionen hade dåligt ljud, dvs når inte de äldre P1-lyssnare som inte har koll på internet och lyssnar på radio live.
* Tino gör sig inte så bra i tal.
* Vad värre är framställdes det som om man går plus minus noll på invandringen. Positiva eller plussiffror kan säkert stämma de år man får etableringsbidrag, men varför sades inget om långsiktiga prognoser? Malmö och Södertälje har ju längre erfarenhet av hög invandring, kanske ska kolla lite på deras resultat.
* Tino passade inte på att säga emot Nabilas töntiga floskel om att människor inte får prislappas. De MÅSTE prislappas i bugetar, annars kan man inte bedriva vård, försäkringsbolag, invandringspolitik eller annat. Något som låter självklart och vackert kan vara hur fel som helst om man bara tänker längre än näsan räcker.
EDIT: Tinos inlägg med stenugnsbagerierna och älgarna var verkligen briljant. Samtidigt kan jag inte säga att jag ser fram emot fler liknande sågningar, jag ser snarare fram emot den dag personer som Tino är med och styr.