2014-08-13, 11:00
Medlem
Jag läste med förfäran dagens blogginlägg av Karl-Olov Arnstberg. Han visar sig nämligen vara en rasist på riktigt och med en lång historia som sådan. Se http://morklaggning.wordpress.com/blogg/

Med sina böcker tillsammans med Sandelin så har Arnstberg intagit en betydelsefull position i kampen för en alternativ invandrarpolitik. Men med den här typen av inlägg devalverar han sig själv. SD har i alla fall fattat läget och håller sig långt borta från den riktiga rasismen.

Inom forskarsamhället så är f ö nog den allmänna ståndpunkten den att det är för små skillnader mellan mänskliga grupper för at det skall vara korrekt att tala om ras. Ullenhag har alltså genetikerna på sin sida när han hävdar att ras är en social konstruktion.

Snart kommer ”svenska” jihad-krigare att återvändande till våra utanförskapsomåden. Unga män med gedigna kunskaper om hur man sätter skräck i en hel befolning. Några utstuderade mord och de lokala gangsterbanden ansluter sig till jihadkrigarna. Med bas i gettona man kan man slå till mot statsmaktens centrala funktioner. Vår redan försvagade stat förlorar sitt våldmonopol.

I denna synnerligen allvarliga situation bör nog rasfrågan lämnas därhän. Det gäller att samla alla goda krafter.

Något om mig själv: Jag har följt denna tråd sedan start och är imponerad över den kvalité som man lyckas hålla. Jag vet inte om jag har så mycket av värde att tillföra själv. Under alla omständigheter har jag inte vågat.

Jag har en ledande befattning inom det allmänna. Skulle det komma ut att jag deltar i ett forum som detta blir jag nog omplacerad samma dag. Så med hjälp av Countermail, Tor och en VPN-tunnel (samt en dedicerad PC) så har jag nu tagit mig samman och registrerat ett konto på FB.
Citera
2014-08-13, 11:44
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En Moderat som inte rättar in sig i ledet.
Kanske för sent att plocka bort henne från valsedlarna?

Moderat vill förbjuda tiggeri

Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Ask markerar direkt:

http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/i...ri_3818176.svd

Aftonbladet uppmärksammar det hela. De har inte tagit med den vanliga moralistiska övertonen i kritiken mot Magnusson, de vill bara få fram att partiet inte stödjer henne. Många politiker tror nog att de kan plocka en del personkryss om de förespråkar tiggeriförbud. Frågan är bara hur många väljare som går på det utspelet när det kommer från en sjuklöverpolitiker.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle19355527.ab
Citera
2014-08-13, 12:04
Medlem
Bo Frank tycker till om debattartikeln:
Citat:
Det dröjde inte många sekunder efter det att Cecilia Magnusson pubhlicerat sin artikel på DN debatt innan partiets info avdelning skickade ut avståndtagande och förklarade den rätta läran. Cecila hade uyppenbarligen gjort misstaget att lyssna på sina väljare. Yttrerst ovanligt att en riksdagsledamot går ut på dett sättet. Jag tycker det är starkt. Skall vi vara ett stort parti måste olika åsikter få rymmas. Risken är väl nu att Cecilia har påbörjat sin ökenvandring. Men vi kanske blir rätt många där.
http://bofranksdagbok.blogspot.se/
Citera
2014-08-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlee
Jag läste med förfäran dagens blogginlägg av Karl-Olov Arnstberg. Han visar sig nämligen vara en rasist på riktigt och med en lång historia som sådan. Se http://morklaggning.wordpress.com/blogg/

Med sina böcker tillsammans med Sandelin så har Arnstberg intagit en betydelsefull position i kampen för en alternativ invandrarpolitik. Men med den här typen av inlägg devalverar han sig själv. SD har i alla fall fattat läget och håller sig långt borta från den riktiga rasismen.

Inom forskarsamhället så är f ö nog den allmänna ståndpunkten den att det är för små skillnader mellan mänskliga grupper för at det skall vara korrekt att tala om ras. Ullenhag har alltså genetikerna på sin sida när han hävdar att ras är en social konstruktion.
[...]
I denna synnerligen allvarliga situation bör nog rasfrågan lämnas därhän. Det gäller att samla alla goda krafter.

Välkommen som skribent. Arnstberg har bränt de flesta broarna för länge sedan. Huruvida det finns raser eller inte är som jag förstått det en definitionsfråga, och diskuteras i något subforum. Jag blir inte lika förfärad, själv efterlyser jag mest konsekvens; vill man behålla rasbegreppet för att undersöka och förebygga vitas diskriminering av mörka, ska man få undersöka omvända maktförhållanden - t.ex. om mörka förtrycker vita ibland, eller om mörka oftare begår brott.
Men visst bör rasfrågan lämnas därhän tills vidare för invandringskritiker, nu gäller det att bidra till en tillnyktring i svensk politik.
Citera
2014-08-13, 12:13
Medlem
Citat:

Snart kommer ”svenska” jihad-krigare att återvändande till våra utanförskapsomåden. Unga män med gedigna kunskaper om hur man sätter skräck i en hel befolning. Några utstuderade mord och de lokala gangsterbanden ansluter sig till jihadkrigarna. Med bas i gettona man kan man slå till mot statsmaktens centrala funktioner. Vår redan försvagade stat förlorar sitt våldmonopol.

I politisk mening är det säkert klokt att bortse från rasfrågan, men i vetenskaplig mening är det nödvändigt att vara ärlig med hur sakernas tillstånd ser ut. Men även om det är naturvetenskapligt önskvärt att ibland dela in i raser (eller haplo-grupper eller vad det nu heter), så betyder det inte att man politiskt behöver ringakta vissa raser och framhålla andra. Enligt min uppfattning är Arnstberg inte rasist, därför även om han konstaterar att naturvetarna använder rasindelningar, så värderar han inte raserna olika - vilket är själva kärnpunkten i rasism.

Så, du kan nog lugnt läsa vidare det han skriver, ty det är både lärt och balanserat, och han och Sandelin har gjort Sverige en oerhörd tjänst genom både böcker, artiklar och blogg.

Citat:
Något om mig själv: Jag har följt denna tråd sedan start och är imponerad över den kvalité som man lyckas hålla. Jag vet inte om jag har så mycket av värde att tillföra själv. Under alla omständigheter har jag inte vågat.

Jag har en ledande befattning inom det allmänna. Skulle det komma ut att jag deltar i ett forum som detta blir jag nog omplacerad samma dag. Så med hjälp av Countermail, Tor och en VPN-tunnel (samt en dedicerad PC) så har jag nu tagit mig samman och registrerat ett konto på FB.

Det är fler än du tror som i även bokstavlig mening ser sig om över axeln, innan de loggar in på Flashback. Men vi behöver både läsa och skriva, för egen och andras skull.

Välkommen!
Citera
2014-08-13, 12:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Välkommen!

Jag har nu läst blogginlägget och jag kan inte utläsa, det du påstår, nämligen att Karl-Olov Arnstberg

Citat:
visar sig .. vara en rasist på riktigt

med en lång historia som sådan

Arnstberg beskriver forskningsläget och avslutar:

Citat:
Jag stöder inte den forskning som ovan beskrivits men jag är inte heller beredd att argumentera mot den. Anledningen är att jag ingenting vet (i ordets vetenskapliga mening). Jag kan naturligtvis säga vad jag anser är trovärdigt, men då landar jag ju återigen i mina egna åsikter.

Det jag vill ha sagt handlar inte om ras och intelligenskvot utan det handlar om det vansinniga i att dagens proffstyckare får gehör för sitt begreppsförtryck. Om vi bekämpar viktiga vetenskapligt förankrade begrepp blir vi kanske politiskt/moraliskt mer högstående men tyvärr, vi blir också dummare.

Begreppsfattigdom och politiskt nyspråk leder till ett sämre politiskt förstånd, sämre politiska beslut och ett sämre samhälle.

Men du kanske inte läste längre än till att Karl-Olov Arnstberg rel. tidigt i inlägget skrev:

Citat:
Begreppet ras refererar till något som alla kan se och som inte går att bortförklara. Ställ en svensk, en inuit och en aboriginer bredvid varandra, så blir dessa skillnader mycket tydliga. Hur många människoraser det finns och vad som kännetecknar dem handlar inte om åsikter utan är en naturvetenskaplig fråga.

Alla kan se skillnaden mellan en inuit och en aborigin - liksom alla kan se skillnaden mellan en bofink och en grönfink.

Det är inte en "åsikt" att bofinkar och grönfinkar ser olika ut - och det är inte heller en "åsikt" att inuiter och en aboriginer ser olika ut.

-----

PS Här är en LÄNK som svar på en invändning, som kanske någon kan ha...
Citera
2014-08-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Bo Frank tycker till om debattartikeln:

http://bofranksdagbok.blogspot.se/
Det är många som skriker ut sin avsky på nätet (av självhävdelsebehov, inte empati) och vill slå ifrån sig det som Magnusson har tvingats komma till insikt om: Det hänger ett ultimatum i luften. Om inte sjuklövern styr upp detta (och asylinvandringen) blir det SD som inkasserar. Det går inte att fly undan det.

Många försöker fly ändå, precis som när de fastnat i lyxfällan: Pengarna är slut, skulderna är enorma och de står inför att betala eller flytta och låta fogden ta prylarna. Det finns inget tredje alternativ där man kan slippa betala men ändå behålla allt.

Likadant funkar PK-opinionen: Tiggarna ska få finnas, asylinvandringen ska vara rekordstor och ohanterlig men ingen ska bli förbannad över det. Inget sjuklöverparti ska få föreslå SD-inspirerad politik, men SD ska helst försvinna samtidigt. Detta tredje alternativ existerar inte. Tiggeriförbud och asylstrypning är oundvikliga. Sluta drömma om att kunna välja bort det. Festen är över. Det ni har att välja på är om kronofogden SD ska komma ta väljarna från ert lag eller om sjuklövern ska börja amortera på en ansvarsfull politik.
Citera
2014-08-13, 12:56
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Moderaternas partiledning tar avstånd från förslaget att förbjuda tiggeri. Men av flera moderata lokalpolitiker får Cecilia Magnusson stöd. Partiledningen via den vice ordföranden och justitieministern Beatrice Ask var snabbt ute och gjorde klart att förslaget inte överensstämmer med partiets linje.

Men flera profilerade moderater uttrycker sitt stöd för Cecilia Magnusson.

”Att ge kommuner möjlighet att förbjuda tiggeri som polisen i Hälsingland önskat
är rimligt”, skriver riksdagsledamoten Lars Beckman på twitter.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/m-p...iggeriforslag/

Är det tiggeriet som till slut ändrar diskursen i den svenska debatten om invandringen? Varför är tiggeriet en så het fråga i den svenska debatten? Förmodligen beror det på att det kan bli den första fronten som mångkulturförespråkarna tvingas backa från politiskt. Det finns ett stort folkligt stöd för ett förbud, och skulle politikerna börja lyssna på väljarna istället för medieeliten kan det bli ett sluttande plan när det gäller invandringen och dess konsekvenser för det svenska samhället. Kan man göra det ena kan man även göra det andra. Att skicka hem kriminella utlänningar kanske inte är så komplicerat trots allt.
Citera
2014-08-13, 13:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En Moderat som inte rättar in sig i ledet.
Kanske för sent att plocka bort henne från valsedlarna?

Moderat vill förbjuda tiggeri

Hon verkar stå som andra namn på Göteborgslistan.

http://www.val.se/val/val2014/valsed...ar.html#id0001

Någon som vet, om det finns ngr *formella* hinder för moderaterna att utesluta henne och trycka nya valsedlar?
Citera
2014-08-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hon verkar stå som andra namn på Göteborgslistan.

http://www.val.se/val/val2014/valsed...ar.html#id0001

Andra namn i Göteborg, no less. Det här kan bli intressant.
Citera
2014-08-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Välkommen som skribent. Arnstberg har bränt de flesta broarna för länge sedan. Huruvida det finns raser eller inte är som jag förstått det en definitionsfråga, och diskuteras i något subforum. Jag blir inte lika förfärad, själv efterlyser jag mest konsekvens; vill man behålla rasbegreppet för att undersöka och förebygga vitas diskriminering av mörka, ska man få undersöka omvända maktförhållanden - t.ex. om mörka förtrycker vita ibland, eller om mörka oftare begår brott.
Men visst bör rasfrågan lämnas därhän tills vidare för invandringskritiker, nu gäller det att bidra till en tillnyktring i svensk politik.

Ja, snarare bör det diskuteras vad det innebär att det väller in folk vars föräldrar är kusiner sedan ett par tusen år tillbaka.
Citera
2014-08-13, 18:43
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:

Ta en pilsner och softa ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in