Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Vilken sorts nationalism förespråkar de? Är det "öppen svensk entitet" eller den traditionella, holistiska varianten?
Jag kan inte svara på det i detalj. Men jag tycker Arnstberg/Sandelin i "Invandring och mörkläggning II" går ganska långt för att vara skriven av skribenter med etablissemangsbakgrund (och inte sedvanlig högerbakgrund).
Man ger till exempel denna reservation inför nationalismen, men parat med en uppskattning av densamma:
Citat:
Nationalism må i sina patologiska former vara ett monster, men den är inte desto mindre det främsta instrument som står till mänsklighetens förfogande, för skapandet av ett demokratiskt rättssamhälle... (s 178)
Sedan kommer denna hyllning:
Citat:
Det är vår övertygelse inte bara att nationalism i grunden är en positiv och för invånarna i ett land sammanhållande kraft, utan också att bejakandet av den egna demokratiska staten i det långa loppet är nödvändigt, för att landet ska kunna försvaras mot attacker från andra och fientligt sinnade nationer och inte falla sönder genom en illa förstådd och illa kontrollerad massinvandring.” (s 181)
I övrigt citerar man Vilhelm Mobergs lågmälda men dock nationalistiska pamflett "Svensk strävan" från 1941. Och man citerar den Gustav Vasa som sa "varen svenske". Man polemiserar även mot elitfolk som säger att "Sverige alltid varit en mångkultur". Mot detta sätter författarduon en mer nyanserad bild -- inte en så frimodig, bejakande nationalism som råder här på Flashback, men boken ifråga gör ändå stor nytta genom att lyfta nationalismen och ta den på allvar.
För övrigt citerar man i sin bok från Fria Tider, Flashback mm så bokens själ är i takt med tiden, skulle jag vilja säga. Den är kanske lite reaktiv, den är som helhet lite väl beroende av vad Makterna och mångkulturalisterna säger, men man kan inte få allt. "Invandring och mörkläggning II" ger den Sverigevänliga falangen ammunition i striden mot mångkulturalism och PK-ism, argument ofta baserade på sociologi och andra abstrakta resonemang. Detta är boken för försiktiga generaler som vill närma sig komplexet som heter invandringskritik.